peanutpea
Jaa vad skulle du då ta för en? Ingen ros!
hattstugan

Schersmin!! För doften och att den inte kräver så vansinnigt mycket omvårdnad för att belöna en med blommor!
Anma
Hösthortensia! Älskar dem. Tyvärr äger jag ingen, men det ska bli! smile.gif
malcolm
Schersmin
strandskatan
Det fick nog bli en syren här i så fall!
gunsta
Jag tror också att jag skulle välja någon sorts schersmin.
malcolm
Förr sommaren dök det helt plöstligt upp en schersmin i häcken mot grannen men tyvärr doftade den inget men snygga blommor hade den.
Natur liv
Schersmin får det bli. Det var också den första busken jag planterade vid torpet. Fast jag gillar ju syren också ...
Huggorm
Olvon. Eller Hassel?
peanutpea
Har redan schersmin och syren.
Unni
Vidjehortensia "Anna Bella".

/Unni
ninnisky
Mitt val hade blivit trollhassel. Har en gammal sådan som blommar helt underbart i februari/mars när jag som mest behöver se att våren finns i närheten. Den blommar just nu..
kerstin z5-6
Malus sargenitii eller Flädern Black Lace
EKLO
Vild kaprifol. Det finns nästan inga dofter som överträffar i skymningen, tycker jag.
Peztis
Paradisbuske - det första jag planterade när vi flyttade hit!
Cilla
Bara EN? Hu så hemskt.

Ätbart - svarta vinbär tror jag. Eller havtorn om den både ska ha prydnadsvärde, vara lite större och ge urgoda bär.

Eller är det endast prydnad den får vara till för? Ja, då blir det havtorn igen, eller Perukbuske (Cotinus coggygria) om det inte ska vara ätbara bär.

Bilder perukbuskar
kangas
Körsbärsbenved (Euonymus planipes) eller häxal (Fothergilla major), är vad jag spontant kommer på.
Gåsis
Jag som bor i zon 7 väljer skogstry. Blad på våren som mjukaste kaninöron och mörkröda vackra bär på hösten. Får den växa ensam håller den formen många år utan beskärning.
/Åsa
jenny79
Utan tvekan en fjärilsbuske.Väldigt vacker,blommar länge och drar till sig massor med fjärilar och bin. Mvh Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon