johanlm
Insyningsskydd > Snabbväxande klängväxt > Vinter"grön" = ?
Behöver hjälp med en uteplats på framsidan av huset. Köpte huset i höstas och nu när man pillat nog på insidan är det snart dags på utsidan.
"Problemet" är framsidan av huset så allt är renoverat så ser man "rätt in" i köket, men det är inte direkt avslappnande att sitta i morgonsolen med frukost när det är en trottoar direkt inpå. wink.gif

Planen är att bygga ett lågt staket/plank längs med.
"Släppa" upp stolparn ca.+3m och sedan fästa nät emellan.
Sedan plantera någon form av snabbväxande, tät, "vintergrön" klängväxt så att det sen kan bli en växtvägg. Ju mer lättskött/enkelt desto bättre.
Så här ser det ut på framsidan > http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-p..._70951462_o.jpg

Bor precis utanför Göteborg (Lindome) så det är zon 3?
Hade vart trevligt med något som både blommande (av något slag) och med fina höstfärger. Jag har en gammal förkärlek till gamla engelska murar/hus med murgröna. Om det är det jag vill ha är en annan sak.
Jag bara öser ut en del önskemål, växter är inte min starka sida så det är därför jag gör det. wink.gif

Mer än tacksam för alla tips och råd jag kan få.
Kan bygga ihop en dator på 10 minuter, en hemsida på 2 och snickra det mesta. Men växter ... Där har jag väldigt mycket att lära. smile.gif
Rebecca
Vintergrönt OCH höstfärg...? Får det inte riktigt att gå ihop. Annars är jag också svag för murgröna. Snabb och vintergrön. wub.gif

Sen är ju pipranka snygg (Aristolochia macrophylla), så även många sorter av clematis, eller kanske kaprifol. Gillar också bokharabinda (Fallopia baldschuanicum), fin blomning!
johanlm
Som sagt ... Inte så växtkunnig därav att jag inte heller känner till "uttrycken". wink.gif
Men jag misstänker "ni" vet, så därför skrev jag så "beskrivande" jag kunde.

Men vintergrön > höstfärg. Det är insynsskyddet som är det viktigaste. Kommer bli ganska mycket yta "bakom" som jag kan möblera m.m. på. SÅ växa tätt på höjden är viktigare än "på bredden".

Tackar för tipsen Rebecca.
Om du var tvungen att välja EN av dem, vilken skulle det vara?
Rebecca
Varifrån kommer solen? Jag har lite svårt att välja - tar man något för tätt så kan det kanske bli mörkt på ytan du ska möblera bakom. På vintern har du ju ändå någon som skyddar litegrann från insyn även om det inte är vintergrönt, i och med att du har grenverk och en ställning för växterna som är "ivägen".

Sätter du bara nät mellan stolparna måste du också tänka på vilka växter som växer kraftigt och tar för sig ordentligt, det är inte alltid ett nät klarar av att hålla uppe såna tyngder det eventuellt blir.

Jag är för tillfället lite svag för clematis "Albina Plena" (http://s441.beta.photobucket.com/user/larsoleandreas/media/Our%20Clematis/IMG_0239.jpg.html), men frågar du mig imorgon kommer jag säkerligen svara något annat wink.gif

Det handlar helt om vad ni vill ha för uttryck och nytta av växten.
johanlm
Den trottoaren som du ser på foton ligger "nästan" helt i linje med öster.
Morgonsol, och sen förmiddag ligger solen "typ" på andra sidan huset.
Lite lurigt att veta exakt då jag bara bott här från senhöst fram tills nu, så solen har flyttat på sig en hel del i höjdläget om du förstår.
Det är väldigt mycket yta "bakom" + att den ytan ligger säkert under 1 meter i marknivå om man jämför med trottoaren. Så om jag bara släpper "häcken" 2 meter så får jag mycket skydd samt behåller solen "längre".

Nätet klarar det utan problem, fel ord då det är mer ett galler. Gjort bl a för hästboxar, så det klarar av en direktspark från en fullvuxen hingstarab utan att böjas överhuvudtaget. wink.gif

Skall ta till mig det du sa ordentligt gällande vintergrönt och grenverk. Det hade ju varit väldigt mycket trevligare med grönt & blomrikt under vår/sommar halvåret. Om inte annat för grannarna med.
Huggorm
Förutom murgröna finns det ju inte många vintergröna klätterväxter för zon 3. På rak arm är klätterbenved (Euonymus fortunei) det enda jag kommer på, och den har ingen uppseendeväckande blomning

http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...onymus-fortunei
Finn Klematis
Hej!

Jag börjar som vanligt med några frågor.

1.Hur bred skall spaljen vara?
2.Är det vindskyddat?

Sedan tror jag inte på Din Zon-uppgift. Söder Göteborg borde det vara Zon 1
Om det är mycket blåsigt kan Du ha rätt.

Beroende på Dina svar kommer jag att föreslå klematis av något slg.

Finn
Eva i Skåne
Jag förstår att du vill ha ett insynsskydd. Min tanke är bara att murgröna kan bli väldigt tätt och därmed mörkt
Lavin
Jag tror inte att det behövs så heltäckande insynsskydd. Bygger man upp stolpar med överliggare, tänk pergola, och låter något klättra på överliggarna så ger man en ombonad, skyddad känsla. Ett glest staket, eller liggande ribbor ännu hellre till den moderna miljön, skyddar nertill. Sen hade jag fäst vajer upp till överliggarna i sektioner, kanske 40 cm breda, och låtit klematis eller liknande klättra upp där.

Basen på stolparna och överliggarna tänker jag murgröna. Klematisen gärna något som klipps ner helt, så behöver man inte titta på skräpet över vintern. Man kan ju låta vad som klättra där, luktärt kanske =)

[attachment=75384:spalje.jpg]
johanlm
@Finn
Sträckan är totalt ca. 15 - 18 meter.
Gällande zonen gick efter Blomsterlandets karta, men annars är det här > http://kartor.eniro.se/m/nujQp

@Lavin
Tackar för ideérna. Varjer är ju inte helt fel och framförallt väldigt mycket billigare. smile.gif
Finn Klematis
Hej!

Jag skulle plantera 5 st. klematis Georg. Klippgrupp 1.Klippes inte. Zon 4-5.
Blå dubbla hängande klockor. Blommar rikligt maj-juni, har en andra blomning
sparsam i augusti. Vackra fröställningar. Fullständig täckning tredje året.

Lycka till.
Finn
johanlm
Jag insåg att jag glömde tacka för hjälpen Finn. Så tack för hjälpen. smile.gif
Vinterflickan
Jag älskar ju Paul Farges klematis... känns så otroligt lättskött & blommar jättevackert!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon