Ormrot
Finns det någon handdriven kompostkvarn, alternativt något annat som kan användas för att mala eller hacka upp grönt (främst älgört) som ska bli till grönmassa?
Jag har inget större behov av en "riktig" kompostkvarn, utan vill hitta något smidigare och mindre platskrävande sätt att finfördela ogräset.
kerstinbern
Om du ändå skall kompostera det så är det inte säker att det bryts ned snabbare om det blir allför kompakt. Det bästa sättet att snabbt bli av med det är att ha en mycket näringsrik kompost, alla bäst att blanda köksavfall med trädgårdsavfall.
Piccante
Leta på gårdsauktioner. Om det finns någon form av hackelsemaskin modell mindre eller "gröpekvarn" som du kan använda.
Gossen Ruda
Jag hade en handdriven innan vi fick ström till sommarstugan. Funktionen var tveksam och resultatet dåligt. Den hade formen av en cylinder med genomgående ovalt hål från sidan och en kniv på snedden som man vevade fram.
malcolm
Liten yxa och sekatör kan fungera om det inte är så mycket, annars kanske man kan hyra en kompostkvarn vid behov.
Ormrot
CITAT (kerstinbern @ 09-03-2013, 16:33) *
Om du ändå skall kompostera det så är det inte säker att det bryts ned snabbare om det blir allför kompakt. Det bästa sättet att snabbt bli av med det är att ha en mycket näringsrik kompost, alla bäst att blanda köksavfall med trädgårdsavfall.

Älgörten (med mera) ska inte komposteras, utan bli till grönmassa. Annars skulle jag inte bry mig om att försöka klippa sönder den.

CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 19:27) *
Liten yxa och sekatör kan fungera om det inte är så mycket, annars kanske man kan hyra en kompostkvarn vid behov.
Sekatör är ingen höjdare, det tar alldeles för lång tid. Yxa kanske är ett snäppet bättre...?
malcolm
Bor du i närheten kan du få låna min,. förort strax söder om Sthlm.
Tapio
Halaj!

Örtartade växter brukar jag bara köra över med gräsklipparen. Sen krattar jag upp bôset.

//T
Ormrot
CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 22:08) *
Bor du i närheten kan du få låna min,. förort strax söder om Sthlm.
Väldigt snällt av dig att erbjuda! smile.gif Men jag bor långt bort från Stockholm.

CITAT (Tapio @ 09-03-2013, 23:42) *
Halaj!

Örtartade växter brukar jag bara köra över med gräsklipparen. Sen krattar jag upp bôset.

//T
Jag ska testa det!
IvarForss
Här har du ett tips på hur du kan tillverka din egen! =)
(letade runt själv men hittade ingen handdriven på nätet och hittade istället denna)

http://www.instructables.com/id/Quick-made...mpost-shredder/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon