blomkronan
Hej mina vänner.
Det börjar närma sig... våren smile.gif. och jag har en fundering som ni säkert kan hjälpa mig med.

Förra året grävde jag ur all jord i växthusets djupbäddar och fyllde dom med sand. Har hört så mycket bra om att odla i sand så jag måste prova.
En av anledningarna till bytet var att jag ska slippa byta ut jorden varje år och den andra var för att det ska gå att börja odla mycket tidigare på våren.
Jag tänkte börja nu i början av april... När jag var ute i växthuset och kolla i dag (som är helt ouppvärmt) så var sanden "lös" den var inte hård/frusen alls smile.gif.

Jag tänkte gräva ner en värmekabel i sanden för att hjälpa till lite.

Frågan är då hur djupt ska jag gräva ner kabeln? Vilken temp är max och mini för dom små rötterna.
ingrids
Hm, djupet kan jag inte säga något om men ut bör det väl vara varmare än 10 grader i jorden när man sår , ibland har jag sett 15 ("inte kall"), och inte varmare än 25-30 (det senare står i alla fall om varmbänkar) så någonstans däremellan.
asaleo
Hej blomkronan!
Värme under gurkplantor i form av en värmekabel har jag haft.
Jag har haft 225 W på en bäddlängd på 3,5 m.
Har inte kollat så noga om det har varit tillräckligt.
Lite värme är ju bättre än ingenting.
Det tar tid att värma upp så mycket jord.
Hade en lufttermostat också som kunde bryta om det blev varmt i huset.

Mitt förslag:
Lägg en tjock isolerskiva i botten så att värmen inte går ner i jorden. Den gör ju ingen nytta där.
Lägg sedan sand ovanpå denna.
Lägg på värmekabeln i sanden.
Fyll på det sanddjup som du vill ha för rötterna.
Om man har samma djup som vanliga odlingsburkar så ligger ju de flesta rötter ovanför värmekabeln.

Pröva dig fram med effekten. Genom att låta värmeelementen ligga närmare eller glesare från varann så kan man ju anpassa effekten på ytan.
Asaleo
Bassam
أHej

Många växter trivs i grader mellan (+18 till +20 ), och på grund att värm kabel ska lägga under rötterna så kan man lägga den på djup 25 cm till 30 cm.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon