Victoria
Hej,

Mina snödroppar och vårgäck har inte kommit upp ÄN sad.gif Först igår kom det fram två minimala pluttar där jag satte snödropparna i höstas men vårgäcken lyser med sin frånvaro sad.gif Det är ett sydostligt läge med gott om sol och även lite skugga. ALLA mina grannar har snödroppar och vårgäck sedan ett bra tag sedan som står och "hånar" mig när jag går förbi sad.gif Två hela krokusar blommade för mig igår och tulpaner har börjat visa sig lite i rabatten, men inga snödroppar? sad.gif Detta är allt i samma rabatt satt vid samma tidpunt förra hösten. Varför? sad.gif Kanske desa blommor inte blommar första året, men det stog det inget om på påsen......

Vad tror vi?

// Victoria
kristerh
Tyvärr så var nog lökarna du köpte gamla sad.gif just snödroppar är känsliga för uttorkning, ligger de för länge hos någon grossist eller affär kanske de inte kommer upp. har själv varit med om detta mad.gif du måste nog hänga på låset till hösten och plantera dem direkt när de kommer till affärerna. mvh krister
MRLINDELL
Eller så tar de längre tid på sig ibland. Jag har modell "jumbo" som har släpat efter ca 3 veckor. Nu finns en helt utslagen jumbosnödroppe, och dom är stora, nästan dubbla storleken. Lökarna är större och man kanske planterade dem lite djupt i höstas.
AgnesC
Brukar alltid köpa snödropps -och vintergäckslökar (knölar?!) så fort de kommer i butiken o plantera omgående, men tycker att jag bara lyckats riktigt bra med dem jag köpt från ex Rosendals Trädgård i U-a. Köpte därifrån samt betydligt billigare från Plantagen i höstas och det är en väldig skillnad!!
MRLINDELL
Alla mina tulpaner från Plantagen kommer, dock inte några av de från Rosendahls. Plantagens snödroppar (de stora) var det heller inget fel på.
Tiden i butiken verkar tydligen vara intressant och det kan drabba vilken känslig lök som helst i vilken butik som helst.
Louise i Göteborg
CITAT (Victoria @ 01-04-2004, 09:38)
Först igår kom det fram två minimala pluttar där jag satte snödropparna i höstas

Var rädd om dessa pluttar. Om man inte är så lyckligt lottad att man har möjlighet att köpa snödroppslökar "in-the-green" så är detta enda sättet.

Med lite tur tar sig någon av de torkskadade höstlökarna (som hos dig) denna vårdas ömt och gödslas efter blomningen (om sådan inträffar)

Jag har nu ett jättefint snödroppsbestånd som började som en sådan plutt. Första året ingen blomma, andra året en, tredje året två, fjärde fyra osv. Beståndet fördubblar sig varje år.
Åsa, mälardalen zon 2
Detta är ett stort problem att det säljs knölar/lökar som faktiskt inte tål att torkas och läggas i påse. Jag har varit på en föreläsning om snödroppar där det sades att det inte var ovanligt att enbart 10% av snödroppelökarna överlevde torkningen. Själv tycker jag att grobarheten borde stå på påsarna precis som det gör på fröpåsarna. Själv har jag övergått till att köpa snödroppar i kruka för då vet jag att det är levande lökar jag köper.

Andra känsliga lökar/knölar är vintergäck och snöklocka även dessa kan vara döda när man köper dem.

Själv "snodde" jag lite vintergäcksfröer för ett par år sedan (ska sås färska) och slängde ut dem i ett skuggigt hörn i växthuset nu 3år senare blommar den första vintergäcken, men jag ska nog låta dem växa något år till i växthuset innan jag flyttar på dem.
Ella
Och jag som grävde upp blommande och som jag sen pillade ner i gräsmattan. De fortsatte glatt att blomma och jag hoppas verkligen att de kommer nästa år igen men det kanske de inte gör då sad.gif

Nåja, besvikelsen blir väl mindre nu när man är förvarnad, men trist är det i alla fall. wacko.gif

Det är det sämsta med där jag bor nu! Ingen har brytt sig om att plantera vårblommor... Så nu planterar jag smile.gif
sanna
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-04-2004, 14:22)
Själv "snodde" jag lite vintergäcksfröer för ett par år sedan (ska sås färska) och slängde ut dem i ett skuggigt hörn i växthuset nu 3år senare blommar den första vintergäcken, men jag ska nog låta dem växa något år till i växthuset innan jag flyttar på dem.

Åsa, tror du inte att det funkar att så de färska fröna direkt på friland? Har inget växthus...

När planterar man lämpligast vintergäcksknölar?

Sanna
Fialotta
[COLOR=purple]Mina snödroppar kommer oxå senare än alla andras...
jag har för mig att mina inte kom första året, men dom är sena i alla fall
varje år....så håll ut smile.gif
Micke
Den här tråden gjorde mig nervös, var bara tvungen att riva bort granriset och titta efter om det hänt något med mina snödroppar som jag satte i höstas - och joooo, dom kommer upp hela bunten tror jag. Puh! biggrin.gif

Micke
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (sanna @ 03-04-2004, 00:51)
Åsa, tror du inte att det funkar att så de färska fröna direkt på friland? Har inget växthus...

När planterar man lämpligast vintergäcksknölar?

Sanna

Det går nog bra att även så på friland i öppen jord gärna lite skuggigt på ett ställe där jorden inte torkar ut fröna ska ligga ganska ytligt. Det tar tid innan fröna gror, de brukar oftast inte gro förren efter en vinter.

Enligt en föreläsning jag varit på kör vintergäck med lite kemisk krigsföring mot andra lök/knölväxter = de utsöndrar ett ämne som gör att andra lök/knölväxter inte förökar sig så bra. Så det kan vara bra att odla vintergäcken en bit ifrån andra lök/knölväxter.

Med tanke på att vintergäcksknölar bör vara färska så är även här "in the green" nu på våren (ex. krukodlade) bra att satsa på. Eller så tigger man till sig en tuva från en granne el. dyl och gräver upp dem i en klump innan de vissnar ner och planterar dem direkt i trädgården (eller i en kruka ifall det tar lite tid innan de kan planteras ner).
Tirre
[QUOTE]Var rädd om dessa pluttar. Om man inte är så lyckligt lottad att man har möjlighet att köpa snödroppslökar "in-the-green" så är detta enda sättet.[QUOTE]

Om alla dina grannar har välblommande lökbestånd, så är nog mitt råd: Be snällt om att de delar med sig, antingen så fort de blommat ut eller senare framemot hösten, så bör du vara säker på att få levande, friska plantor som trivs i ditt område nästa år i alla fall!

Jag fick både snödroppar, vintergäck och scillor av min mamma i Skåne förra våren, i april, men eftersom tjälen inte hade släppt hos oss (utanför Enköping), så fick jag behålla dem i tillfälliga krukor, tills jag kunde plantera ut dem ett par veckor senare.
Snödroppar och vintergäck har kommit upp jättefint nu under den senaste veckan. Scillorna har börjat sticka upp lite blad, men kommer väl lite senare, som vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon