Calajsa
10-03-2013, 08:23
Finns det någon seriös firma som säljer Klätterjordgubbar? Har bara hittat på Botaniska världen men dem vågar jag inte handla av efter att ha läst i det här forumet!
Åsa, mälardalen zon 2
10-03-2013, 09:13
Klätterjordgubbar är något som oseriösa firmor hittat på så det finns ingen sån växt, oseriösa firmor säljer växter med namn som är så fantastiska att de lockar till köp spelar ingen roll om de finns eller inte (+ofta har de kraftigt redigerade bilder där man satt in frukter mm. så det ska se ut som man har chans få stor skörd etc). Du kan ta vilken revande jordgubbssort somhelst och sätta vid en spalje och binda upp revorna mot dem istället för att låta dem ligga mot marken och rota sig, och vips du har själv gjort en klätterjordgubbe. Tror dock inte de kommer producera så jättemycket eftersom moderlantan kanske får svårt försörja alla revor man bundit upp.
Nu kände jag mig helt plötsligt lite lurad
Köpte dessa på Trädgårdsmässan i Malmö:

I värsta fall blir det väl "bara" vanliga jordgubbar då.
Men 45:- var inte så dyrt oavsett tycker jag.
CITAT (Rosrup @ 10-03-2013, 10:19)

Nu kände jag mig helt plötsligt lite lurad
Köpte dessa på Trädgårdsmässan i Malmö:

I värsta fall blir det väl "bara" vanliga jordgubbar då.
Men 45:- var inte så dyrt oavsett tycker jag.
Byt etiket på någon och vips har du en ampeljordgubbe också ...
Prova någon av de nya korsningar mellan jordgubbe och smultron, "gubarna" blir lagom stora de ger gubbar ända fram till frosten
Calajsa
14-03-2013, 09:45
Så fräckt!!!! Ja det såg ju alldeles för bra ut för att vara sant.... Nya korsningar säger du

Var hittar man dom? Letade efter smulgubbsplantor förra året men då hittade jag inga!
Susanna
14-03-2013, 11:01
Värends bär brukar ha smulgubbar.
malarmaster
14-03-2013, 16:52
köpte mina på tradera och visst klättrar de.man får bara hjälpa dem lite på traven i början
har också sett annonser på ampeljordgubbar men inte nappat.
visst finns det sorter som ännu inte nått sverige.inte bara jordgubbar utan massor av varianter på perenner m.m.
det är något här med dålig konkurrens,dåligt intresse för import m.m som gör att sverige oftast ligger i bakvattnet,inte bara inom trädgård. ulf
Köpte 3 klätterjordgubbar på tradera från Trädgårdsdax.
Fick vänta ett bra tag för den kalla vintern. Till slut dök dom upp. PYTTESMÅ som stora säkerhetsnålar.
En dog rätt så snart. meddelade fick 3 nya. Dom kändes och syntes helt olika i bladen.
Men dom fick utlöpare , väldigt tunna utlöpare. Så kommer första bäret, det smakar smultron.
Påpekade detta . Fick 3 nya. Dom visar sig precis likadant. Påpekar igen.Hon kallar mig tjat kärring.
Hon sa att jag skulle vänta till slutet på sommaren.
Igår slängde jag ut alla plantor, dom har precis samma smak o utseende som vildsmultron.
Har ett par sådana vilt i växthuset.
På tal dom 3 säkerhetsnålarna, 2 överlevde. Dom är vanliga jordgubbar ,som inte fått någon utlöpare alls.
I nuläge svarar dom inte på mejl genom sina annonser.
Jag tvekar på att det finns klätterjordgubbar.
Jag som håller på att bli tokig på mina jordgubbar som med utlöpare spritt sig över en fjärdedel av tomten.
Men jag inser nu att jag skulle kunna sälja dem som klättergubbar
Ja jag säger då det, uppfinningsrikedom finns det så allt.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.