Full version: Mullbär, Fikon
BigDaddy
Jag satte några Mullbärssticklingar på sensommaren, dels på friland men även i kruka inomhus i jord.
De fick små knoppar i höstas som sedan torkade bort. Nu har det dock kommit nya knoppar.
Tror ni de överlevt då? El är det bara ett sista ryck? Kan det komma såhär långt fram?
Sticklingarna jag satte som fått knoppar är riktigt grova, fingertjocka & långa.
Vad ska jag göra nu? Vänta lite till innan jag planterar om & när ska jag försöka få ut dem?

FikonJag har himla problem att få fikon att bli trädlik. Hela tiden på alla plantor kommer, efter att jag beskurit dem, skott både uppe & nere.
Och nu är det för sent att beskära mer.
Ngt tips?
Alexander-VG-zon3
Mullbären hade jag tagit ut efter att frostriken är helt förbi. Tror nog dom kommer ta sig.

Väntade du med att klippa dom tills dom fått en stam som du vill ? vill du ha trädform så bestämmer du vilken stamhöjd 50-150cm eller nåt sånt, och då toppar du efter där du vill. Sedan fortsätter du toppa nya skott upptill och tar efterhand veck skott ner till.
BigDaddy
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 10-03-2013, 12:06) *
Mullbären hade jag tagit ut efter att frostriken är helt förbi. Tror nog dom kommer ta sig.

Väntade du med att klippa dom tills dom fått en stam som du vill ? vill du ha trädform så bestämmer du vilken stamhöjd 50-150cm eller nåt sånt, och då toppar du efter där du vill. Sedan fortsätter du toppa nya skott upptill och tar efterhand veck skott ner till.

Hoppas det, har haft oflyt med Mullbär tidigare.
Plantera om i April om jag ser att de verkligen tar sig?

Fikon
Ja jag brukar toppa dem men sedan fortsätter det bara komma skott både nedtill, upptill samt rotskott.
Men menar du att jag nu kan ta skotten nedtill?
Tänker att de blöder nu när de växer.
niggle
Nu blir jag nyfiken.
Jag har et "Mulle" som jag satte för några år sedan. Det är etablerat och fint.
Det vore fiffigt att ta en stickling och få ett träd till.
Hur gör man?
Alexander-VG-zon3
Ska du ha dom på friland till sommaren ? såfall kan du sätta dom direkt ute i marken efter frosten förbi utan omplantering i mellan, ska du ha kvar dom i krukor så plantera om när du verkligen ser och märker rötter och att dom är ordenligt rotade. Lättare för dig och blir stabilare för växten.

Jag tycker alltid det är bra att beskära när man ev tror dom blöder minst/inte blöder alls. Men små ingrep kan man ta när som helst. Som med vinranka örtartade skott är ingen fara, men grövre ingrep bör man vänta med.
BigDaddy
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 10-03-2013, 23:16) *
Ska du ha dom på friland till sommaren ? såfall kan du sätta dom direkt ute i marken efter frosten förbi utan omplantering i mellan, ska du ha kvar dom i krukor så plantera om när du verkligen ser och märker rötter och att dom är ordenligt rotade. Lättare för dig och blir stabilare för växten.

Jag tycker alltid det är bra att beskära när man ev tror dom blöder minst/inte blöder alls. Men små ingrep kan man ta när som helst. Som med vinranka örtartade skott är ingen fara, men grövre ingrep bör man vänta med.

Ok, jag har nog tänkt att ha ngt på friland, beror lite på om dem som redan satts på friland klarar sig el ej.
Annars kör jag som du beskrev omplantering till kruka.
Hur lnge klarar de sig i kruka utan att vantrivas?
Jag tänker att jag kanske har ett par i kruka ett par år men det kanske inte går?
Isf är det sval vinter inomhus med extra belysning alt nedgrävs kruka ute som gäller förstår jag(?)

Angående fikon
Ok, så mitt ena fikon, min favorit, som just nu endast är en lång stam med början av små knoppar längs hela stammen går även nu att direkt snitta av de undre knopparna utan att det tar större fara?
Knopparna har nästan omvandlats till blad.
7 knoppar nu sammanlagt på stammen, tänkte isf ta bort de undre 4 för att det ska bli mer likt ett träd.
Tror du det är ok?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon