CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 10-03-2013, 23:16)

Ska du ha dom på friland till sommaren ? såfall kan du sätta dom direkt ute i marken efter frosten förbi utan omplantering i mellan, ska du ha kvar dom i krukor så plantera om när du verkligen ser och märker rötter och att dom är ordenligt rotade. Lättare för dig och blir stabilare för växten.
Jag tycker alltid det är bra att beskära när man ev tror dom blöder minst/inte blöder alls. Men små ingrep kan man ta när som helst. Som med vinranka örtartade skott är ingen fara, men grövre ingrep bör man vänta med.
Ok, jag har nog tänkt att ha ngt på friland, beror lite på om dem som redan satts på friland klarar sig el ej.
Annars kör jag som du beskrev omplantering till kruka.
Hur lnge klarar de sig i kruka utan att vantrivas?
Jag tänker att jag kanske har ett par i kruka ett par år men det kanske inte går?
Isf är det sval vinter inomhus med extra belysning alt nedgrävs kruka ute som gäller förstår jag(?)
Angående fikon
Ok, så mitt ena fikon, min favorit, som just nu endast är en lång stam med början av små knoppar längs hela stammen går även nu att direkt snitta av de undre knopparna utan att det tar större fara?
Knopparna har nästan omvandlats till blad.
7 knoppar nu sammanlagt på stammen, tänkte isf ta bort de undre 4 för att det ska bli mer likt ett träd.
Tror du det är ok?