|
Nu har jag börjat fundera om det är överhuvudtaget nån mening för mig att fortsätta rösta?! Mycket tycks gå åt skogen ändå  ...d.v.s.i Sverige och i världen övrigt! Politiker i sina partier lovar och lovar inför val och inte håller de vad de lovar....nå jag kanska har fel!? Hyrorna blir högre,arbtslösa och hemlösa finns i massor,barngrupper blir större på inom dagis och skolvärlden,de gamla får vänta och vänta för att få hjälp,psykiskt sjuka får inte hjälp när det behövs etc... listan kan göras LÅÅÅÅÅÅNG!!! Eller har jag fel!? Det är bäst för mig att lämna min röst till Gud!
Nej ge inte upp silos! Efter resignation följer förtryck...
mamamaggan
10-03-2013, 20:21
Förstår din frustration men att sluta rösta tror inte jag kommer att hjälpa.
Rösträtten är en rättighet som man bör utnyttja för att visa vad man tycker. Leta efter något parti som du tror kommer att göra något åt vad du tycker är viktigast.
Om alla slutade att rösta så slutar vi att ha en demokrati så snälla , sluta inte att rösta.
Om du inte hittar ett parti som du tycker du kan rösta på så gå då och rösta blankt för då har du iaf talat om vad du tycker.
hattstugan
10-03-2013, 20:40
Känner lite som Silos! Vilket parti kommer att gynna de äldre och våra barn? Vilket parti kommer att göra nåt åt arbetslösheten osv......
Men rösta gör jag nog ändå! Som sagt en viktig rättighet vi har i vårt land!
Min fasta åsikt är att, oavsett vad man röstar på, har man åsikter om samhället så är det ens förbannade skyldighet att rösta. Annars kan man hålla tyst. Att rösta blankt är i min värld också att rösta.
Huggorm
10-03-2013, 20:56
CITAT (silos @ 10-03-2013, 20:13)  Politiker i sina partier lovar och lovar inför val och inte håller de vad de lovar....nå jag kanska har fel!?
Hyrorna blir högre,arbtslösa och hemlösa finns i massor,barngrupper blir större på inom dagis och skolvärlden,de gamla får vänta och vänta för att få hjälp,psykiskt sjuka får inte hjälp när det behövs etc... listan kan göras LÅÅÅÅÅÅNG!!! Det är enbart den som vinner valet som kan utföra något av det som den lovat. Nu är det alliansen med moderaterna i spetsen som vunnit folkets förtroende, och de håller nästan allt av vad de lovar.
Bengalow
10-03-2013, 21:01
Sådana superproblem du har, Silos! Vi kom hem från Sydafrika för knappt en månad sedan, och där är inte frågan om stora barngrupper precis någon valfråga, som det är här. Jag tror inte du är medveten om, att varje dag är en fråga om överlevnad i den största delen av världen. Var du tacksam för att vi har en regering som ser om ditt hus, skaffar dig avdrag för de reparationer som du måste göra, ger dig skatteavdrag för biståndspengar, och avdrag för dina ränteinkomster. Att rösta blankt är att ge upp. Då kan man lika gärna bege sig till det komunala badhuset, hoppa i bassängen och dränka sig - om man har råd till entreavgiften, vill säga...Länge leve kapitalismens särskiljande ideologier - mitt och ditt, inte vårt...fastän det är vår gemensamma egendom - malm, elkraft, skog, vägar, skolor, vårdhem m.m.
Att rösta är demokratins viktigaste byggsten. Som världen ser ut på vissa håll så är demokratin en trygg grundbult för fred o relativt välstånd. Västvärlden medborgare röstar o regeringar tillträder eller avgår beroende på valresultat. Det borgar för en vitalitet o förnyelse förhoppningsvis. Ingen ideologi eller regering skall sitta för länge anser jag då det knappast gagnar landet. Vi har det oförskämt bra här i Sverige jämfört med dom flesta länder i världen. Men visst kan vi bli bättre på en del områden.
Aqvakul
10-03-2013, 21:45
CITAT (gnon49 @ 10-03-2013, 21:42)  Att rösta är demokratins viktigaste byggsten. Som världen ser ut på vissa håll så är demokratin en trygg grundbult för fred o relativt välstånd. Västvärlden medborgare röstar o regeringar tillträder eller avgår beroende på valresultat. Det borgar för en vitalitet o förnyelse förhoppningsvis. Ingen ideologi eller regering skall sitta för länge anser jag då det knappast gagnar landet. Vi har det oförskämt bra här i Sverige jämfört med dom flesta länder i världen. Men visst kan vi bli bättre på en del områden.
kerstin z5-6
10-03-2013, 21:46
Inget val som jag ser det.Att inte rösta är att ge upp sin demokratiska rättighet
Huggorm
10-03-2013, 21:55
Man kan väll åtminstone lägga sin röst på något enfrågeparti, om man nu inte attraheras av riksdagspartierna. Piratpartiet, F! eller något annat, ännu mindre parti. Det finns partier för nästan varje upptänklig åsikt
Piccante
10-03-2013, 23:13
Självklart ska man rösta! Att inte rösta är en protest som inte räknas för då påverkar man inget. Är du missnöjd med politikerna, ställ då frågor till dom före valet och säg din mening. Vi har ju personval så rösta medvetet på en annan kandidat om du inte är nöjd med topp-politikerna.
CITAT (Anma @ 10-03-2013, 20:44)  Min fasta åsikt är att, oavsett vad man röstar på, har man åsikter om samhället så är det ens förbannade skyldighet att rösta. Annars kan man hålla tyst. Att rösta blankt är i min värld också att rösta. Så har jag inte tänkt,men tar till mig dina ord genast!
CITAT (Bengalow @ 10-03-2013, 21:01)  Sådana superproblem du har, Silos! Vi kom hem från Sydafrika för knappt en månad sedan, och där är inte frågan om stora barngrupper precis någon valfråga, som det är här. Jag tror inte du är medveten om, att varje dag är en fråga om överlevnad i den största delen av världen. Var du tacksam för att vi har en regering som ser om ditt hus, skaffar dig avdrag för de reparationer som du måste göra, ger dig skatteavdrag för biståndspengar, och avdrag för dina ränteinkomster. Att rösta blankt är att ge upp. Då kan man lika gärna bege sig till det komunala badhuset, hoppa i bassängen och dränka sig - om man har råd till entreavgiften, vill säga...Länge leve kapitalismens särskiljande ideologier - mitt och ditt, inte vårt...fastän det är vår gemensamma egendom - malm, elkraft, skog, vägar, skolor, vårdhem m.m. Nej,mina problem är mycket mycket små! Och jag är väl medveten om vad som pågår i våran värld och gör det jag kan för att lindra lidandet i världen. Jag är tacksam för allt,men ibland rinner det över och även jag klagar på saker och ting. Eget hus har jag inte längre,sålde mitt sista hus 1997. Jag vill INTE ta livet av mig,min pappa gjorde det och det om någonting är fegt! Men vi äger faktiskt INGENTING,allting är bara ett lån under livets dagar! Nå,självklart kommer jag att rösta!
Klart som sjutton att man ska rösta ! annars får man hålla tyst när det inte blir som man tänkt .
CITAT (Motti @ 16-03-2013, 23:09)  Klart som sjutton att man ska rösta ! annars får man hålla tyst när det inte blir som man tänkt . Sant! Men tänk om det är på det viset att de som inte röstar har kommit underfund med den eventuella "sanningen":att hur mycket vi än röstar så blir det inte bra i världen,eftersom de "stora gubbarna"ändå bestämmer i slutändan!?
Huggorm
17-03-2013, 08:24
CITAT (silos @ 17-03-2013, 08:18)  Sant! Men tänk om det är på det viset att de som inte röstar har kommit underfund med den eventuella "sanningen":att hur mycket vi än röstar så blir det inte bra i världen,eftersom de "stora gubbarna"ändå bestämmer i slutändan!? Rösta på en "stor gubbe" med sunda värderingar istället då!
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 08:24)  Rösta på en "stor gubbe" med sunda värderingar istället då! Ja,först måste jag hitta en sådan Finns det sådana då?
Huggorm
17-03-2013, 09:09
CITAT (silos @ 17-03-2013, 08:29)  Ja,först måste jag hitta en sådan Finns det sådana då? Har du kollat närmare på Fredrik Reinfeldt? Han får alltid högst betyg i förtroendemätningar, så en stor del av befolkningen verkar tycka om honom
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:09)  Har du kollat närmare på Fredrik Reinfeldt? Han får alltid högst betyg i förtroendemätningar, så en stor del av befolkningen verkar tycka om honom Nej och jag tillhör ju arbetarklassen.....
Huggorm
17-03-2013, 09:14
Perfekt, eftersom han är ledare för det nya arbetarpartiet
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:14)  Perfekt, eftersom han är ledare för det nya arbetarpartiet  Men,han tillhör väl inte arbetare?
Huggorm
17-03-2013, 09:24
CITAT (silos @ 17-03-2013, 09:16)  Men,han tillhör väl inte arbetare? Kanske inte, han härstammar ju från en så kallad "kulturarbetare" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10963815.abMen det förhindrar väll inte att han vill göra något för den hunsade arbetarklassen?
CITAT (Huggorm @ 17-03-2013, 09:24)  Kanske inte, han härstammar ju från en så kallad "kulturarbetare" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10963815.abMen det förhindrar väll inte att han vill göra något för den hunsade arbetarklassen? Intressant!
Chili Linkan
18-03-2013, 17:28
Att inte rösta är att visa sitt missnöje med hela skiten, att kalla detta vi lever för demokrati (folkstyre) är rent patetiskt, dem sitter där uppe och tar beslut helt på egen hand. Vi har inte ett skit att säga till om. Ne jag besparar mig mödan och min tid och ger blankt fan i att rösta.
Hellre vill jag bli hängd än rösta på Reinfeldt.
CITAT (Chili Linkan @ 18-03-2013, 17:28)  Att inte rösta är att visa sitt missnöje med hela skiten Halaj! Det är det inte alls! Att gå och rösta blankt är att visa sitt missnöje med hela skiten. Att inte rösta är att visa att man är en betongröv, och att man dessutom har tummen uppkörd i den. //T
Huggorm
18-03-2013, 19:27
CITAT (Anma @ 18-03-2013, 17:40)  Hellre vill jag bli hängd än rösta på Reinfeldt. Hellre död än ganska röd?
CITAT (Huggorm @ 18-03-2013, 19:27)  Hellre död än ganska röd? Att han är ganska röd är vad de lyckats lura i svenska folket. Men det är bara en stor lögn. Ja, det är min åsikt och den står jag för.
CITAT (silos @ 10-03-2013, 20:13)  ...Hyrorna blir högre,arbtslösa och hemlösa finns i massor,barngrupper blir större på inom dagis och skolvärlden,de gamla får vänta och vänta för att få hjälp,psykiskt sjuka får inte hjälp när det behövs etc... listan kan göras LÅÅÅÅÅÅNG!!! ... Låter som du bör rösta åt vänster för det första...  Men det är alltid bättre att rösta blankt om du inte hittar ngt som passar...
Piccante
18-03-2013, 20:21
CITAT (Chili Linkan @ 18-03-2013, 17:28)  Att inte rösta är att visa sitt missnöje med hela skiten, att kalla detta vi lever för demokrati (folkstyre) är rent patetiskt, dem sitter där uppe och tar beslut helt på egen hand. Vi har inte ett skit att säga till om. Ne jag besparar mig mödan och min tid och ger blankt fan i att rösta. Nu har vi iofs inte folkstyre fullt ut. Vi har direkta val till riksdag, region/ landstingsfullmäktige och kommunfullmäktige. Men sen är det indirekt val till regeringen mm. Vi har ju aldrig direkt folkstyre i enskilda frågor. Rösta in någon som har kontakt med sina väljare, utnyttja personvalet.
Idag är partierna så lika att det kvittar var man lägger sin röst verkar det som. Lövfen eller Reinfeldt, hugget som stucket. Man möts på mitten o väljarna röstar på den som lovar mest i plånboken som vanligt. Kanske dags att låta S sköta skutan under en period o låta alliansen bilda oppositionen. Någon större skillnad märker man nog inte av men jag tror alliansen behöver vila upp sig o ta nya tag efter alla år av regeringsinnehav. Sedan får vi se om dom ev. nya kvastarna sopar bättre. Men nedgång kan följas av framgång o tvärtom. Så visst skall man rösta. S ligger ju stilla i båten o det har dom tydligen tjänat på hittills. Tvära kast i politiken är nog inte att vänta oavsett valutgång. Man ändrar ju inte på ett vinnande lag som Sverige ju är. Lite kosmetika kan göra underverk i politiken. Sedan om väljarna sväljer det är ju en annan sak. Annars får man väl byta väljarna som sista utväg.
Att inte rösta är ju som att skita i allt !klart man ska rösta om man vill ha något sakt .Man kan rösta på olika partier till tex Landsting rikstag osv .Vad blev det om alla slutade rösta ?kaos.
Aqvakul
18-03-2013, 22:25
CITAT (Motti @ 18-03-2013, 22:01)  Att inte rösta är ju som att skita i allt !klart man ska rösta om man vill ha något sakt .Man kan rösta på olika partier till tex Landsting rikstag osv .Vad blev det om alla slutade rösta ?kaos.
Tack i all sin da ! för stödet Aqva !
niklaswik
21-04-2013, 13:13
Eftersom din röst i praktiken aldrig gör någon skillnad (i riksdagsval åtminstone) är det lika bra att strunta i det. Att rösta är något du gör för din egen skull, för att du ska kunna känna att "nu har jag gjort min plikt" eller nåt i den stilen, men känner du att det inte spelar nån roll (med all rätt) så finns ingen anledning att göra det.
Visst, parti (eller "allians") X som du röstar på kanske vinner/förlorar med 54 945 röster istället för 54 944 röster, men är det en katastrof?
CITAT (niklaswik @ 21-04-2013, 14:13)  Eftersom din röst i praktiken aldrig gör någon skillnad (i riksdagsval åtminstone) är det lika bra att strunta i det. Att rösta är något du gör för din egen skull, för att du ska kunna känna att "nu har jag gjort min plikt" eller nåt i den stilen, men känner du att det inte spelar nån roll (med all rätt) så finns ingen anledning att göra det.
Visst, parti (eller "allians") X som du röstar på kanske vinner/förlorar med 54 945 röster istället för 54 944 röster, men är det en katastrof? Problemet (katastrofen) uppstår väl, om 55 000 till, skulle resonera så. Det skulle innebära att "fel block" vann.
Äsch, tänk er själva...ligga på soffan och pilla sej i naveln och bara gilla läget vad som än händer i politiken...kan man ha det bättre??
Här i Muteborg är vi över tio procent som försöker få rösta och samlat in namn och personnummer.
Tyvärr har vi demokratiska partier som gör allt för att förhindra detta!
Nja det där med demokrati är väl ganska tveksamt i praktiken. Har för mig att de röstar i diktaturerna också?
Sällan att man hör politiker säga mina väljare vill snarare hörs och tycker de det är rätt att gå mot optionen för de van valet.
Ett välförtjänt politiker förakt har växt fram och växer, tyvärr stärks det och blir större med alla mutor och lögner i Muteborg.
Finns en anledning till "proteströstandet" som tyvärr växer i det som var våran demokrati.
niklaswik
21-04-2013, 16:40
CITAT (pejori @ 21-04-2013, 16:46)  Problemet (katastrofen) uppstår väl, om 55 000 till, skulle resonera så. Det skulle innebära att "fel block" vann. Och katastrofen skulle bestå i att 95% av allting var exakt som annars, några enstaka lagar skulle bli lite annorlunda, några skatter skulle bli enstaka procent högre eller lägre osv. I grund och botten rullar det på som vanligt, med ett gäng i toppen som låtsas vara representanter för oss på botten, men som bara agerar i eget intresse. Men de kan iaf göra det riskfritt eftersom så många tänker att "jag kan iaf rösta vart fjärde år, så att min vilja representeras i riksdagen!"
Piccante
21-04-2013, 16:49
CITAT (niklaswik @ 21-04-2013, 14:13)  Eftersom din röst i praktiken aldrig gör någon skillnad (i riksdagsval åtminstone) är det lika bra att strunta i det. Att rösta är något du gör för din egen skull, för att du ska kunna känna att "nu har jag gjort min plikt" eller nåt i den stilen, men känner du att det inte spelar nån roll (med all rätt) så finns ingen anledning att göra det.
Visst, parti (eller "allians") X som du röstar på kanske vinner/förlorar med 54 945 röster istället för 54 944 röster, men är det en katastrof? I riksdagsvalet gör en enskild röst mindre skillnad men i kommunvalet räcker ca 250 röster/ valkrets för att få ett mandat. Då är det stor skillnad på om 248 eller 251 röstar på samma parti! Det kan bli så att ett parti missar ett mandat med 3 röster och då kan det leda till ett utjämningsmandat till näst största parti.
Tror sjutton att man ska rösta när man kan !om det sedan då inte blir som man vill så är det bara att hålla tyst !att gnälla sedan om man inte lagt en röst så är det bara att slå igen sina tankar . Det fanns en tid då kvinnor inte hade rösträtt och varför hålla käfften nu då när vi har alla möjligheter att påverka ? Lägg din röst annars är det bara att hålla tyst när du anser att det finns orättvisor .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|