Full version: Växter och frukt
Christoffer
Gör det något om man har en fruktskål intill växter?
Jag tänker på om etylengasen kan försämra en växts mående... unsure.gif
nilla
beror på vilka frukter och vilka växter smile.gif

Äpplen och tulpaner är väl en kombination man brukar varna för - tomater också om jag minns rätt.

Gunilla
LindaA
Jag som trodde att det bara var frukten som mådde dåligt att stå nära växter, inte tvärtom, så bra att jag lärt mig något nytt idag också! biggrin.gif biggrin.gif
nilla
CITAT (LindaA @ 01-04-2004, 16:09)
Jag som trodde att det bara var frukten som mådde dåligt att stå nära växter, inte tvärtom, så bra att jag lärt mig något nytt idag också! biggrin.gif biggrin.gif

hmm, har jag blandat ihop det månne? Är alltid mer rädd om tulpanerna än frukten ... men nu blev jag osäker. Nån som vet?

Gunilla
Smed
Orkidéer tycker inte om sällskapet av frukt sägs det.

/Smed
Åsa, mälardalen zon 2
Frukter och överblommade snittblommor avger ett mognadshormon som heter Etylen som får växter och liknande att mogna snabbare, hos växter kan detta innebära att de blommar ut snabbare.
nilla
Skönt att veta att jag inte hållit dom åtskilda i onödan.

Hittade det också i en artikel här på Odla

Gunilla
LindaA
Det kanske är jag som fått för mig fel saker här, jag trodde det var frukten som mådde dåligt av blommer, men det kanske är bara tvärtom??
Eller gillar inte någon av dem sällskap av varandra? wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon