Marina75
11-03-2013, 08:02
Hur stor kruka skall man byta till efter första frösådden av melon ? är det lite större eller skall man sätta den i den kruka man har tänkt sig ha i växthuset direkt ? Behöver expert råd då jag själv inte vet & kan så mycket
Hej hej och välkommen hit.
Sätt melonerna i 10 cm krukor eller liknande, sätter du dom i stora hinkar på en gång är det dels slöseri på plats

och även större risk att man övervattnar och att de så ruttnar/ rothalsröta.
Jag sätter mina i papperskrukor utan botten så behöver man inte störa dom senare utan är bara att plantera hela krukan i bädden eller hinken.
Lycka till.
Jag sätter alla typer av gurkväxtfrön (meloner, squash, gurka, pumpor...) i mjölkpaket. Såna där höga smala 1L. Skär av toppen några cm ner och klipper av ett hörn i nederkant för dräneringen. Blir lagom stort så att man inte behöver plantera om dem innan det är dagas att sätta dem på sin slutgiltiga plats, och då är det bara att klippa upp mjölkpaketet och rötterna blir inte störda. Eftersom de är fyrkantiga använder man ytan i fönstret optimalt. Jag har samlat mjölkpaket sen i oktober.
sofia75
11-03-2013, 15:28
Mjölkpaket är mina favoriter också! Sätter alla tomater och gurkor + melon i dessa. Superbra och billigt!
Man kan också så fröet i en gurkkruka utan botten (eller bara ett kryss i botten). När det är dags att omskola, sätter man ner hela krukan i en 12-20 liters hink. Man ställer den så att den lilla krukans övre kant kommer ett par cm ovanför jordytan i den stora hinken. Då kan man vattna utanför den lilla krukan och slipper då riskera rothalsröta, eftersom rothalsen aldrig blir blöt.
Rosita, det var ju ganska smart, tror jag har ett gäng med högre krukor och större hål i botten.
Som ni skriver, gurkväxter (gurka, melon, pumpa, squash osv) bör man inte plantera ned (sätta djupare än vid sådden) då de lätt kan drabbas av rothalsröta och då dör hela plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.