Doktor Glas
11-03-2013, 09:22
Jag har sått kronärtskocka från frö men de har tyvärr blivit lite "rangliga". Kan jag sätta dem djupare ner när jag planterar om dem (som man gör med tomat till exempel)?
Rubecula
11-03-2013, 10:38
Nej, det gillar den inte, och kronärtskockor är generellt inte så förtjusta i omplanteringar. Det bästa enligt min erfarenhet är att sätta dem i stora krukor redan från början. (Men måste man plantera om så måste man, förstås.)
CITAT (Rubecula @ 11-03-2013, 10:38)

Nej, det gillar den inte, och kronärtskockor är generellt inte så förtjusta i omplanteringar. Det bästa enligt min erfarenhet är att sätta dem i stora krukor redan från början. (Men måste man plantera om så måste man, förstås.)
Jag brukar förkultivera mina och sedan plantera dem i landet. Jag har aldrig märkt några problem.
Rubecula
11-03-2013, 22:13
CITAT (rosita @ 11-03-2013, 18:05)

Jag brukar förkultivera mina och sedan plantera dem i landet. Jag har aldrig märkt några problem.
Ja det är klart att man planterar om dem när de ska ut i landet.

Jag talar om att skola om i större krukor i omgångar, som man brukar göra med tomater - det är inte kronärtskockan så förtjust i.
Jag undrar också, liksom TS, om man behöver plantera om dem: Kan man sätta dem lite djupare?
Jag har också problem med att de är veka och rangliga i skarven mellan rot och stjälk.
Ester
Skulle det vara en bra idé att inte fyll krukan upp till kanten (lämna 2cm) när man sår kronärtskocksfrön? När det sen blir långa rothalsar, fyller man upp jord till första bladen och på så sätt stabiliseras plantan. Sår man som jag i höga mjölkpaket finns det ändå gott om jord för rötterna och man behöver inte störa rötterna med omplantering.
Jag gjorde så med stor framgång på mina majsplantor de senaste åren. De blir inte instabila och börjar inte luta lika mycket när de blir stora. Majs bildar ju dessutom nya rötter längs stammen om de sätts djupare.
Eller är det så att kronärtskockor inte gillar att man pillar dit jord runt rothalsen?
Doktor Glas
12-03-2013, 18:00
Kronärtskockorna står nu i roottrainers, förhoppningsvis kan de stå där tills det är dags att plantera ut dem.
Men jag undrar om de är som gurka, som blir jätteledsna av att planteras djupare ner. Annars får jag väl binda upp dem och hoppas på det bästa.
Jag brukar sätta mina något lite djupare än de stod i krukan, när jag planterar ut i landet. Men inte så mycket djupare som tomater.
Mina kronärtskockor som jag planterade i mjölkpaket hade också fått långa rothalsar och böjt sig. Så jag provade följande metod med stor framgång:
Jag tryckte helt enkelt ner jorden ~2cm i mjölkpaketet och försökte undvika att skada rötterna sen fyllde jag upp de nu tomma översta 2cm med ny jord och stagade på så sätt upp de rangliga rothalsarna till första bladen.
De är nu stabila, raka och har blivit mycket större sen operationen för två veckor sen. Vilket jag tar som bekräftelse att rotsystemet inte skadades. Nästa år ska jag helt enkelt lämna 2cm överst i krukan när jag sår för att kunna fylla på ifall rothalsarna blir rangliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.