Full version: Förodla grönsaker!
Fridza
Jag vet att detta även handlar om förkultivering, men inlägget fick hamna här!

Jag tänkte jag skulle försöka förodla så mycket som möjligt nu i vår! Vilka grönsaker lämpar sig inte för förkultivering och vilka gör det =) ?

rosita
Kålväxter, kronärtskocka, lök, sallat, tomat, gurka, squash, paprika, melon brukar jag förkultivera.

Morot och andra rotfrukter är nog inte så lämpligt att förkultivera, de vill växa utan att störas.
EKLO
Jag säger som rosita - allt utom rotfrukter som går ner i jorden i pålrot funkar bra (rotselleri måste man förgro tidigt för att lyckas tycker jag). Men palster, morot, rödbeta skulle jag inte förodla.

Ärter brukar jag inte förgro (sockerärter kan man ändå så så tidigt), men bönor förgror jag, de behöver varmare jord vid utplantering och sniglarna gillar mina bönor men har mindre chans om plantorna sätts ut med lite storlek.

Grönsaker tar mkt plats att förodla under lysrör, därför får man nog koncentrera sig på dem som man vinner mkt tid på att föodla. Viktigast tycker jag är rotselleri, purjo, bladselleri, kronärtskocka (alla dessa sår jag redan i mitten/slutet av februari).

Förutom de nämnda rotfrukterna tycker jag inte det finns nån anledning att förgro spenat, sallat, mangold, dill, persilja, ärter, rucola, majrova...
rosita
CITAT (EKLO @ 11-03-2013, 23:51) *
Förutom de nämnda rotfrukterna tycker jag inte det finns nån anledning att förgro spenat, sallat, mangold, dill, persilja, ärter, rucola, majrova...

Jag försår sallat eftersom jag har växthus, de vill ha svalt, så jag sår inte inne. Plantorna brukar jag sätta ut i landet redan i slutet av mars med dubbel väv över. Sallat klarar lite frost, ja, t.o.m.7 minusgrader har mina plantor tålt 3 nätter i rad -fear-.gif Det är en härlig känsla att kunna skörda sallat i april bravo.gif

Persilja sår jag alltid i en kruka i början av mars, den tar ju så lång tid att gro! Sen växer den i växthuset tills det är frostfritt ute och den hamnar i landet.

Jag förkultiverar även ärter och bönor, jag tycker det är enklare att plantera ut redan färdiga plantor än att så dem direkt.
EKLO
Hej,

Ja har du växthus förstår jag bättre - själv måste jag så att säga välja mellan att stoppa de egna fötterna i småplantorna (trångt i lägenheten!) eller ha lite färre inne och så mer direkt i landet.
Scout
Vissa växter kan bli sena eller hinner inte hinna sätta frukt alls om de direktsås när det blivit tillräckligt varmt, och kan vara nödvändiga att förodla för att ens få skörd. T.ex. melon, gurka, tomat, kronärtskocka, purjolök.

vissa växter klarar temperaturmässigt att direktsås, men när de är väldigt små är de känsliga eller mycket attraktiva att ätas av sniglar, jordloppor, skator m.m. Då kan det vara poäng att förodla även dessa. T.ex. broccoli, grönkål, majrova sockerärt, sallad, bönor.

Alternativ till förodling är så på friland men förbättra förutsättningarna för att sådderna ska klara sig, genom att täcka med fiberduk eller nät, lägga ut antisnigelmedel, sätta avskurna petflaskor över sådderna, sätta dit fönsterrutor över sådderna, vindskydda, upphöjda bäddar.

Det är väl framför allt platsen inne och tid för pysslandet som begränsar förodlingen.
Fridza
Tack för så många bra svar =)!

Jag brukar förgro allt "självklart" såsom tomat, paprika, växthusgurka, Melon, majs etc. Men, Vissa saker var jag lite mer osäker på! Vi har lite problem med sniglar här i västmandland, förra året åt dem upp både frön och dem minsta grodderna, men på nåt sätt hade jag enklare att klara dem större grejerna som jag förgrott, som t.ex. plocksalladen! Jag ska nog försöka mig på att förså kålrot, plocksallad, ruccola, krontärtskocka (måste jag nog så direkt nu i Mars), och även sockerärtorna, om det går! jag ska nog omvärdera lite och även så lite bönor...

Jag har en stor lysrörsodling i källaren som tyvärr kommer att vara fylld ganska snart, men förra året hade jag plocksallad i Maj pga att jag förkultiverade dem inne i köksfönstret, underbart till dem första grillningarna =)! Hade även växthusgurkor "Max" som hängde ned från gardinstången ca, 30 cm långa med första skörden den 18:de Maj!
rosita
CITAT (Fridza @ 12-03-2013, 22:30) *
Tack för så många bra svar =)!

Jag brukar förgro allt "självklart" såsom tomat, paprika, växthusgurka, Melon, majs etc. Men, Vissa saker var jag lite mer osäker på! Vi har lite problem med sniglar här i västmandland, förra året åt dem upp både frön och dem minsta grodderna, men på nåt sätt hade jag enklare att klara dem större grejerna som jag förgrott, som t.ex. plocksalladen! Jag ska nog försöka mig på att förså kålrot, plocksallad, ruccola, krontärtskocka (måste jag nog så direkt nu i Mars), och även sockerärtorna, om det går! jag ska nog omvärdera lite och även så lite bönor...

Jag har en stor lysrörsodling i källaren som tyvärr kommer att vara fylld ganska snart, men förra året hade jag plocksallad i Maj pga att jag förkultiverade dem inne i köksfönstret, underbart till dem första grillningarna =)! Hade även växthusgurkor "Max" som hängde ned från gardinstången ca, 30 cm långa med första skörden den 18:de Maj!

Så härligt med gurka redan i maj! bravo.gif Då hade du även den i källaren? Jag har hört att det ska gå att odla gurka även i ett mycket ljust fönster utan extraljus...
Sörgårdsnissen
smågurka har jag funderat på att så inne för att plantera ut dom i drivbänken 10 dar in i juni .

Har tänkt prova detta i samband med 6500kelvin lysrör.

Är ca 18grader i pannrummet.

När bör jag starta igång planteringen tror ni? Förra året sådde jag sent i juni i drivbänken och missade en skörd i vart fall på det.

Detta är mitt andra små-gurke-år så jag är riktigt novis... smile.gif

rosita
CITAT (Sörgårdsnissen @ 16-03-2013, 10:56) *
smågurka har jag funderat på att så inne för att plantera ut dom i drivbänken 10 dar in i juni .

Har tänkt prova detta i samband med 6500kelvin lysrör.

Är ca 18grader i pannrummet.

När bör jag starta igång planteringen tror ni? Förra året sådde jag sent i juni i drivbänken och missade en skörd i vart fall på det.

Detta är mitt andra små-gurke-år så jag är riktigt novis... smile.gif

4 veckor före utplantering bör du nog så. Och kom ihåg att avhärda plantorna väl innan och skydda dem mot solen i början. Lycka till!
Tyra i Köksträdgården
Hejsan, jag förodlar mycket!! Tomater, chili, aubergine, kryddor och kronärtskockor är sådda nu och snart kommer bönorna :-)

Sallat, amarant, och trädgårdskrasse har jag redan börjat att skörd.

Kika gärna in till mig i KÖKSTRÄDGÅRDEN/ Välkommen mvh Tyra

http://tyras-potager.blogspot.se/2013/03/s...-mikroblad.html
Fridza
CITAT (rosita @ 13-03-2013, 09:28) *
Så härligt med gurka redan i maj! bravo.gif Då hade du även den i källaren? Jag har hört att det ska gå att odla gurka även i ett mycket ljust fönster utan extraljus...

Jag sådde Växthusgurka Max i slutet av februari, ställde ned dem under lysrören då dem grott där det snabbt blev för trångt för dem. Jag valde att ställa upp en av dem i en stor kruka i ett väldigt soligt fönster. bara efter ett par veckor i källaren med extraljus... I fönstret frodades plantan bra, den växte rejält och drog i väg lite för mycket på höjden som den givetvis gjorde pga värmen och bristen på ljus, till skillnad på dem som var nere under lysrören som "knubbade på sig". Den i fönstret höll sig ändå fin, trivdes i den stora krukan och började producera gurkor. Jag skördade som sagt den första den 18 Maj, den var då 30 cm lång och hängde från gardingstången! Jag skulle nog våga mig på att säga att den absolut hade klarar endast fönsterodling utan extra ljus, även om den hade ett par veckor i källaren under lysrören också =)! Dem i källaren dröjde lite på sig, planterades ut i växthuset i Juni och producerade då gurkor för fullt medan den som tidigare stått i fönstret fick flyttas ut i kruka på verandan och fortsatte att ge en gurka i taget hela sommaren (ca 9-10 st, men ok antal för krukodlad gurka). =D

CITAT (Tyra i Köksträdgården @ 17-03-2013, 09:10) *
Hejsan, jag förodlar mycket!! Tomater, chili, aubergine, kryddor och kronärtskockor är sådda nu och snart kommer bönorna :-)

Sallat, amarant, och trädgårdskrasse har jag redan börjat att skörd.

Kika gärna in till mig i KÖKSTRÄDGÅRDEN/ Välkommen mvh Tyra

http://tyras-potager.blogspot.se/2013/03/s...-mikroblad.html

Ja, jag har förodlat, Chili, Tomat, Aubergine, kryddor och gurkor! Jag testade även att så kronärtskocka nu, det har jag inte provat förr! Är bybörjare på odling, men provar mig fram och exprimenterar jättemycket med olika krukor, växtplatser osv =)! Jag måste ju lära mig på nåt sätt!! ;-)

Jag har varit inne på dig blogg och den är verkligen inspirerande! Du får gärna titta in på min "nybörjarblogg" om du vill annafrida.bloggplatsen.se

På bloggen skiver jag om Platnbytardagen jag håller på att anordna den 12:de Maj i Hallstahammar! Den finns även med i Odla.nu kalender =)
Sörgårdsnissen
CITAT (rosita @ 17-03-2013, 04:42) *
4 veckor före utplantering bör du nog så. Och kom ihåg att avhärda plantorna väl innan och skydda dem mot solen i början. Lycka till!

hej o tack för inrådan!

Har köpt lysrör nu, blev visst "dagsljus" 6500kelvin och typ 2500lumen*2 58w rör.

Är April lite väl tidigt att sätta fröna i mina i jordburkarna kanske??

Petade i tomaterna igår i varje fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon