Full version: Såtråg
rogann
Går det bra att så i ett såtråg nu inne i lägenheten i ett soligt fönster
rikke
Det går bra att så nu men ett soligt fönster är nog ingen bra ide. Fröerna blir lätt kokta då. Ett fönster utan sol eller lysrör skulle jag nog tagit.
kerstin z5-6
solljus via ett fönster är ofta ett misströstande tråkigt sätt.. långa elongerade plantor med rothalsar till himmelen..sol ljus är ineffektivt på så vis.Lysrör 10 cm över sådd till du kan ha plantorna ute-är en helt annan sak
Eva 33c
håller med föregående talare i princip. Men jag fick fram många fina plantor i fönstren de första åren. Men man får inte börja för tidigt då. Kanske mitten av mars, ännu hellre början av april så börjar ljuset räcka till. Ofta kan det vara lite kallt i fönstren, inget större prolbem när plantorna börjat växa, men mindre bra när fröerna ska gro. Så sådderna fick stå i typ tvättstugan tills det kom nåt grönt blad över jordytan. Sen flyttades de till fönstren. Solen kan också bli för stark som Rikke skrev, så man måste vara beredd att skugga vid behov.
Med tiden räckte förstås inte mina fönsterbrädor till, så numera är det lysrör över bord som gäller. Och det är mer lättskött när odlingarn börjat svälla ut till rent löjliga proportioner... coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon