maaang
Hej,

Svepte in våra 2 yucca gloriosa som vi har haft sedan förra våren. Dessa står i kruka och har stått under tak samt nära husvägg i söderläge Göteborg under vintern. De ser ut att ha klarat vintern väldigt fint, ingen förändring i färg osv.

Eftersom våren är på g verkade det smart att skydda dessa mot vårsolen, täckte därför med Clas Ohlsons säckväv för ca en vecka sedan. Det har under denna vecka varit väldigt klart = kallt på nätterna och soliga dagar.

När jag nu tar en titt ser det ut som att de inte alls mår så bra som de gjorde innan jag täckte dem. bladen är ljusare i färgen och de är inte lika "stabila" som innan, utan känns lite vissna och liksom mjuka. Eftersom bladspetsarna är spetsiga och vassa är det en utmaning att svepa in dem i säckväv utan att bladen fastnar i väven och tom spretar ut genom den, detta gör att väven riskerar att tynga ner bladen och platta ut växten.

Vad säger ni? Skulle ni köra med eller utan säckväv. Större delen av tiden står de skyddade mot den värsta solen, men fortfarande inte i skugga. Jag kanske inte behöver vara så rädd för att de ska tyngas ner, de repar sig kanske när våren och sommaren kommer? Det är kanske viktigare att skydda mot sol samt jämna ut temperatur just nu?

IMG_0994.JPG

IMG_0996.JPG

IMG_0995.JPG

Alexander-VG-zon3
Tror dom har ruttnat/alt frusit ihjäl. Ser inte bra ut i rosetten när dom är mjuka med brun antydan. Dock kan dom ju skjuta nya skott från stam och så skulle vara fallet att dom börjat dö i mitten.
maaang
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-03-2013, 19:17) *
Tror dom har ruttnat/alt frusit ihjäl. Ser inte bra ut i rosetten när dom är mjuka med brun antydan. Dock kan dom ju skjuta nya skott från stam och så skulle vara fallet att dom börjat dö i mitten.

Aj Aj, inte kul att höra. Det har då i så fall hänt den sista veckan, då de har varit täckta. Eller så är det helt enkelt slumpen att det har inträffat samtidigt... Ger dem en chans i alla fall då jag faktiskt inte tror att de har ruttnat, möjligen frusit ihjäl då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon