Svepte in våra 2 yucca gloriosa som vi har haft sedan förra våren. Dessa står i kruka och har stått under tak samt nära husvägg i söderläge Göteborg under vintern. De ser ut att ha klarat vintern väldigt fint, ingen förändring i färg osv.
Eftersom våren är på g verkade det smart att skydda dessa mot vårsolen, täckte därför med Clas Ohlsons säckväv för ca en vecka sedan. Det har under denna vecka varit väldigt klart = kallt på nätterna och soliga dagar.
När jag nu tar en titt ser det ut som att de inte alls mår så bra som de gjorde innan jag täckte dem. bladen är ljusare i färgen och de är inte lika "stabila" som innan, utan känns lite vissna och liksom mjuka. Eftersom bladspetsarna är spetsiga och vassa är det en utmaning att svepa in dem i säckväv utan att bladen fastnar i väven och tom spretar ut genom den, detta gör att väven riskerar att tynga ner bladen och platta ut växten.
Vad säger ni? Skulle ni köra med eller utan säckväv. Större delen av tiden står de skyddade mot den värsta solen, men fortfarande inte i skugga. Jag kanske inte behöver vara så rädd för att de ska tyngas ner, de repar sig kanske när våren och sommaren kommer? Det är kanske viktigare att skydda mot sol samt jämna ut temperatur just nu?

IMG_0994.JPG

IMG_0996.JPG

IMG_0995.JPG