Full version: Frukt på Hibiskus
Carex
Köpte en fin vanlig krukväxthibiskus för kanske max två månader sedan. Den bor i ett ljust fönster med en luftfuktare som närmsta granne och nu har den satt flera fruktämnen! De bara växer och växer. Läste mig till att de kan få frukt som innehåller frön som ofta är sterila. Självklart är det ju en utmaning för mig att så eventuella fröer och hoppas på resultat. Någon som har erfarenhet?
Milly
Hej, grattis!
Det går alldeles utmärkt att odla egna hibiscusar från frön. Tyvärr är fröhusen oftast tomma men du får vänta och se. Det tar ganska lång tid för fröna att mogna och sedan är det kort grobarhet så så så snart som möjligt i såjord och håll tummarna! Jag har egenhändigt "tillverkade" plantor som nu är nästan 25 år gamla. Oftast blir blommorna enkla och röda men blad och bark kan bli väldigt annorlunda. Lycka till!

Vänliga hälsningar
Ann-Christin Edlund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon