Virre82
12-03-2013, 15:36
Jag bor i en villa utanför Sundsvall och har under mina 2 år som husägare haft en björktrast som stannar över i trädgården under vintern. Jag vet inte om detta är vanligt, har aldrig tidigare sett trast på vintern, förutom nu i vår trädgård.
Tycker lite synd om pyret då den får slita med att finna mat, speciellt nu när vi har så otroligt mycket snö. Vad kan man mata björktrasten med? Den sitter som oftast under vårt äppelträd och letar mat, kan man kanske lägga ut lite frukt och frön?`
/Veronica
Pröva med russin och andra 'saker' - banan, feta fröer .... testa. Koltrastarna brukade jag förr ge russin och det uppskattades. Man kan lägga ut lite vartefter så att maten inte blir stelfrusen. Lycka till och hoppas trasten klarar sig.
Virre82
12-03-2013, 16:46
CITAT (gunsta @ 12-03-2013, 15:47)

Pröva med russin och andra 'saker' - banan, feta fröer .... testa. Koltrastarna brukade jag förr ge russin och det uppskattades. Man kan lägga ut lite vartefter så att maten inte blir stelfrusen. Lycka till och hoppas trasten klarar sig.
Vilket bra förslag, det ska jag testa

/Veronica
sparvuggla
12-03-2013, 17:20
CITAT (Virre82 @ 12-03-2013, 16:46)

Vilket bra förslag, det ska jag testa
/Veronica
Trastarna uppskattar även all slags frukt, utom citrusfrukter.
Päron banan och äpple bl.a uppskattas.
Att björktrasten övervintrar så pass norrut är inte så vanligt men det händer. Utan människans hjälp klarar den sig inte.
Jag brukar alltid slänga ut äpplen till trastarna - det uppskattas mycket.
Dessutom brukar jag lägga ut bitar av vegetabiliskt matfett (typ margarin) till fåglarna och detta äter även trastarna på!
Äppel är favoritmat för mina trastar (Björktrast och Koltrast).
Monarda
12-03-2013, 19:58
Det verkar som björktrasten drar sig längre och längre norrut för övervintring. Jag har på senare år haft någon enstaka övervintrare här i trädgården i södra Dalarna. Äpplen, päron, russin och katrinplommon funkar bra, müsli tackar den heller inte nej till.
[attachment=75397:DSC_0477.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.