Sidor: 1, 2
Margith
Nu ligger alla kuverten i en brevlåda som töms imorgon.
Ledsen Rosmarin att jag inte skickat ditt kuvert nån dag tidigare blush.gif

Några av er får dem i slutet av den här veckan, några av er får dem i början av nästa vecka.
Oavsett: så direkt när ni får dem! Närmare såanvisningar finns i kuvertet.

Det här är köpesfröer och första förpackningen jag öppnade tyckte jag innehöll en hel del skräp crying.gif
Jag har sett till att alla ska få minst 5 fröer, men skräpet var väldigt svårt att få bort. Så bli inte bekymrad om det ligger lite obestämbart skröfs i kuvertet också...

Lycka till!
Maggan H
Okej, då hoppar dom i kruka så fort dom ramlar in!
Här är svinkallt, min mor hade i Norra Skåne 22 grader kallt i morse, hur har ni det där uppe??
Peztis
Här i mitten, eller en bit upp i alla fall, hade vi -9 på morgonen men sedan +2...
Margith
CITAT (Maggan H @ 12-03-2013, 20:07) *
Okej, då hoppar dom i kruka så fort dom ramlar in!
Här är svinkallt, min mor hade i Norra Skåne 22 grader kallt i morse, hur har ni det där uppe??

Joh tack, -20,8 i morse... bara -6 mitt på dan och nu är det -18,9... På värsta stället är det gott och väl 1,5 meter snö... Jag tror jag ska emigrera till Frankrike, jag tycker inte om vinter crying.gif
Rosmarin
CITAT (Margith @ 12-03-2013, 21:00) *
Joh tack, -20,8 i morse... bara -6 mitt på dan och nu är det -18,9... På värsta stället är det gott och väl 1,5 meter snö... Jag tror jag ska emigrera till Frankrike, jag tycker inte om vinter crying.gif

smiley_small_hug.gif bravo.gif Ja! Det tycker jag att du ska göra!

...men här sa förstås på vädret att det skulle bli -12° de närmaste nätterna unsure.gif . Men ibland har de ju fel, vilket jag hoppas i det här fallet.
Peztis
yahoo.gif Fröerna låg i brevlådan idag!

g.gif Undrar vad det är....?

no.gif Nä... suck...

confused.gif Vet inte den här gången heller...

kram2.gif Men tack så mycket!

rose.gif Det kommer nog upp något här med även om jag inte vet vad!
Leopardcookie
Tack Margith! Mina fröer kom som en överraskning idag... inte en susning vad det är.. confused.gif hihi. Roligt!
hattstugan

Jodå här kom det också ett brev med totalt okända fröer!

Blir att gnugga geniknölarna i helgen!!

Tack Margith
Anki V
Jag fick också frön idag thanks.gif .......google får det han gör nu för inte heller Margiths frön känns igen.

/Anki
Maggan H
Tack för fröna som kom nyss! smiley_small_hug.gif Posten gruvligt sen här speciellt idag efter värsta snöfallet inatt, 15 cm bara sådär, i mitten på mars, i Skåne! Skandal Kung Bore!!! ranting.gif

Nåväl, en gissning har jag så den skickar jag nu.... yes.gif
Gåsis
Sått var det här! Känns som förtröstansfullt att de inte gror, men tydligen klart värda att jobba för.
/Åsa
EmmBurt
Så nu var det sått här smile.gif ska de stå varmt ljut?
Margith
CITAT (EmmBurt @ 15-03-2013, 13:23) *
Så nu var det sått här smile.gif ska de stå varmt ljut?

Jo, varmt och ljust blir bra.
Hoppas att de gror!
Maggan H
Idag ska jag så, både Rosmarins som ska i blöt och dina, Margith. Funderar på vad det kan vara.... tongue.gif
Rosmarin
De har kommit fram! tummenupp.gif Tack så mycket!!!

Jaha, som sagt var, årets tema är tydligen "svårgrott" naughty.gif .
Margith
Stort grattis till Rosmarin som gissade rätt på första försöket rose.gif

Haka inte upp er på det där om svårgrott, jag skrev ju att jag inte lyckats... det är liksom inte samma sak blush.gif
maramara
Tack för fröerna som kom igår, biggrin.gif Nu ska jag ta hand om dem enligt anvisningarna och hoppas på att det fungerar. Vad det är för frö? Inte blekaste som vanligt! no.gif duh.gif
Rosmarin
CITAT (Margith @ 15-03-2013, 18:21) *
Stort grattis till Rosmarin som gissade rätt på första försöket rose.gif

Haka inte upp er på det där om svårgrott, jag skrev ju att jag inte lyckats... det är liksom inte samma sak blush.gif

Tack!

Jag hoppas att de ska lyckas! Det är en växt som jag också gärna vill ha.
Leopardcookie
Mina gror !! bravo.gif yahoo.gif
Margith
Grattis!
Behöver jag säga att det gör inte mina mad.gif
Anki V
Hm......det gror här också shy.gif

/A
Gåsis
Om en enda räknas gror det här med.
/Åsa
Peztis
CITAT (Gåsis @ 18-03-2013, 20:44) *
Om en enda räknas gror det här med.
/Åsa

Visst räknas det!
Rosmarin
Väntar otåligt på att de ska gro!
hattstugan

Sådde Dessa i går så det tar nog lite tid innan ev det blir nåt resultat hos mig!
Maggan H
Hm, inget gror hos mig än... wink.gif
Peztis
Bara jord i krukan...
Rosmarin
Jag var borta torsdag och fredag. Fröna fick alltså sköta sig själva. Vilket jag upplyste dem om innan jag åkte. Och det var kanske det som hjälpte, vad vet jag, men två stycken har grott nu! naughty.gif
Peztis
Ja, stress är ju inte alltid bra... De fick lite lugn och ro! biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 23-03-2013, 11:58) *
Ja, stress är ju inte alltid bra... De fick lite lugn och ro! biggrin.gif

Stress? Lugn och ro? Nehej du, här handlar det om att IGNORERA fröerna och att få dem att förstå att man minsann inte bryr sig om att de ligger där och envisas med att inte vilja gro! naughty.gif
Maggan H
CITAT (Maggan H @ 22-03-2013, 14:40) *
Hm, inget gror hos mig än... wink.gif

Men jodå, ett har faktiskt grott! crazy.gif Men vad det är har jag ingen aning om... blink.gif
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 23-03-2013, 15:25) *
Stress? Lugn och ro? Nehej du, här handlar det om att IGNORERA fröerna och att få dem att förstå att man minsann inte bryr sig om att de ligger där och envisas med att inte vilja gro! naughty.gif

Aha, det är den taktiken du kör...
Rosmarin
JÄPP! naughty.gif
Maggan H
Ff bara ett frö som grott trots ihärdigt stirrande och hot om både ett o annat! naughty.gif Kompisarna runt omkring får nya krukor efterhand men den här är en envis rackare...
hattstugan

Här skymtas det nåt grönt!
Anki V
Hm……Undra hur det här gick till?

Misstänker att jag fått en gökunge i såjorden.

Två groddar har jag….en som är lång och smal och en som är liten och knubbig. confused.gif

Den lilla knubbiga tycker påminner om något jag känner till så jag skickar en gissning.

/Anki
Rosmarin
Verkar ju som om något inte stämmer i din kruka. giggle.gif Men det är klart, tvåäggstvillingar kan ju vara väldigt olika varandra. giggle.gif
Margith
Jag har ju redan erkänt att det här är en växt som jag provat fröså tidigare, utan att lyckas.
I år gjorde jag 'en Rosmarin' laugh.gif
Dvs, jag for till Gällivare och jobbade en vecka, jag sa inte ett smack till den lilla såkrukan som det bara syntes jord i... jag bara for... jag ignorerade den totalt.
När jag kom hem hade jag ett helt gäng småttingar i krukan 000.gif

Anki: de här är väldigt korta i rocken. Din långa smala misstänker jag är en gökunge angry.gif

Ledtråd: det här är en söt liten växt som blir max 30 cm. Den ska gå att övervintra frostfritt, men de flesta av oss anser det nog vara en 1-åring.

Margith
Grattis till Anki V som var nr 2 att komma på vad mitt bus är (Rosmarin var nr 1).
Ledtråden var kanske för lätt g.gif
Rosmarin
CITAT (Margith @ 05-04-2013, 18:52) *
Jag har ju redan erkänt att det här är en växt som jag provat fröså tidigare, utan att lyckas.
I år gjorde jag 'en Rosmarin' laugh.gif
Dvs, jag for till Gällivare och jobbade en vecka, jag sa inte ett smack till den lilla såkrukan som det bara syntes jord i... jag bara for... jag ignorerade den totalt.
När jag kom hem hade jag ett helt gäng småttingar i krukan 000.gif

Anki: de här är väldigt korta i rocken. Din långa smala misstänker jag är en gökunge angry.gif

Ledtråd: det här är en söt liten växt som blir max 30 cm. Den ska gå att övervintra frostfritt, men de flesta av oss anser det nog vara en 1-åring.

tummenupp.gif Där ser ni att det fungerar! naughty.gif

CITAT (Margith @ 05-04-2013, 19:04) *
Grattis till Anki V som var nr 2 att komma på vad mitt bus är (Rosmarin var nr 1).
Ledtråden var kanske för lätt g.gif

Ledtråden är jättebra, om man är inne i rätt tankebanor!
Peztis
Grattis Anki!

Har inte en aning om vad det är som inte växer i krukan.
Margith
CITAT (Peztis @ 06-04-2013, 14:52) *
Grattis Anki!

Har inte en aning om vad det är som inte växer i krukan.

Prova att göra 'en Rosmarin' du också....
Det fungerade ju för mig. Jag har 5 st småttingar i min lilla såkruka yahoo.gif
3:dje gången gillt, eller nåt sånt tongue.gif

Peztis
Har tyvärr ingen resa inbokad...Ingår det inte med fröerna?
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 06-04-2013, 19:43) *
Har tyvärr ingen resa inbokad...Ingår det inte med fröerna?

Men det behöver du ju inte tala om för fröerna att du inte har! naughty.gif
Leopardcookie
Hos mig är det två stycken som överlevt, en av dom vissnade och dog sad.gif Men de två andra växer.. och jag vet inte vad det är!
Maggan H
Jag har en fin liten planta biggrin.gif som jag nog behöver ha ett svar på vad det är... pmar dig! crazy.gif
Leopardcookie
Mina två växer ingenting.. eller så går det vääääldigt långsamt smile.gif Sen upptäckte jag igår att mina lysrör gått på dygnet runt (!!!!), de ska släckas 23 och tändas igen vid 6 och då är man ju inte vaken så man ser ifall de släcks/tänds. Någon har råkat komma åt switchen på timern.. crying.gif
Peztis
Behöver du ha dem tända så länge som 17 h? 12-16 h tror jag man brukar rekommendera. Då ser du kanske om de släcks/tänds? flirting.gif

I min kruka verkar det endast vara jord...
Leopardcookie
Haha okej, jag får nog minska antalet timmar med ljus då.. Tänkte att de vilar 8 timmar som vi människor gör. coolgleam.gif
Peztis
Hur många timmar har ett dygn? 17 h ljus och 8 h "natt" blir.... 25 h. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon