Full version: Lakan på Persika
BigDaddy
Jag vill undvika att knoppar fryser bort under våren & fördröja blomningen, har läst att det är bra.
Jag har en 'Riga' i soligt & skyddat läge i Zoon 2 (Gbg).
Har ingen fiberduk & vill inte åka & köpa det. Vet inte heller riktigt vad det är men tänkte jag tar ngt jag redan har hemma. Lakan, hjälper det ngt el finns det ngt lämpligare som jag kan tänkas ha hemma?

Jag har lite säckväv el vad det kallas. Sådant julklappssäckar är gjorda av, men trädet är så stort så inte säker på att det räcker.
RibesRubusVitis
Lakan kan säkert skydda en del, men frågan är om det behövs. Riga ska tåla betydligt kallare lägen än Göteborg; mitt står visserligen i zon 1 men Lund får nog lika kalla vintrar. Det enda jag skyddar är stammen längst ner mot kaniner. Sen kommer lakanet att suga åt sig fukt och tynga ner trädet i onödan.
BigDaddy
CITAT (RibesRubusVitis @ 13-03-2013, 12:59) *
Lakan kan säkert skydda en del, men frågan är om det behövs. Riga ska tåla betydligt kallare lägen än Göteborg; mitt står visserligen i zon 1 men Lund får nog lika kalla vintrar. Det enda jag skyddar är stammen längst ner mot kaniner. Sen kommer lakanet att suga åt sig fukt och tynga ner trädet i onödan.

Jag tror trädet klarar sig mot kylan men var med om i fjol, samt har läst om det här, att blomningen kommer väl tidigt på persika ibland så blommorna fryser bort. De luras att tro av vårens solsken att det är dags, men sedan kommer frost pånytt.
Därav tänkte jag skydda det från nu, om ni tror att det är en bra idé med lakan.

Men tyngden av lakanet om det blir blött kanske inte är så bra. Tänkte inte på det.
Ja jag vet inte då....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon