steffo100
Hej,
Håller på med mitt första förkultiveringsförsök och har lite frågor..
Har blandat lite i min nya root-trainer och som många av er inser så är det väldigt olika fart på olika frön.
Mina 2 veckor gamla gurkor är redan 10cm medans chillin knappast tittat fram.
Nu har jag byggt ett nytt stativ till root-trainer krukorna då vissa slår i plastkåpan.

Är det OK att köra utan kåpa fastän det bara är dom två första bladen som tittat upp eller skall jag ta bort dom största växterna och låta dom små vara kvar under kåpan? (dom som växt mest får ett nytt stativ)

Jag har ca 10-12 grader i källaren, är det för kallt att ställa ner gurka/tomat?

Jag har byggt belysning med 2X18W lysrör till ca 20 krukor jag tänkte ha tänt ca 10 timmar /dygn, är det lagom i en annars mörk källare?

Leopardcookie
Min erfarenhet är att kåpan behövs när fröna ska hållas fuktiga (precis som man sätter plast med hål i på nysådda fröer för att behålla fuktighet, och när de grott tar man bort plasten) och när de grott så flyttar man dom till svalare plats och tar bort kåpan. Men det går ju klart att behålla den på, fast att jorden håller fukten bättre när det är svalare.

Gurka och tomat vill ha minst 15 grader iaf, så din källare är kanske för kall.
Belysningen tycker ju du ska öka till 15-16 timmar. Växterna vill sova lika mkt som vi, dvs 8 timmar. Resten av tiden kan du ha tänt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon