Första gången jag sår petunia. Alla kom upp (inomhus), sedan ställde jag de svalare (8 grader). Sedan dog alla. Jag tror jorden var lite för blött (trodde det skulle torka upp snabbare).
Nu har jag sått en omgång till, direkt i mitt uterum som håller 8 grader. Hoppas de kommer upp så småningom.
Vad är dina erfarenheter med petunia sådder?
Samma problem hade jag med amarant, men den hade jag läst om att den har problem med rötterna, så den har jag sått om mycket glest och hoppas på bättre framgång.
Maggan H
13-03-2013, 13:58
8 grader är alldeles för kallt, du bör hålla 15-18 grader och ljust, gärna lysrör, efter omskolning och bara hålla fuktigt, inte blött. Petunia är sol/värmeälskande.
Har aldrig några problem med dem så jag tror att det beror på tempen.
Helen i Piteå Zon 5
13-03-2013, 14:52
Ställer Petuniorna svalt först efter omskolningen i ca. +15º-+18º och under växtbelysningen hängande ca. 10-15cm. ovanför.
Precis som Maggan redan har sagt var det för kallt.
Här kan du kolla ifall du har lust.
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2012/11/pe...frosadd_21.html
Tack så mycket för era svar!
OK, då tar jag in sådderna igen. Och hoppas på bättre lycka. De får göra tomaterna sällskap, verkar ju vara lika värmeälskande.
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 13-03-2013, 14:52)

Ställer Petuniorna svalt först efter omskolningen i ca. +15º-+18º och under växtbelysningen hängande ca. 10-15cm. ovanför.
Precis som Maggan redan har sagt var det för kallt.
Här kan du kolla ifall du har lust.
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2012/11/pe...frosadd_21.htmlVackra petunior, den som jag sådde ska vara som din enkla vita ("Prism White" heter den som jag försöker mig på).
Hej.
Jag har köpt en stickling Petunia. Den har nu fått ganska långa rankor. Nu undrar jag om jag ska klippa ner den lite?[attachment=75497:Foto_0271.jpg]
hattstugan
20-03-2013, 19:29
Går bra att toppa den! Sätt topparna i jord så har du en eller flera till
Eva i Skåne
20-03-2013, 19:30
Ja, det är bra att toppa den så grenar den sig och blir tätare. Du kan sätta de avklippta topparna i vatten så rotar dom sig och du får flera petunior
Tack för hjälpen!!
Nu har jag sått några enstaka petuniafrön på nytt, två kom upp. Jag har de i köksfönstret ovanför ett element. De växte inledningsvis, men har nu förblivit i mini-stadiet (ca 1/2 cm) i mer än en vecka.
Det händer ingenting mer!
Är det fel jord? De är sådda i kokosjord som alla mina andra sådder. Andra sommarblommor (som jag förvisso har lite svalare) växer på, som tobaksblomster.
Hur vill petunia ha det? Jag verkar inte ha någon hand med dem...
kerstin z5-6
02-05-2013, 21:05
Har de xtra ljus?
Nej, de har inget extra ljus. Det är ett stort fönster mot ost. Det är ganska ljust, jag till och med släcker belysningen i köket på morgonen när solen skiner in, för lampan gör varken till eller från.
Men petunia ska kanske bada i ljus hela dagen? De får stå kvar medans de lever. Det blir kanske till att köpa ett par petunior, fler fröer tänker jag inte testa. De är inte billiga precis...
(Om jag skulle få för mig att testa något annat år: kan det vara lite olika kvalitet på fröerna? tycker det låter inte så rimligt, men kankse...)
kerstin z5-6
03-05-2013, 11:40
Naturligtvis kan fröna vara av olika kvalitet och man blir ju jätte sur då bara enstaka gror när man max har 20 frön i den lilla påsen a 54 kr

Har de fler än 2 blad skulla jag skola om dem-det brukar få fart på de tröga.Men de bör ha fler blad än hjärtbladen.
Petunior är en av de växter som jag ovlillkorligen sår varje år. Dubbla Petunior. De brukar vara lite svåra att få tag i annars.
Och jag har upplevt dem som extremt lätta att dra upp. I år hittade jag en gammal påse med exp.datum 2007. Därför sådde jag hela påsen.
Idag hara jag 38 (av 40 frön!) decimeterhöga, knubbiga plantor. Så de verkar inte vara pippliga.
Jag sår: Med undervärme (1:a februari), ut ur värmen 25/2 men in i arbetsrummet utan element, extrabelysning.
Sedan 1:a april har jag dem ute i växthuset men med skydd mot nattfrost.
Jag tror att vi har olika lätt/svårt med specifika växter. Själv verkar det vara lögn i h-e att få till några Luktärter. Vet inte hur många gånger jag sått, försått, i toarullar, i pluggbox, direkt på plats... Vi tycks inte ha rätt "personkemi". Håller med dig, det är inte roligt när frösådd efter frösådd går hädan.
Lycka till!
Det fick bli en köpeplanta till slut - som har blivit jättestor i sin kruka! Ibland får man ta en annan väg när det inte vill sig...
kerstin z5-6
03-08-2013, 21:41
12-14 tim med ljus -lysrör 10 cm från plantan är vad som gäller om x traljus ska vara till nytta.
Ja, och det har jag inte. Jag håller mig till sådder som inte kräver så mycket...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.