Full version: Pelargonnäva
Ewa L
Jag är inte orutinerad med sådder, men jag brukar i möjligaste mån undvika fröer som behöver stratifieras. Men när jag såg denna Pelargonäva (Erodium pelargoniiflorum 'Anatolia') kunde jag inte motstå. Sådde som vanligt inomhus med undervärme slutet av januari. Eftersom inget hänt åkte de in i kylen i slutet av februari och avsikten var att jag skulle ställa dem i värme igen i slutet av mars.

Men när jag skulle ta fram osten imorse såg jag att de börjat gro! 3 st sparris (den vita varianten!) sticker upp ur jorden. Och nu till den stora frågan: Hur i helsike skall jag göra nu?? Skall de stå kvar i kylen? Ut nu och in i värme? Försöka rädda de 3 pyttingarna genom att försöka skola dem och hoppas att de resterande 17 fröna skall gro i kylen? Jag har verkligen inte fler frön. Brukar inte så alla på en gång, men de var så små.

Snälla någon!
Gåsis
Ut i värme och ljus. Hoppas på lite fler groddar och sen omskolning och mer ljus. Fin liten sak det där men överlever inte här i zon sju.
Ewa L
Tack! smiley_small_hug.gif

Tror inte jag hade kunnat gå och lägga mig i lugn och ro om de små stått i kylen och frusit. Nu tar jag ut dem och in i växthuset med undervärme. Gror inte fler hoppas jag åtminstone att dessa 3 får växa till sig.
Ewa L
Kan rapportera till alla som legat sömnlösa för detta ( innocent.gif ) att det blev totalt 6 kraftiga plantor. Kanske inte ett lysande resultat av 20 frön, men jag är nöjd.
Plantorna är åtminstone kanonfina!
thanks.gif
Eva 33c
CITAT (Ewa L @ 27-04-2013, 21:12) *
Kan rapportera till alla som legat sömnlösa för detta ( innocent.gif ) att det blev totalt 6 kraftiga plantor. Kanske inte ett lysande resultat av 20 frön, men jag är nöjd.
Plantorna är åtminstone kanonfina!
thanks.gif

Grattis till plantorna av en jätte trevlig växt! Men din erfarenhet av sådden gör mig lite förbryllad. Jag har sått pelargonnäva ganska regelbundet i flera år nu, använder den som sommarblomma då den inte övervintrar hos mig. Men jag sår dem inne i januari-februari, utan undervärme men i rumstemperatur och de brukar gro inom 3 dagar och till nästan 100%. Så kanske du fick dåliga frön? Eller att de inte gillade undervärmen? Jag använde själv undervärme till vissa frön, men alla gillar inte det utan gror bättre utan.
Ewa L
Ja du Eva, du har nog rätt att jag överarbetade mina frön. Frösådder är inte min starkaste sida. Ffa inte perenner. Därför gör jag precis som det står på påsen.
Tror inte det var dåliga frön. Impecta brukar har bra kvalitet.

För två år sedan hade jag sått perenn Lejongap. Jättesöta, men de skulle också ut och in i kylskåp. Men hann bara så dem (och en massa annat) och så åkte jag inte akut på sjukhus och blev kvar en vecka. Hade inte hjärta att be dottern åka flera mil för att ta hand om mina sådder.
När jag kom hem hade allt dött. Utom Lejongapen! De hade grott till 100%, och det definitivt utan allt gulligullande jag planerat och som det stod på påsen.

Men jag lär mig så sakteliga, inte minst att lita mer på min instinkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon