granis2013
Vi har en sommarstuga utanför Gränna, vilket verkar vara zon 3 eller 4 (eller?) Tomten kräver mycket arbete för att inte växa igen helt av hassel med mera. Nu skulle jag vilja få det att blomma lite också. Alla förslag på vad vi kan så/plantera, både annueller/perenner är välkomna! De måste vara lättskött och tåliga, eftersom vi är där väldigt oregelbundet. Gärna väääldigt färgglatt!! smile.gif (Kanske nått som doftar gott också men det är inte lika viktigt)
Peztis
Lite klassiker, kanske? Akleja, fingeborgsblommor, löjtnantshjärta, kärleksört, pion (vill ha ett stöd bara), iris...

Min favorit har nog blivit kärleksörten, den är ju så tålig. Inte så färgglatt kanske men en bra växt som dessutom är oerhört lätt att föröka.
Klint
Håller med Peztis bra förslag,Temynta är lättskött och en riktig röd färgklick Rubeckior men de blommar ganska sent.
gunsta
Någon kaprifol, en klematis ur klippgrupp ett (d v s den ska inte klippas).
Peztis
CITAT (Klint @ 14-03-2013, 23:43) *
Håller med Peztis bra förslag,Temynta är lättskött och en riktig röd färgklick Rubeckior men de blommar ganska sent.

Tänkte också på det men skrev det aldrig - vet inte varför. Det är väl jättebra om de blommar på olika tidpunkter eftersom man vill ju ha det vackert länge!

Rudbeckiorna brukar blomma tillsammans med kärleksörten, förresten.

Tänk också på att fylla ut nedtill, gärna med grönt som alunrot eller daggkåpa.

Just ja, se till att det finns lök som blommar på våren! Scilla, krokus... och senare tulpaner och påskliljor. Jag gillar även kirgislök! Där har du färgklickar!
hattstugan

Dagliljor och andra liljor! Stormhatt och Riddarsporre! Fingerborgsblomma och Isop! Blå Bolltistel finns även som vit!
Peztis
Dagliljor är bra! Året perenn, dessutom! Där har du vacker grönska hela sommaren samt de vackra blommorna! Finns i många olika färger.

Jag är dessutom förtjust i blågull, finns i lite olika färger det med trots namnet (blått, gult, vitt, rosa...) som bildar en stor och fin tuva och håller sig på plats.

En brudslöja här och där i rabatten med alla dessa gamla växter blir väldigt vackert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon