Eva i Skåne
Här är ju så många duktiga människor så nu hoppas jag att någon ska tala om att det är ett enkelt och billigt fel.... Vill inte behöva köpa ny sad.gif

Den blir varm och motorn låter som den brukar, men tvätten ligger kvar i en klump
Det är en kondenstumlare, Whirlpool, 7-8 år eller kanske 10. Minns inte så noga
Motti
Då är det med all säkerhet drivremen som pajat !sitter på baksidan av tumlaren smile.gif har du ingen händig i närheten som tex en son eller svärson ?
gunsta
CITAT (Motti @ 13-03-2013, 23:01) *
Då är det med all säkerhet drivremen som pajat !sitter på baksidan av tumlaren smile.gif har du ingen händig i närheten som tex en son eller svärson ?

Hm - eller en dotter eller svärdotter ... smile.gif
malcolm
Kan du snurra runt trumman för hand eller sitter den fast?
Motti
Ja då det finns händiga döttrar och svärdöttrer också Gunsta tummenupp.gif men en tummlare är svår att lyfta själv som fruntimmer ,lite mannastarkt är bra då wink.gif
malcolm
Min tvättmaskin slutade snurra och det var motorn som kärvat ihop, gick inte att snurra runt trumman för hand och jag skruvade isär maskinen. Det visade sig att det var motorn som kärvade och jag plockade ut den, konstaterade att ett lager hade skurit och till min lycka fanns det att köpa hos Biltem för 14:50, visserligentog det en halv dag att byta detta kullager men själva delen var billig och det har fungerat i flera år sedan dess.
Motti
Ja här brukar min man fixa allt sådant !han har kunskaper inom allt nästan och vet vad för delar som behövs .Tror bara en felsökning kostar en 400 kr om du tar ut en repratör .
polecat
Jag hade samma problem med min tumlare. Jag behövde inte lyfta ned tumlaren utan drog fram hela "pelaren" med tvättmaskin och allt och kunde sedan öppna bak på tumlaren och byta rem, fast jag är tjej..... tongue.gif
Eva i Skåne
Kvinnor kan biggrin.gif .

Men annars har jag händiga söner och en händig man, men den sistnämnde är lite trött och lat ibland.

Jo Malcolm, trumman går att snurra för hand.

Alltså låter det som att det är till att vrida fram tvättpelaren och skruva av baksidan och kolla vidare
(och passa på att städa bakom whistling.gif ) Drivrem låter troligt och inte alltför dyrt
polecat
Jag köpte rem på ett företag som säljer remmar till allt möjligt. Så har du en sådan i närheten blir det säkert billigare än att köpa "orginalrem". Tag bara med remmen så att du har rätt bredd och längd.
malcolm
CITAT (Eva i Skåne @ 14-03-2013, 09:24) *
Kvinnor kan biggrin.gif .
Men annars har jag händiga söner och en händig man, men den sistnämnde är lite trött och lat ibland.

Jo Malcolm, trumman går att snurra för hand.

Alltså låter det som att det är till att vrida fram tvättpelaren och skruva av baksidan och kolla vidare
(och passa på att städa bakom whistling.gif ) Drivrem låter troligt och inte alltför dyrt

Du får lägga på en rem så att säga. biggrin.gif
gunsta
CITAT (polecat @ 14-03-2013, 08:13) *
Jag hade samma problem med min tumlare. Jag behövde inte lyfta ned tumlaren utan drog fram hela "pelaren" med tvättmaskin och allt och kunde sedan öppna bak på tumlaren och byta rem, fast jag är tjej..... tongue.gif

tummenupp.gif
malcolm
Hur går det med tumlaren Eva?
Eva i Skåne
Vi är i stugan så inget kommer hända förrän nästa vecka Malcolm
Motti
I brist på tumlare får du väl sätta fast tvätten på armarna och ta en lång regäl cyckeltur giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon