Calajsa
14-03-2013, 09:50
Har lyckats få Judas silverpenningar att gro i mitt kylskåp. Har nu tagit ut dom och planterat dom i en stor kruka, men var ska jag placera de små liven? Enligt påsen ska jag sätta krukan i skuggan men här är just nu - 10 grader. Blir det inte lite kallt för di små?
Frösådder tål inte frost. Ju varmare de står desto mer ljus behöver de för att inte bli rangliga bara.
Normalt är bästa stället en lite svalare plats (15-18 grader) och extra belysning.
Har du någon källare där du kan sätta en lågenergilampa ca 10 cm över så funkar det rätt bra.
Om inte så är det väl fönstret som gäller, ut vill de inte komma än.
strandskatan
15-03-2013, 09:50
Calajsa, Judaspengar självsår sig oerhört lätt. Att förgro dem är nog ett onödigt besvär, direktså fungerar utmärkt, och sen kommer de upp här och var alldeles av sig själva, men blommar inte förrän andra året förstås. Min erfarenhet i alla fall. Hittade inte din zon i profilen, men min svägerska norr om Stockhoöm fick frön av mig (som bor i mitt eget lilla köldhål i zon 1), och hos dem fungerade det i alla fall.
Japp, det funkar så några mil här norr om Estockholmo...
Men har du redan sått dem så att de nu gror så vill man ju gärna ta hand om bebisarna...
strandskatan
15-03-2013, 14:14
Ja självklart - men till nästa gång, tänkte jag. Calajsa, du kan säkert få hur mycket frö du vill här, om du behöver, för det blir massor. Typiskt att jag rensade mina sparade plantor (jättefina eternellväxter, det är väl mest därför man odlar dem) häromveckan och slängde fröna på komposten - förresten det allra bästa sättet att "så" tvååringar tycker jag.
Haha, strandskatan! Du lär ha dem överallt i trädgården sedan! I alla fall om dina fröer beter sig som mina gjorde!
Men å andra sidan är de ju inte så invasiva så det är ok...
Calajsa
15-03-2013, 19:22
Det var ju typiskt! Jag trodde att de var svåra! Enligt påsen behövde de en köldperiod för att gro därför tänkte jag att det var lika bra att vara tidigt ute. Men då kan jag köpa nya frön och slänga ut om mina små plantor blir alldeles för rangliga

. Jag bor också norr om Stockholm i zon 4 tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.