spacepingo
Läste denna artikel Toffelblomman är tillbaka . Jag minns den från när jag var liten. Ibland fick jag och min bror välja varsin blomma att köpa och ha i våra rum och det blev ofta toffelblomma. För den var annorlunda och såg rolig ut antar jag. Jag har inte tänkt på att den inte synts till förrän jag såg artikeln. Jag tycker iallafall att den är lite festlig, kanske ska köpa en. Eller blir det bara en sån där sak som man har ett rosaskimmrande minne av och som man sen återupplever bara är en besvikelse?
strandskatan
En blomma jag helt glömt, brukade odla den förr - säkert trettio år sedan sist - , visst köpte man en liten skrumpen knöl som man planterade i kruka på våren?
kerstin z5-6
Finns flera Calceolaria man kan ha ute smile.gif tex c hirsuta

[attachment=75411:1998_p38459.jpg]
niggle
Älskar toffelblommor och köper varje år.
Men man får kvicka sig, eftersom affären bara tar in några stycken.

Kan undras om man skulle kunna så själv.... Är det någon som vet?
zissi
Min mamma köpte alltid två toffelblommor till påsk att ha i köksfönstret. Tror aldrig jag köpt någon själv. Varför vet jag inte.
gunsta
Jag köpte toffelblommor som barn och ung. Och nu var det väldigt längesedan jag köpte någon.
spacepingo
CITAT (strandskatan @ 14-03-2013, 21:57) *
En blomma jag helt glömt, brukade odla den förr - säkert trettio år sedan sist - , visst köpte man en liten skrumpen knöl som man planterade i kruka på våren?

Det kanske man kan, men jag har bara sett dem som färdiga/uppvuxna växter.

CITAT (niggle @ 15-03-2013, 17:45) *
Älskar toffelblommor och köper varje år.
Men man får kvicka sig, eftersom affären bara tar in några stycken.

Kan undras om man skulle kunna så själv.... Är det någon som vet?

Japp, här finns frön Impecta
Eva i Skåne
Den kanske får en renässans som andra mormorsblommor.
Jag minns att jag hade sådana i fönstret när jag var tonåring och bodde hemma, men tror inte jag köpt nån sedan dess
Blommar den inte över ganska fort eller minns jag fel? Mina fick kanske för lite vatten eller vansköttes på annat sätt
zissi
Eva i Skåne: Jag får också en känsla av att de inte håller så länge. De små söta tofflorna ser känsliga ut.
spacepingo
Vad jag minns var det en slit-och-slängblomma. Så de var inte så långlivade. men det kan ju naturligtvis berott på skötaren också. giggle.gif
kerstin z5-6
Utomhus har de en lång blommningstid
HelénE
Ja herregisses, den hade jag totalt glömt bort. Den höll ju inte så länge, men jag har aldrig haft nån ute. Kanske man skulle prova.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon