strandskatan
15-03-2013, 09:55
Bor i zon 1, odlar bara zon 3-rosor, ändå verkar det som de flesta gett upp denna långa barfrostvinter och iskalla vår. Undrar om det spelar någon roll vilken zon som anges egentligen, måste vara mycket bättre med tjockt snötäcke, som vi nästan aldrig har - jo, nu ska det visst komma 15 cm nästa vecka - haha. Ville bara gnälla...
johanare
15-03-2013, 11:19
Ja man kan ju undra hur de klarat sig. Har varit minus i 3-4 månader nu och väldigt lite snö. Dock aldrig haft så mycket snö som just nu, ca 2 dm
Gnäll du på bara, tyvärr lär det inte hjälpa. Man få ta hand om de stackarna så gott man kan när värmen kommer. Vattna o göda.
strandskatan
15-03-2013, 14:18
Bästa planen är kanske att se vilka som klarat prövningarna och skaffa fler av samma sort?
Vinterflickan
15-03-2013, 19:12
Ush jag tycker det är så trist när det fryser ned... Visserligen kommer det nytt när man klipper ned men man missar ju det "maffiga" intrycket av en stor ros...
I somras blommade Goldener Olymp första gången, planterades våren dessförinnan men fick klippa ned den helt efter den vintern. Hade dock inte täckt någonting men tänkte inte på det eftersom jag bor i zon 1 & den skulle gå till zon 3. I år har jag försökt sen några veckor tillbaka att täcka från sol med svart markduk & får se om det hjälper... Blommorna var ju ack så vackra!....
Åh gnäll på du - jag gnällde rejält igår när jag gjorde en vurpa med efterföljande rumplandning på en stor isfläck, i åttonde månaden dessutom... Ganska skönt att gnälla av sig ibland tycker jag!
strandskatan
15-03-2013, 20:31
Lycka till Vinterflickan med din Vårbebis! Vilken ljuvlig tid att födas på! Jag har också ett par Goldener Olymp, men inte klättrar de och inte har det blivit många blommor fast jag haft dem i fyra (tror jag) år. Och inte blir det väl mycket av dem i år heller, ser tämligen ankomna ut. Men som det känns nu kommer jag till och med att välkomna ogräset, bara våren kommer!
Vinterflickan
15-03-2013, 20:54
CITAT (strandskatan @ 15-03-2013, 20:31)

Lycka till Vinterflickan med din Vårbebis! Vilken ljuvlig tid att födas på! Jag har också ett par Goldener Olymp, men inte klättrar de och inte har det blivit många blommor fast jag haft dem i fyra (tror jag) år. Och inte blir det väl mycket av dem i år heller, ser tämligen ankomna ut. Men som det känns nu kommer jag till och med att välkomna ogräset, bara våren kommer!
Tack! Jag håller tummarna för att den här lilla vårbebisen vill sova mycket första tiden så jag har tid & möjlighet att plantera mina nybeställda rosor! Haha
Hej
Om man har växter ska man ha tålamod och kolla inte på dem hela tiden, du har rosor som kan klara zon 3 och du bor i zon 1, de måste leva bra annars kan du tillbaka de till butiken med klaga.
H.Bassam
Vinterflickan
16-03-2013, 09:19
Bassam - med tanke på hur mycket snö jag måste plumsa i just nu för att komma dit så orkar jag inte titta på dom hela tiden
Dessutom har ju både förra vintern & även denna varit osedvanligt elaka så jag känner inte att man egentligen kan klandra dom stackars växterna... Förra vintern hade vi sjuka minusgrader länge, och i år har det varit väldigt kallt & väldigt blåsigt, samtidigt som det länge fattats skyddande snö - bara att hoppas på det bästa!
Jo man får alltmer känsla av att vi får samma elände som efter vintrarna -09 - 11 då väldigt mycket frös. Har inte kvar dom allra klenaste rosorna sedan dess och passar mig för mera zon 3 rosor, man ska väl ha en läxa ibland så man lär sig. Klätterrosorna är svåra, har några som fryser i botten, har snurrat in Alchymist i väv men tror inte det hjälper i år ?
Just min alchymist ser av någon anledning helt oberörd ut, men allting annat har riktigt frostskadade stammar, så det är bara fram med sekatören. Denna vindpinade barmark med en -11 på nätterna är verkligen en utmaning. Jag hoppas bara att det inte är genomdött.
strandskatan
20-03-2013, 10:31
Ja, Lavin, det är just barfrosten som gör att vi inte kan odla zon 1-rosor i zon 1! Zon 4 och 5-rosor är de enda som inte får vinterskador här, på Skånes sydkust.
Hoppas din Alchymist klarar sig, en underbar ros, jag har två nu, när en kvist bröts av misstag satte jag den i kruka, och den tog sig!
Detta är ju ren misär, man bor ju för bövelen i Skåne av en anledning!

Dags att flytta till Cypern, har hört att de har billiga hus där nu...
Pauline/Sthlm
24-03-2013, 18:48
Nååå visst är jag orolig för mina i höstas planterade rosor i Skåne o visst hade det varit roligare att kunna gräva ned fler nu på kommande påsklov men ni med barfrost - hey! Ni har inte behövt skotta, och skotta, och skoooottaaa er genom vintern...
O än är det inte över
Bodde jag i Kiruna skulle det i alla fall vara billigare
Hjärtligt dötrött på snö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.