Fjortispower
Ville bara dela med mig av denna syn!
[attachment=75429:700_big_...gonium_a.jpg]
Engelsk pelargon

Blir mållös. Vem önskar inte att man kunde ha en sådan klätterväxt!

Källa: http://gardenista.com/posts/please-dont-call-them-geraniums
spacepingo
Läckert, så skulle jag vilja ha. Men jag antar att det kan bli lite knepigt med vinterförvaringen smile.gif
Eva i Skåne
En härlig bild Fjortis tummenupp.gif Inte utan att jag blir avis
strandskatan
Det finns tydligen något som heter spaljepelargon, såg att Odla sålde sådana 2010! Men det där är väl knappast en bild från Sverige?
Peztis
CITAT (spacepingo @ 15-03-2013, 20:34) *
Läckert, så skulle jag vilja ha. Men jag antar att det kan bli lite knepigt med vinterförvaringen smile.gif

Inte om man bor i varmare breddgrader!

Fast det var en man här i Sverige som gav upp och planterade sin zonal ner i backen men inne i deras uterum. Den är gigantisk! Det fanns bild på honom och hans vanliga pelargon (ni vet, 5 för 100:- på ICA) i någon av trädgårdstidningarna för ett tag sedan.

EDIT: här är en länk till artikeln.

CITAT (strandskatan @ 15-03-2013, 21:00) *
Det finns tydligen något som heter spaljepelargon, såg att Odla sålde sådana 2010! Men det där är väl knappast en bild från Sverige?

Spaljépalergoner är zonalpelargoner men med ett kraftigare växtsätt. De kan verkligen bli enorma så jag skulle tro att det är en spaljépelargon. Jaj-51 har fina bilder på sina kraftigväxande pelargoner, kolla dem i andra trådar.
jaj-51
En rekordstor
Eva i Skåne
Det var det bamsigaste jag sett!!!
spacepingo
CITAT (Peztis @ 16-03-2013, 23:24) *
Inte om man bor i varmare breddgrader!

Fast det var en man här i Sverige som gav upp och planterade sin zonal ner i backen men inne i deras uterum. Den är gigantisk! Det fanns bild på honom och hans vanliga pelargon (ni vet, 5 för 100:- på ICA) i någon av trädgårdstidningarna för ett tag sedan.

Dags att bygga uterum alltså biggrin.gif Den var verkligen stor.
Peztis
CITAT (spacepingo @ 17-03-2013, 10:04) *
Dags att bygga uterum alltså biggrin.gif Den var verkligen stor.

En orsak så bra som någon... tummenupp.gif
strandskatan
Jag har inte klippt ner mina pelargoner än, och nu fick jag lust att bara låta dem växa...
jaj-51
CITAT (strandskatan @ 17-03-2013, 23:02) *
Jag har inte klippt ner mina pelargoner än, och nu fick jag lust att bara låta dem växa...

Så här kan det bli på et år ...

Övervintrat inomhus 2013-03-18

Whiskuchi
En gammal klasskompis föräldrar hade en vinterträdgård där rosengeranierna växte upp till andra våning. Men de var bara höga och inte särskilt fina i övrigt.
Klint
Härliga bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon