Anna-Karin Lundberg
Jag är verkligen ingen frömänniska och är jättedåligt insatt, men jag vet ju var det finns andra att fråga!

Jag har en vän som bor mellan Kalmar och Oskarshamn, en liten "bit in i landet" som odlar sina egna grönsaker. Som överraskning skulle jag vilja skicka en påse frö till honom av någon ovanlig, gammaldags eller på annat sätt speciell sort. Nån som har frö att sälja? Som kan tipsa om vad man "bara måste" odla? Var man kan beställa?

Han lever ganska enkelt i en gård i skogen med sina hästar, odlar de flesta grönsakerna själv från frö. Tror inte han har växthus (kanske nåt litet förresten), utan det är små krukor i fönstret och sen planteras det ut - förutom sånt som sås direkt på plats. Jorden är av lerjodrstyp tror jag och jag vet att han odlar potatis, morötter, palsternacka, rödbetor, sallad, sockerärt, kryddörter, tomat, olika bär och så "lite annat grönt" jag inte kommer ihåg namnet på, samt en massa blommor. Han använder inte kemiska bekämpningsmedel eller gödning, slösar inte med vatten och den enda maskinen han har är en gräsklippare, allt grävande sker för hand.

Jag tänker mig en grönsak som trivs att växa under hans förhållanden, kanske en gammaldags härdig eller nån annan "som man bara måste ha". Det ska vara något ätbart och som ger "lön för mödan". Jag är som sagt väldigt dåligt insatt i frö och grönsaksodling och kan inte förstå hur mycket tålamod man kan uppbringa för att stå ut att få fröna att förvandlas till grönsaker. Jag odlar själv och förstår tjusningen och glädjen när det växer, men att pillra med frön, omskola, avhärda och allt - för att samma säsong äta upp det? Nej, sånt tålamod har jag inte. Men min vän har och jag är imponerad av hans odlingar och vill därför överraska med nåt "spännande".

Kan nån här ge mig råd?
EKLO
Hej,

det är en svår fråga, för om han odlar mkt känner han kanske till det mesta som han skulle kunna/vilja odla? De nyheter som t ex kommer på de två viktigaste svenska grönsaksfröhandlarna på nätet för oss som odlar ekologiskt (Runåbergs och Impecta) känner han förmodligen redan till? Annars tänkte jag på att de på Impecta har tagit fram en stilig mörkröd sockerärta, den känns för mig överraskande och den vill jag prova. Den går fint att så direkt i landet om man vill, när jorden reder sig.

Annat ovanligt behöver ofta förodlas (tex kronärtskocka och kardon) och tar väldigt mkt plats i landet sedan - vilket ju kan vara ett bekymmer om man ska odla för att få stor avkastning.
Piccante
Söder du svenska (eller nordiska) lantsorter så kolla på Nordgen.
http://www.nordgen.org/index.php/skand/con.../view/full/1777 Fröprov skickas gratis till de som beställer tummenupp.gif
Anna-Karin Lundberg
Hej!
Jag måste bara berätta att jag har skickat en fröpåse, det blev såna där mörkröda sockerärter, tack för tipset. Jag var i England och såg dem, de verkar inte heller så kräsna så de bör kunna odlas i vårat klimat. Den här hade blivit utsedd till "årets grönsak 2012" så det kändes som ett säkert kort". Nu får jag bara hoppas min vän blir glad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon