Mackan
Nu i vår blir det dags att utöka utbudet på min balkong, jag har tänkt att odla goda ätbara frukter och bär. Det jag har svårt för är 2 saker; 1) vilka bär skall odlas och 2) min knappa yta.

Det är en stor fördel om växtligheterna kan stå kvar ute året runt och desto mindre kruka ju bättre... Jag bor i Zon 1, soligt på balkongen mellan 07-19.

Jag hade tänkt mig blåbär, men vilka sorter skall man välja? Läst något om att man skall ha 2 olika sorter samt att dom skall vara självfertila?

Krusbär hade jag tänkt mig, gärna någon söt sort som jag kan klippa ner kraftigt.

Min tanke är 4 st blomsterlådor man kan hänga på räcket, att ha olika bär i dessa, skulle det fungera?

Utöver detta får jag nog plats med 2-3 krukor av större sort.

Kom gärna med tips, egna erfarenheter eller funderingar!
Eva i Skåne
Är det vanliga avlånga balkonglådor som hänger på räcket så tror jag du får nöja dig med att odla smultron i dom.
Tyvärr är det så att desto större kruka ju bättre skörd. Jag förstår till fullo att du har begränsad plats, men risken är att du blir väldigt besviken om du har små krukor. Jag hade satsat på bara ett par sorter och rejäla krukor.
Vad gäller krusbär så brukar man inte klippa ner dom mer än någon gång för att gallra ut busken. Det finns även uppstammade bärbuskar, bl a krusbär och vinbär. Det kanske kan vara något om din balkong har mörkt (ingen sol) nedtill vid golvet. I zon1 ska dom gå bra att övervintra på balkongen, ev skyddade med fiberduk eller annat.
Om blåbären är självfertila behöver du inte ha två olika sorter.

Oj, så negativt mitt svar ser ut unsure.gif Det är inte meningen att ta all din inspiration ifrån dig, men jag har också försökt odla på balkong när jag var ung och vet av erfarenhet att man vill alldeles för mycket och resultatet då inte blir det man hoppas på.

Du kan skaffa en physalisplanta. Den överlever inte på balkongen, men kostar inte så många kronor i inköp (du kan dra upp själv från frön av köpt phsysalis). På en solig skyddad balkong ska den kunna ge riklig skörd. Jag tror att en kruka i storlek 6-8 liter kan funka. Annars kan man odla i vanliga billiga plasthinkar om du gör några avrinningshål i botten.

Lycka till! kram2.gif
Chili Linkan
Det finns ju större kärl att odla i en dem standard balkonglådorna dem flesta har. Alternativt kan man skapa sina egna och vips så har man helt andra förutsättningar.
Mackan
Du är absolut inte negativ, du är saklig! Men blåbär går kanske att ha i en större kruka? Jag kommer ha plats med några större krukor, så får ju prioritera lite kring vad jag skall plantera och inte.

Jag håller på att planerar plats bara, växter får inte ta överhanden utan de måste ju integreras med allt annat som finns på balkongen.

physalis, där lärde jag mig något nytt! En sån skall jag nog plantera!

Är det någon mer som har tips på växtlighet som går att äta som jag kan ha på balkongen så skriva gärna en rad eller två!
Piccante
Kiwi funkar ju på balkong. Även druva, men de kan ju behöva spaljeras upp och tar lite plats.
Mackan
CITAT (Piccante @ 16-03-2013, 17:55) *
Kiwi funkar ju på balkong. Även druva, men de kan ju behöva spaljeras upp och tar lite plats.

Vinranka har jag redan, en zilga (den kan du läsa om i balkongdelen).
Men tack för tipset ifall jag inte hade haft en!

CITAT (Chili Linkan @ 16-03-2013, 16:31) *
Det finns ju större kärl att odla i en dem standard balkonglådorna dem flesta har. Alternativt kan man skapa sina egna och vips så har man helt andra förutsättningar.

Jag tittar på ett alternativ att bygga en "bänk" som hänger på räcket med konsoler. Ska se om min konstruktion passar sig. Det får ju inte bli för mycket vikt heller så staketet viker! Eventuellt skall jag sätta bänken med stöttning mot plåttaket. Får se hur det blir.

Har du tips på lådor?
Mackan
Finns det några anti-geting växter så hojta till!!

Piccante
Balkongshoppen har mkt inspiration om man vill bygga något själv.
odlingsbänk
bänk på ben
hyllsystem

Peztis
Om du tänkt odla något större så skulle jag inte hänga det på räcket. Om det är så att du inte vill ha stora lådor på golvet så bygg lådor med ben. Det gjorde jag och det blir så enormt mycket lättare att städa och man får upp det i en bättre höjd.
Jag har två olika typer av lådor, den ena är delad så den har två våningar, det gör det snyggt och bättre för växterna. den andra typen av låda är inte lika stor så den har bara en yta, så att säga.

Tänkte också på det där med uppstammat. Om du skaffar ett uppstammat litet bärträd av t ex vinbär så har du plats med en mindre bärbuske eller annat under/intill (med hänsyn till rötterna då, så klart).
Chili Linkan
Vet inte hur ditt räcke ser ut, men oftast är det i metall och sitter förankrat i betong, och då håller det utan tvekan för många gånger större än en vanlig blomlåda.
Även en robust träkonstruktion håller bra, så länge virket är fräscht. På ett träräcke med en hyffsat bred överliggare kan man ju även sätta lådorna direkt uppe på räcket men nackdelen då att dom kommer skymma en del sol som annars skulle nått in på balkongen.
Alternativet för räcke i trä är att göra 90graders konsoler/hängen som man bultar fast på utsidan (detta förutsätter att det är en robust konstruktion på räcket) med två skruv per konsol och svetsar fast ett järn i 45 graders vinkel från toppen på konsolen som sitter mot väggen till spetsen av konsolen som är längst ut.

Här är en större variant: http://tobalconygardening.blogspot.se/2011...ny-railing.html

Här finns lite inspiration på hur man kan gå till väga, hängen och så vidare: http://www.hooksandlattice.com/rapl.html
Mackan
Iden med konsol har jag tittat på och det ser ut som bästa alternativet! Jag har ett järnräcke som är förankrat i betong, men vet ej vilken vikt jag vågar hänga på. Jag skall försöka få till en hylla om ca 150 cm där jag kan ställa krukor.

Tack för era synpunkter och tips!
Chili Linkan
Du kan ledigt hänga på hundra kilo, det ska ju hålla för ett gäng personer att luta sig emot, är du osäker fråga fastighetsägaren.
Mackan
Fleråriga bär å buskar är det som efterfrågas, även det som överlever vintern utomhus...

Jag återkommer med konstruktion på balkongen, men jag kommer ha 3-4 krukor på runt 20 liter, 1-2 krukor på runt 30 liter, å 4 balkonglådor (hänga på räcket).

Någon nämnde isolerade krukor pga vintern och köldtoppar som kan uppstå, tips på dessa krukor? Kan man isolera på eget sätt?

Tips på sorter som smakar bra? (Finns ju mängder av olika typer)

Tack för ert intresse av min balkong! smile.gif
cinapuff
Jag har odlat det mesta på balkong med bra resultat (i zon 2), vinbär, hallon & körsbär i busk/trädväg. Rabarber & squash funkar i stora hinkar, smultron, jordgubbar, små tomatsorter, låga sockerärter & kryddor funkar fint i balkonglådor.
Physalis som nån tipsade om trivs utmärkt i hinkar, det bara drösade bär från min planta!
Det viktigaste när man odlar i behållare är som alltid att man vattnar och gödslar tillräckligt.
Lycka till!
Mackan
Nu har jag läst lite vad ni skribenter har skrivit och jag har kommit fram till att följande växter skall inhandlas:

Physalis, Blåbär, Björnbär, Kiwi, Hallon, Jordgubbar, Smultron.

Då till alla frågor kring dessa:

Physalis:
Vad för jord rekommenderas och när rekommenderas det att man planterar dessa? Vilken kruka rekommenderas (Storlek) och som jag förstått det kommer den inte överleva vintern ute, men överlever den om den får stå i min källare? (Finns inget ljus där).

Blåbär:
Var på plantagen och såg att de hade en massa olika sorter, men jag har ingen aning om vilka som klarar sig bäst ute på vintern och vilka som smakar bäst?
Vad för jord rekommenderar ni och vilka storlek på kruka?

Björnbär:
Har jag inte fel blir dessa ganska stora, klättrar om man spaljerar dem? Behöver de en extra stor kruka? Jag läste i någon tråd här om att de rotar sig mycket? Överlever de vintern i krukan?

Kiwi:
Kanske den mest intressanta enligt mig, iaf i nuläget. Jag läste Alexanderstråd om minikiwi, men jag har noll koll så jag börjar med den enkla frågan: Vilken kiwi har lättast chans att överleva på min balkong?

Hallon, jordgubbar och smultron:
Skulle man kunna tänka sig att plantera dessa i samma kruka? Jag har en ganska stor (bred, ej djup) kruka. Det hade sparat plats, men det är inget krav.

-------

Jag har i nuläget 2 stora krukor, ca 25-40 liter som är av keramik, gissar på att dessa går sönder om de står ute på vintern? Alltså smidigast att plantera de växter som ändå inte överlever vintern på balkongen.

Vilken storlek rekommenderar ni till de andra, vad kan jag göra för att öka chanserna till överlevnad ute? Väv eller något annat som täcker är inga problem.

Hur är det med fåglar å annan skit (t.ex. bin) drar de sig till dessa växter och hur kan jag få bort dem?

Oj, skrev en novell, men hoppas att iaf någon orkar lämna lite av sin kunskap!

/Marcus
Mackan
Såå nu har jag tittat runt lite, men har inget att jämföra med, så ni som har förslag på ändring får gärna komma med dessa:

Blåbär: Bluecorp + Northland (Tar 2 för det rekommenderas för en bättre skörd. Spelar det någon roll vilka två jag kombinerar?)
Tänkte plantera dessa i samma kruka, vilken storlek på kruka bör jag ha?

Kiwi: Borde vara perfekt för min balkong! Det är vindstilla, varmt och sol mellan 07-18. Sorten Actinidia deliciosa 'Jenny' har jag tittat på (den enda plantagen har).

Hallon: Mormorshallon

Jordgubbar: Korona. Såg i en tråd att dessa verkade vara mest uppskattade.

Fyll gärna på sorlek på krukor som ni anser!
Alexander-VG-zon3
Actinidia deliciosa är inte lätt att övervintra ute i kruka, kan funka om man har en skyddad balkong högt upp från marken i zon 1. Men annars är det bara två arter som funkar i kruka ute på vintern och det är just dom olika minikiwi och även kamelontbuske.

Och dom har nog inga problem att övervintra hos dig, dock är dom känsliga för vårfrost efter att dom har vaknat, så ev skuggning kan vara bra så dom inte vaknar för tidigt speciellt på en balkong med söderläge kan dom luras tidigt och sen frysa. Jag skulle rekommendera dig att skaffa minikiwi och då får du köpa par som passar så du får frukt, tina och tage eller annan och paula med oskar.

Mackan
Tack för informationen! Läste din tråd om minikiwi, men såg inget kring detta där.

Okey, men vad är skillnaden på minikiwi och vanlig? Buskarna blir lika stora 3-4 meter om jag förstått rätt.

Jag bor högt ovanför marken, å har sol i princip hela dagen.

Alexander-VG-zon3
Skillnaden är att minikiwi och kamelontbuske är mycket härdigare (zon 4-5 ev 6) och tåligare, får lättare frukt och ger mer för pengarna om dom ska vara ute.

''Vanlig'' passar bättre för växthus, uterum, inglasadebalkonger eller som urnväxt som övervintras svalt inne och tas ut när det inte är frost. På friland är den knappt härdig till zon 2 och då bara i skyddade lägen. Och svår att få frukt på. Får du inte kallare än -10c på vintrarna och du isolerar krukan så kan man kanske våga att odla denna ute åretrunt. tummenupp.gif
Mackan
Såå nu äntligen har det inhandlats lite växter!

Det jag initialt har köpt är:
1 olivträd
2 Blåbärsbuskar (olika sorter, återkommer med vilken sort om någon undrar)
1 Björnbärsbuske
3 Jordgubbe "Camara"
1 Pineberry "vit" jordgubbe
1 Passionsfrukt "Frederick"
3 Smultorn "Rügen".
1 Papegojblomma

Nu börjar min balkong att lika en liten oas, nya spotlights och vatten skall in på något sätt, efter det kommer det ett foto!

Jag har planterat blåbär, björnbär, jordgubbar, papegojblomma och smultron i vanlig planteringsjord. Blåbären och björnbären fick 50% "torv/mull" blandning.

Olivträdet skall ner i Citrusjord idag.

Är detta felaktigt får ni mer än gärna berätta!

Alla står i kruka, några i mindre å några i större, men det som oroar mig mest är att det kanske är lite för dåligt med dräneringshål i krukorna, så det blir att borra lite under helgen. (Vad är ett bra mått på en väl dränerad kruka?)

Alexander-VG-zon3
Oliv behöver inte citrusjord, utan den mår bra även i vanlig planteringsjord. Passionsblomman vill ha jord med lite lägre ph.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon