Sörgårdsnissen
har köpt mig en 2x18w biltema armatur och derases 6400k lysrör.

Har tänkt driva upp några tomater och några smågurka i försådd.

Hur pass nära blir fel istället för rätt

jag kan antingen ha armaturen 150cm upp eller kanske 50 cm nära.
Kan väl hänga armaturen i kedjor med mittemellan men de blir inte så snyggt kanske :S

Gör en 2x18w nån nytta alls överhuvudtaget 150cm ifrån?

tacksam för hjälp i mitt första lysrörs-drivning

Eva i Skåne
Ju längre ifrån desto rangligare plantor så 150cm ifrån är inte att rekommendera.
Det bästa är om du kan justera efterhand som plantorna växer, men småplantor kan gärna vara 15-20cm ifrån ljuset.

Snyggt brukar det inte bli när jag haft lysrör, ibland hängande i blå nylonrep wacko.gif , men det är ju en begränsad tid och fina plantor kan man få.

Lycka till smile.gif
Sörgårdsnissen
aha! bra att nån provat före mig smile.gif

Tack, blir väl i kedjor/rep för mig med då!

Tack tack!
Peztis
Jag köpte mässingskedjor på järnaffären och med två skruvar i taket ser det rätt snyggt ut ändå. För delen med kedjorna är ju att de är reglerbara.
Sörgårdsnissen
nu hänger armaturen(2x58w dagsljusrör) i kaklingssnören jag hade. Nu är det bara att vänta på att fröna ska ta sig smile.gif
Chili Linkan
Jag använder också kedjor, inga mässingskedjor dock, vanliga svarta stålkedjor, är inte så brydd i hur det ser ut dock är funktionen kanon då det är lätt att justera och även på stora armaturer kan man enkelt justera en sida i taget till önskad höjd.

Lysrör kan du ha nära dina växter. 10cm ifrån på något större plantor, var lite försiktigare med nysådder som Eva säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon