Full version: Flasklilja
Mia i trädgården
Jag har flera stora flaskliljor som är tråkiga i bladverket. Ändarna på bladen är bruna, bladen viker sig mm. funderar på att klippa av toppen för att locka fram sidoskott. vågar jag det? Skall jag klippa bort alla blad eller låta några vara kvar så den känner att den lever men så få så den orkar ändå skjuta skott.

tips? erfarenheter?
gunsta
CITAT (Mia i trädgården @ 16-03-2013, 16:17) *
Jag har flera stora flaskliljor som är tråkiga i bladverket. Ändarna på bladen är bruna, bladen viker sig mm. funderar på att klippa av toppen för att locka fram sidoskott. vågar jag det? Skall jag klippa bort alla blad eller låta några vara kvar så den känner att den lever men så få så den orkar ändå skjuta skott.

tips? erfarenheter?

Jag klippte för flera år sedan av toppen på en flasklilja - det enda som hänt med den är att det kommit nya blad, bladen tog god tid på sig - säkert två år för att komma igen så som den var innan jag klippte av den. Inga sidoskott eller så - å andra sidan är min flasklilja ganska liten, ålder ca 5 - 10 år. Det är min enda erfarenhet - hoppas andra svarar som kan berätta något annat.
Mia i trädgården
Tack för ditt svar. Jag har flera stycken så jag kanske provar med olika metoder flirting.gif

Andra med erfarenheter?
ingrids
Min flasklilja är 30 år och det som händer med den är att den får högre och högre "stam" varteftersom jag plockar bort de gamla fula bladen nederst. Problemet just nu är att den har "växt om" fönstret och börjar bli krokig. Jag tror, men vet inte säkert, att det kan finnas sorter som bryter flera stammar om man skär av nästan i knölen. I alla fall har jag sett vad jag tror är flasklijor som ser ut så.
Mia i trädgården
30 år, det är imponerande! Jag har också sett sådana m flera skott på o tycker de ser fina ut, klart bättre än mina nu flirting.gif Tack.
sparvuggla
CITAT (Mia i trädgården @ 16-03-2013, 16:17) *

tips? erfarenheter?

Jag sågade av stammen helt sonika, lämnade inga blad kvar.

Den sköt upp massor med nya skott, typ yucca. Jag rensade dom flesta, lämnade 3-4 kvar. Den är jättefin nu. Bilden är tagen för ett år sen.

flasklilja2.jpg

flasklilja.jpg

Mia i trädgården
Kul att höra! Då testar jag på några, o samtidigt ger dem näring o extra bra läge för ljus så ordar de kanske skjuta några skott.

En rolig sak hände när jag inte hann plantera om knölen när krukan började bli för liten. Plötsligt en natt small det till o på morgonen hittade jag krukan i 2 delar. Trycket fr knölen hade blivit så stort att det spräckte krukan! Snacka om kraft!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon