Eva i Skåne
Nu ska jag avslöja all min okunskap i ämnet unsure.gif

Idag upptäckte vi ett getingbo, stort som en golfboll ungefär, i en ventil ovanför duschen i stugan.
Där är såklart inget liv nu och i höstas tänkte vi inte speciellt på det för vi har oftast fönstret öppet och blomrabatter utanför så vi brukar ha besök av getingar där inne.
Boet sitter lite besvärligt till, men såklart ska vi (läs maken) ta bort det, men nu till mina frågor.

Den getingen som byggde på detta i somras, var det en hona som satsade på att bilda en egen koloni? Kan hon i så fall ha övervintrat inne på toaletten och tar samma bo i anspråk om det finns kvar när hon vaknar till liv?
Hur stort är ett bobygge innan det används av flera getingar?

Det är ju ett trångt utrymme med lister, rör och vinklar så det är omöjligt att ha koll på gömställena.
Nu när vi börjat köra till stugan blir ju utrymmet mer uppvärmt och en eventuell övervintrare vaknar kanske ganska snart.
Gossen Ruda
Ett så litet bo har inte byggts färdigt, förmodligen har drottningen förolyckats tidigt på säsongen.
Eva i Skåne
Nä, såklart inte färdigbyggt. Jag har sett stora. Det var ett dumt val av plats för det hade inte kunnat bli större än en tennisboll

men jag måste få ställa fler okunniga frågor...

om drottningen övervintrat - skulle hon då återgå till bygget? Skulle hon kunnat övervintra i boet?
Vi har hittat stora bon på loftet. Används dom mer än ett år?
Gossen Ruda
Enligt alla böcker är det bara de nykläckta höstdrottningarna som övervintrar och enligt samma böcker återanvänds aldrig bon. Alltid nybyggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon