Full version: Ryggskott
Gossen Ruda
Som jag nämnt tidigare skaffade jag mig ett ryggskott igår. Troligen när jag bar in bilbatteriet för att ladda det även om smärtan kom lite senare. Jag har hankat mig fram, käkar Naprosyn och gått med pappas gamla käppar. Idag började jag fundera, tänkte på människans utveckling mm och fick en lysande idé. Sen riggade jag upp en fåtölj med fotpall en knapp meter från varandra och la mig sedan med höften på fotpallen och vilade armbågarna på fåtöljen med magen nedåt. Underbart, inte tillstymmelse till ryggont. Låg så i en kvart och sen har jag upprepat det. För varje gång blev problemen mindre och nu finns det bara stelhet och lite svagt ont kvar. Dvs om jag inte försöker böja mig framåt.

Tanken bakom var att vi egentligen inte är byggda för hur vi rör oss. Enligt all forskning härstammar vi och andra däggdjur från några utbrytare från kräldjurens stamträd för ca 200 miljoner år sen. Utvecklingen satte dock fart för nästan 100 miljoner år sen. Alla dessa förfäder var fyrfotadjur. Det var först för några miljoner år sen som någon apmänniska fick för sig att bli tvåbening. Alla däggdjur, nästan, går på alla fyra med kroppen hängande. Under årmiljonernas lopp har ryggraden utvecklits för denna livsstil, med buken hängande och påfrestningen riktad nedåt. Musklerna är anpassade för detta med kraftiga längsgående muskler närmast ryggraden, filén alltså, och även bukmuskler. Allt för att avlasta ryggraden. Tänk på att exempelvis en häst utan problem kan bära en människa på ryggen.

Däremot finns det ingen anledning att ha muskler på ovansidan av ryggraden, där är det inga påfrestningar. Men när människan började knalla på två ben ändrades hela påfrestniongen. Dels blev det en kraftigt hoptryckande kraft på hela kotpelaren och dels började vi böja oss framåt. Då ökar påfrestningen på de ynka musklerna på ovansidan av ryggen och dels böjs ryggraden åt "fel" håll. Då ligger det nära till hands att man överbelastar antingen muskler eller ryggrad eller båda.

Det verkar alltså fungera. Faktum är att det är vilsamt och avslappande att ligga med bara stöd på axlarna och höfterna, precis som våra tidiga släktningar gjorde när de gick. Man behöver inte använda några muskler utan ryggraden håller sig rak ändå. Tvärtom mot när man ligger på andra sättet. Tipset vidarebefordas härmed. smile.gif
*Stintan*
Det är ju därför man ska använda benen och böja på knäna istället för ryggen när man ska lyfta grejer.
KRT
Quadratus lumborum - ryggskottsmuskeln, går från höftkammen till ryggraden om jag inte har glömt anatomin helt smile.gif
Har man lite "dålig" rygg är det ypperligt att träna den, finns välbeprövade övningar hos närmaste sjukgymnas.

Min pappa fick ett tips (av en sjukgymnast) när han hade ryggskott för en herrans massa år sedan; Ta två treo, ett glas whiskey och lägg dig i ett varmt bad..... Det är kanske inte helt PK idag, men pappa tyckte det hjälpte. Det handlar om att musklen är skadad, gör ont och då är det lätt att man spänner sig och förvärrar situationen. Det du gör är nog nästan samma sak - du slappnar av och ger kroppen en chans att läka.
Motti
Man har ju fått tips om att "hänga" på en dörr för att stäcka ut ryggen ! kanske svårt att få till när man fått ryggskott ? hemskt är det att få onr i ryggen i alla fall sad.gif Krya på dig !
Gossen Ruda
Ryggskottsmuskeln, mycket fyndigt ord. Det är troligen då muskelfästet i ryggraden som skriker på hjälp, åtminstone hos mig. Tänker då dess japanska tjejer som bugar sig djupt och ofta, hur bär de sig åt? De lägger ryggen vågrätt och eftersom de då också måste flytta tyngdpunkten genom att luta benen betyder det att de viker sig mer än 100 grader. Fast eftersom de gjort så sen barnsben, i Japan är man artig, betyder det givetvis att muskeln hålls i trim.
gnon49
För mig hjälper bara värme, vila ryggen, kanske en värktablett o tålamod. Efter någon vecka brukar det släppa. Att bära något tungt brukar vara orsaken för mig.
Vårens grävande o att bära jordsäckar gillar inte min rygg. Meka med bilen undviker jag, åtminstone om det är kallt ute. Men det är nog vila o tiden som får läka det onda. Men visst blir man handikappad när det värker som mest.
Jubbe063
CITAT (gnon49 @ 16-03-2013, 21:53) *
För mig hjälper bara värme, vila ryggen, kanske en värktablett o tålamod. Efter någon vecka brukar det släppa. Att bära något tungt brukar vara orsaken för mig.
Vårens grävande o att bära jordsäckar gillar inte min rygg. Meka med bilen undviker jag, åtminstone om det är kallt ute. Men det är nog vila o tiden som får läka det onda. Men visst blir man handikappad när det värker som mest.

För mig var det tvärtom, vila förlänger bara det onda. bättre att röra på sig så muskler, senor inte styvnar till och krampar. Gäller även för vanliga sträckningar o muskelbristningar med i mitt fall. Men det är ju klart det är ju inga gympass eller maratonlopp som gäller när smärtan är som värst ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon