|
Har hetsätningsstörning alltid funnits eller är det någonting som kommit under den senaste årtionden?
Lider alla feta av detta?
Finns det underliggande anledningar till hetsätning?
*Stintan*
17-03-2013, 08:57
Men Silos du är ju så bra på att googla Det var känt på 1800-talet i varje fall Nej alla feta lider inte av hetsätning. Ja det finns underliggande anledning till hetsätning.
CITAT (*Stintan* @ 17-03-2013, 08:57)  Men Silos du är ju så bra på att googla Det var känt på 1800-talet i varje fall Nej alla feta lider inte av hetsätning. Ja det finns underliggande anledning till hetsätning. Ja,visst är jag det bra på att googla,men det är ju mycket trevligare att "prata" här med dig och andra!
Ugglemormor
17-03-2013, 12:32
Det finns olika orsaker och beteenden till det och ser man bakåt i tiden fanns det många berömda som föråt sig, flera av dem. Bara man läser om hur de hade i hoven under medeltiden så sällan fanns det smala människor, men å andra sidan led folket av hunger.
Numera kan man väl se dagens samhälle och att vissa kompenserar något annat med mat och blir överviktiga. man kan även bli överviktig om man inte äter alls ens normalt, men vet inte mekanismen bakom detta.
Många gånger kan ett sådant beteende med maten härstamma från barndommen, men lika väl av andra, enklare orsaker. Så en heltecknande svar är inte så lätt att ge till detta du frågar efter......
Numera förstår jag att jag har hetsätningstörning och jag är så ARG på det!!!
CITAT (Ugglemormor @ 17-03-2013, 12:32)  Det finns olika orsaker och beteenden till det och ser man bakåt i tiden fanns det många berömda som föråt sig, flera av dem. Bara man läser om hur de hade i hoven under medeltiden så sällan fanns det smala människor, men å andra sidan led folket av hunger.
Numera kan man väl se dagens samhälle och att vissa kompenserar något annat med mat och blir överviktiga. man kan även bli överviktig om man inte äter alls ens normalt, men vet inte mekanismen bakom detta.
Många gånger kan ett sådant beteende med maten härstamma från barndommen, men lika väl av andra, enklare orsaker. Så en heltecknande svar är inte så lätt att ge till detta du frågar efter...... Så sant det du skriver. Inte så konstigt, när vi redan som spädbarn får något i munnen som tröst. (nappen när barnet gråter t.ex.) Att trösta/belöna sig med "något gott" är inte ovanligt. "Fredagsmys" är liktydigt med snacks och läskedryck och/eller skräpmat. "Lördagsgodis", till barnen är just godis. Finns hur mycket som helst, om man bara tänker efter lite.
*Stintan*
23-03-2013, 15:24
Det är också sant att man kan gå upp i vikt av att slarva med måltiderna. Många kanske bara äter ordentlig mat en gång om dagen eller inte alls vissa dagar vilket gör att kroppen ställer om sig till svält och förbränner mindre. Sen när man väl är hungrig så stoppar man i sig alldeles för mycket men kroppen förbränner fortfarande mindre och överskottet blir till hull. Håller man på så länge så blir det lätt viktuppgång.
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2013, 15:24)  Det är också sant att man kan gå upp i vikt av att slarva med måltiderna. Många kanske bara äter ordentlig mat en gång om dagen eller inte alls vissa dagar vilket gör att kroppen ställer om sig till svält och förbränner mindre. Sen när man väl är hungrig så stoppar man i sig alldeles för mycket men kroppen förbränner fortfarande mindre och överskottet blir till hull. Håller man på så länge så blir det lätt viktuppgång. Tror det är den absolut vanligaste bantningsfällan, att man äter för lite och för sällan.  Socker/godissug på kvällen är oftast att man ätit för dåligt på dagen och blodsockret rasar.
Ugglemormor
23-03-2013, 15:45
Har man beskymmer med detta så finns det stödpersoner att ta till. Kolla det på vårdcentralen.
Helt rätt --- att om man äter oregelbundet eller för lite så lägger det sig på hullet. Kroppen vill automatiskt skydda de inre organen först och främst.
Även att det sägs att frukt är nyttigt, men överäter man av dem, främst de som innehåller mycket sockerarter så tar kroppen upp detta och omvandlar det till fett på brist på annat.
Lagom är bäst, men hur lätt är det när man vill gå ner i vikt?
Silos gjorde ju sin viktresa med LCHF, och jag är inte den rätte att säga något om det. Min egen viktresa har jag gjort med Nutrilett + grönsaker (gurka, tomater, morötter ex.) men undvikit vindruvor melon o äpplen och då jag kom ner lagom innan den senaste operationen fortsatte jag att äta ofta och lite + 1 nuttrilett till natten. Nu la jag på mig +4 kg och tagit ner 3 av dem, men jag låter bli vägandet och måttbandet till en gång i månaden. Även en inre stress och den stressen som värken ger kan också räknas med som en nackdel och svåra att fixa till på direkten....
Jag tror inte på alla dessa mirakelpiller utan ens eget sunda förnuftet.....
CITAT (Ugglemormor @ 23-03-2013, 15:45)  Har man beskymmer med detta så finns det stödpersoner att ta till. Kolla det på vårdcentralen.
Helt rätt --- att om man äter oregelbundet eller för lite så lägger det sig på hullet. Kroppen vill automatiskt skydda de inre organen först och främst.
Även att det sägs att frukt är nyttigt, men överäter man av dem, främst de som innehåller mycket sockerarter så tar kroppen upp detta och omvandlar det till fett på brist på annat.
Lagom är bäst, men hur lätt är det när man vill gå ner i vikt?
Silos gjorde ju sin viktresa med LCHF, och jag är inte den rätte att säga något om det. Min egen viktresa har jag gjort med Nutrilett + grönsaker (gurka, tomater, morötter ex.) men undvikit vindruvor melon o äpplen och då jag kom ner lagom innan den senaste operationen fortsatte jag att äta ofta och lite + 1 nuttrilett till natten. Nu la jag på mig +4 kg och tagit ner 3 av dem, men jag låter bli vägandet och måttbandet till en gång i månaden. Även en inre stress och den stressen som värken ger kan också räknas med som en nackdel och svåra att fixa till på direkten....
Jag tror inte på alla dessa mirakelpiller utan ens eget sunda förnuftet..... Håller med där. Nutrilett/modifast är en quickfix som kan starta igång dig, men inget man kan leva med för länge. Sunt förnuft (lätt att säga) Lägger man om sin kost är det för alltid, inte en kort period för att komma i bikinin. Det du stoppar i dig, ska förbrännas, så rör du dig inte, ska du inte äta som en grovarbetare. Snabba kolhydrater= socker är döden för den som har lätt för att lägga på sig. Gröna ärtor och majs, är en fälla många faller i. Inte så "nyttigt" om man vill gå ner i vikt.
Ugglemormor
23-03-2013, 19:18
Helt rätt pejori,
Att äta lagom är den svåraste biten men ger man katten på att lyckas med så går det och jag har inte gråtit de gånger jag inte har gått ner..... jag låter det ha sin tid .....
Jag var rätt så smal tills jag fick mina krämpor + operationer till ca 6 år sedan. Samma storlek som jag hade vid mina 20 år och inga beskymmer med maten ..... så jag tror att när detta är så nytt så kommer det gå ner till hösten, de 8 kg. Tänker inte på bikini utan att jag inte belastar min kropp med de extra kilon..... man får ta det så när man inte är så ung längre.....
Nutriletten har jag för att komma igång och sedan som mellanmål om man inte är hemma o kan ta något annat...
Det är skrämmande att se hur illa många behandlar sin kropp, hur ska den klara av allt det som kan hända när de blir äldre? Men oftast är det att prata med en tom vägg, det tas inte upp, men jag ser inte något skamligt i detta utan att råda söka hjälp att komma ur ett onormalt beteende som verkar gå käpprakt åt helskota... Det är inte lätt, men kan bara finnas till iofs........
CITAT (Ugglemormor @ 23-03-2013, 19:18)  Helt rätt pejori,
Att äta lagom är den svåraste biten men ger man katten på att lyckas med så går det och jag har inte gråtit de gånger jag inte har gått ner..... jag låter det ha sin tid .....
Jag var rätt så smal tills jag fick mina krämpor + operationer till ca 6 år sedan. Samma storlek som jag hade vid mina 20 år och inga beskymmer med maten ..... så jag tror att när detta är så nytt så kommer det gå ner till hösten, de 8 kg. Tänker inte på bikini utan att jag inte belastar min kropp med de extra kilon..... man får ta det så när man inte är så ung längre.....
Nutriletten har jag för att komma igång och sedan som mellanmål om man inte är hemma o kan ta något annat...
Det är skrämmande att se hur illa många behandlar sin kropp, hur ska den klara av allt det som kan hända när de blir äldre? Men oftast är det att prata med en tom vägg, det tas inte upp, men jag ser inte något skamligt i detta utan att råda söka hjälp att komma ur ett onormalt beteende som verkar gå käpprakt åt helskota... Det är inte lätt, men kan bara finnas till iofs........ Inte helt lätt, nej. Lider du av något som är klassat som "missbruk" finns det hjälp och olika vårdinstanser. Men då ska du klassas som missbrukare för att få hjälp. Hur blir man och hur ska en "matmissbrukare" kategoriseras.???
Ugglemormor
23-03-2013, 19:35
Med missbrukare menade jag de jag träffat som har en regäl störning med sitt förhållande till maten, inte det lilla som en del har för sig, de som är mer som bekvämlighetsbantare och kan kanske inte hålla sina beslut att klara av det. Se bara hur det ser ut med folket i USA....... vissa är ju enorma......
CITAT (Ugglemormor @ 23-03-2013, 19:35)  Med missbrukare menade jag de jag träffat som har en regäl störning med sitt förhållande till maten, inte det lilla som en del har för sig, de som är mer som bekvämlighetsbantare och kan kanske inte hålla sina beslut att klara av det. Se bara hur det ser ut med folket i USA....... vissa är ju enorma...... Missbrukare är missbrukare. Punkt slut. Missbrukar du alkohol, Är du en alkis. Punkt slut. Missbrukar du droger,beror det på drog, men generellt , kan man inte bruka droger, då ordet "drog" gör den olaglig och du per automatik blir missbrukare. Punkt. slut Missbrukar du mat, är du en matmissbrukare. Ett "överbruk av allt, är ett missbruk"oavsett namn.
Jubbe063
23-03-2013, 20:27
CITAT (pejori @ 23-03-2013, 20:01)  Missbrukare är missbrukare. Punkt slut. Missbrukar du alkohol, Är du en alkis. Punkt slut. Missbrukar du droger,beror det på drog, men generellt , kan man inte bruka droger, då ordet "drog" gör den olaglig och du per automatik blir missbrukare. Punkt. slut Missbrukar du mat, är du en matmissbrukare. Ett "överbruk av allt, är ett missbruk"oavsett namn. Tjaaaaa, enligt wiki: " Ett missbruk är användning eller behandling (t.ex. av droger, människor, förtroenden eller andra saker) som anses skadlig. Inte sällan är den missbrukande personen beroende av ämnet eller fenomenet den missbrukar även om den i många fall inte vill erkänna det." "som anses skadligt" är väl nyckelordet. Så det stämmer lite med som jag själv tänkt. Dvs Om du dricker 4 glas vin i veckan bara för att du tycker att det är trevligt så är det inte per automatik missbruk. Men dricker du den mängden för att du måste och inte klarar vardagen utan att dricka närmar vi oss missbruk. Internetmissbruk lika. Vissa klarar att sitta flera timmar per dag på nätet utan skadlighet (ej missbruk) andra gör det av tvång (missbruk) I alla fall min uppfattning, rätt eller fel är upp till andra att bedöma.
CITAT (Jubbe063 @ 23-03-2013, 20:27)  Tjaaaaa, enligt wiki:
" Ett missbruk är användning eller behandling (t.ex. av droger, människor, förtroenden eller andra saker) som anses skadlig. Inte sällan är den missbrukande personen beroende av ämnet eller fenomenet den missbrukar även om den i många fall inte vill erkänna det."
"som anses skadligt" är väl nyckelordet. Så det stämmer lite med som jag själv tänkt. Dvs Om du dricker 4 glas vin i veckan bara för att du tycker att det är trevligt så är det inte per automatik missbruk. Men dricker du den mängden för att du måste och inte klarar vardagen utan att dricka närmar vi oss missbruk.
Internetmissbruk lika. Vissa klarar att sitta flera timmar per dag på nätet utan skadlighet (ej missbruk) andra gör det av tvång (missbruk)
I alla fall min uppfattning, rätt eller fel är upp till andra att bedöma. Eller upp till sig själv att bedöma. Som jag ser det , Blir ett bruk, ett missbruk, när "det stör ditt familjeliv,eller tar din tid för övrigt i anspråk, så att din livsföring får en allvarlig störning, som påverkar din livsföring i övrigt" Ur missbrukarperspektiv är det, är det alltid "andras fel" Men orsaken till förfallet är alltid ditt eget ansvar/missbruk. Du kan aldrig skylla på andra, bara lindra din egen skuld på det viset.
Jubbe063
23-03-2013, 20:49
CITAT (pejori @ 23-03-2013, 20:40)  Eller upp till sig själv att bedöma. Som jag ser det , Blir ett bruk, ett missbruk, när "det stör ditt familjeliv,eller tar din tid för övrigt i anspråk, så att din livsföring får en allvarlig störning, som påverkar din livsföring i övrigt"
Ur missbrukarperspektiv är det, är det alltid "andras fel" Men orsaken till förfallet är alltid ditt eget ansvar/missbruk. Du kan aldrig skylla på andra, bara lindra din egen skuld på det viset. Att bedöma själv är nog svårt, de flesta vet inte till en början att de hamnat i missbruk, senare förtränger de faktumet, och till slut blir de medvetna men förnekar i det längsta är min erfarenhet. men du har rätt i att det är "andras fel" för att det är enklare att skylla ifrån sig. så visst är ansvaret ens egna, men så länge man kan skylla ifrån sig och lägga ansvaret på omständigheter och omgivning så görs det. Sorgligt men sant.
Ugglemormor
24-03-2013, 12:23
Hörde om att komma till en överviktsenhet här omkring, är köerna långa och de tar emot endast de som är redan sjuka av sitt missbruk eller inför en livsavgörande operation, eller helt enkelt enormt feta ...... Detta gör att hur ska det gå när befolkningen blir äldre numera och det finns ingen brist på mat i alla dess former????
*Stintan*
24-03-2013, 12:34
CITAT (Ugglemormor @ 24-03-2013, 12:23)  Hörde om att komma till en överviktsenhet här omkring, är köerna långa och de tar emot endast de som är redan sjuka av sitt missbruk eller inför en livsavgörande operation, eller helt enkelt enormt feta ...... Detta gör att hur ska det gå när befolkningen blir äldre numera och det finns ingen brist på mat i alla dess former????  Vilka andra skulle överviktsenheterna ta emot menar du?
Ugglemormor
24-03-2013, 12:49
Att förebygga sjukdomar innan de blossar up om man inte går ner och inte klarar av sitt missbruk själv.
Förrutom en del sjukdommar är ju övervikten ens eget fel, men hoppas dock att de som behöver den hjälpen skulle kunna komma åt den lättare. Jag har inte någon info hur det ligger i andra landsting, men hörde detta då jag låg inne med min första op. när de körde hem kraftigt överviktiga för att gå ner i vikt........
Hur skulle dessa människor bryta den onda spiralen själv, vet jag inte .....de har ju redan värken att tas med.
Jubbe063
24-03-2013, 15:33
CITAT (pejori @ 23-03-2013, 22:07)  Fel. Jaså, det säger du.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|