Tomater står mig mycket varmt om hjärtat och varje år sår jag en faslig mängd med tomater. En massa olika sorter blir det. Framför allt blir det kulturarvssorter, gamla fina väl beprövade sorter som förts vidare från generation till generation. Om inget annat anges är samtliga nedan listade tomater kulturarvsorter s.k. släktklenoder (Heirloom)
[attachment=75435:BLANDADE..._550x397.jpg]
Frösådd tomat:
Att odla tomater är inte speciellt svårt, här kommer några tips om hur jag gör när jag odlar tomater
Så inomhus i febr-april, så 1 cm djupt i såjord, håll sådden fuktig och tomatfröerna vill ha varmt när de skall gro. Minska sedan på värmen när du har fått en liten planta och ge dem mycket ljus! Ge plantan ny jord när rötterna börjar trängas i krukan.
Din lilla tomatplanta vill ha stöd när den börjar bli stor. När tomatplantan planteras om till större kärl så sätt den djupt i den nya kruka. Planteras ut i växthuset eller friland när risken för nattfrost är över.
Fortsätt till sidan med alla mina tomatsorter...http://tyras-potager.blogspot.se/p/tomatsorter.html
I år satte jag 55 sorters tomater (över70) krukor. Alla tomatsorter har inte kommit till listan ovan ännu. Nu odlar jag en del till min vän också som bor i lägenhet och inte har möjlighet att dra upp plantor där, så alla är inte till mig :-)
Ha det gott Tyra