Mickebombom
17-03-2013, 10:38
...och fyllde på min "sorgmyggfälla" som tidigare bestod av vatten, socker, ättika och diskmedel. Vinet fungerade som en magnet på dessa odjur... kanske dog de lite lyckligare också :-)
/Micke
Det brukar vara en riktig magnet även för de där förbenade flugorna som kommer i slutet av sommaren. Sista droppen i vinglaset och sedan dagen efter -

.
Tycker du att ättika är bättre än vinäger, förresten? Såg att du hade det. Annars brukar man ju ha vinäger och en droppe diskmedel.
Eva i Västerås
18-03-2013, 12:32
Jag håller stenhårt på rödvin, med en liten droppe diskmedel, och har gjort i många år.
Och nu läste jag en artkel i DN om att fruktflugorna dras till jäst, så det är väl därför rödvinet fungerar bättre än saft, ättika eller vad allt annat jag provat.
Hej
Jag berättar vad som hände före årit med någon medlem i mina förrum,
han gjörde detta med socker och diskmedel, och åkte han till arbeta, men när han tillbakade hem, hittade hans katt snurrade hennes ögon, hon drack blandning och hon blev död av den, på grund att blandning innehåller diskmedel .
Obs
så jag skickar varning till dem som har älskning djur hemma.
H.Bassam
Eva i Västerås
19-03-2013, 08:50
Men - om diskmedel är så giftigt skulle man väl inte våga diska porslin man ska äta på i det.
Man kan dessutom ha vinskvätt eller vad man nu använder i en flaska eller på annat sätt oåtkomligt för djur och barn.
Finessen med diskmedelsdroppen är den förstör ytspänningen. Då drunknar flugorna.
Dom är så lätta, så annars kan dom stå på vätskeytan och supa sig fulla på vinet och sedan flyga därifrån.
Ta och vattna underifrån, då blir både växterna starkare då rötterna håller sig nere i boten av krukan och sorgmyggorna har ingen jord att kläckas i. Diskmedel rör inte katter, om de inte är totalt korkade och det har jag hittills inte träffat på, men det finns säkert undantag.
kerstin z5-6
19-03-2013, 20:04
Nemablom ofarligt medel med parasiter som äter sorgmyggelarver det är larverna som förstör rötter och frösådder. Finns på välsorterade plantskolor,vattnas ut, tål ej frost
strandskatan
20-03-2013, 11:05
Vanliga gula utdragbara flugremsor fungerar utmärkt även på sorgmyggor. Jag sätter alltid upp några sådana när jag tar in växter för övervintring inne, blir alltid fullt av sorgmyggor på remsorna.
Hej
Jag skrev vad som händer förra år, och ni kan själva bestämma.
Obs
Jag har förslag om man ger växter överflodiga vatten, syre blir lite i jorden, så ska larverna ska gå till
Jordytan, då kan ni fånga dem.
H.Bassam
kerstin z5-6
20-03-2013, 23:40
nematoder är det bästa , myggen gör inget utom att föröka sig ..de är svåra att utrota med klisterremsor , vinglas mm även om de dör av det i viss mån.Larmerna är supersnabba genomskinliga,en mm breda en halv cm långa.. går ej att fånga"
kerstinbern
21-03-2013, 04:45
Så har vi bara ytterligare en tråd där man blandar ihop sorgmyggor med bankanflugor och på köpet också blandar ihop de båda andra med fruktflugor suck.
Eva i Västerås
21-03-2013, 08:18
Jo, jag såg det när jag redan skrivit mitt svar.
Jag högg tydligen på "rödvin".
Men jag blir ju glad om metoden fungerar på sorgmyggor också.
Vinmetoden fungerar alldeles utmärkt på både fruktflugor och bananflugor. :=)
Och dom går på min fruktskål lika mycket, så där gör jag inte någon större åtskillnad mellan arterna.
Nu har jag sått chili, tomater o basilika och lite annat i Blomsterlandets såjord och hoppas, hoppas att jag ska slippa sorgmyggorna.
Hej
Föra året har jag samma problem, jag hittade i Biltema en billigt elektrisk apparaten med två blå lysrör lampor, jag köpte den, och lagt bakom gula papper och inne lagt jag fler bitar av frukt, det funkar jätte bra.
Obs
Min son sa till mig, pappa jag skulle hoppa i apparaten.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.