Full version: Vad heter min ros?
PrimulaVera
hej
Jag fick en ny rossort av min svärmor någon gång runt 2000. Då hade den bara ett nummer och inget namn. Hon hade beställt tre olika nya rosor från en trädgårdstidning men bara min överlevde. Det skulle vara roligt att få veta vad det är för sort och vad den heter. Den står i söderläge i zon1, har kraftiga stammar och grenar, bladen är stora och blanka, blomningstid från midsommar och framåt, förgen är rosa.

juni 2007 041.jpg

juni 2007 046.jpg

Hemma 200806 (12).JPG

Kajsa
Inte helt lätt, har klurat runt på flera rosa klätterrosor som Aloha, Awakening, James Galway, sök själv bilder på dom på nätet,
men får vibbar av Balsgårdsrosen Irma, den har kraftiga taggar, blommar om, doftar gott, växer rakt, lite stelt.
Här bilder från min trädgård på Irma

Irma

Får stora blommor

Ser att du är ny här, Välkommen till oss på Odla.nu rose.gif
PrimulaVera
Tusen Tack
Det ser onekligen ut som en Irma och det är inte helt otroligt att Balsgård var ursprunget heller.
Kollade på nätet också och är nu 99% säker att det är en Irma jag har. biggrin.gif
Kajsa
Extra roligt att det är en svensk ros av Ulrika Carlsson-Nilsson från 2001, frisk och klarar tuffa vintrar i min zon 3 - 4 galant, rotäkta och så väldigt grann.

Irma
Har läst att namnet kommer från förädlarens mormor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon