Dags för omskolning! vilken slags jord? Förra året köpte jag planteringsjord på granngården. Då sa de särskilt till mig att ta nu inte fel för plantjorden ligger bredvid! Men nu verkar det som att det bara finns plantjord, pelargonjord, såjord mm. Men ingen planteringsjord! Vad använder jag? Har både dahlior, jordgubbar och pelargoner!
Nån som vet? Dahliorna börjar växa ur sina krukor!
Mvh Vinga
Leopardcookie
17-03-2013, 12:21
Jag ska försöka hjälpa dig, om du ska plantera om dahliorna i krukor så ska du ha u-jord, den har mycket näring och torkar inte ut lika fort som vanlig blomjord tex. Näringen håller 1-2 månader efter plantering och sen behövs näringstillskott.
Pelargoner finns det ju pelargonjord till, men många tycker att den blir för kompakt så jag har köpt vanlig blomjord med små lecakulor i, det funkar bra! Komplettera med näring efter några veckor. Finns på plantagen bl.a
Sen finns ju Hasselfors p-jord som är planteringsjord och många använder den när de skolar om från såjord. Det gäller väl främst fröplantor och kanske inte knöl och lökväxter.
Lycka till!
Enkelt.
Palnterings/ plantjord fungerar till allt från sådd till balkonglådor.
Enda bekymret är att jorden ofta inehåller stora bitar och ibland behöver rensa lite.
Det mesta är torv, med lite extra sand blir det lättare attåterfukta jorden om den torkat ut.
Men sen är det förstås roligt med allaolika påsar och att pysla om blommorna.
Tack för hjälpen! U-jord till dahliorna får det bli!
Problemet är att ingen affär här har planteringsjord, de får in den först om flera veckor. Är plantjord och planteringsjord samma sak? Det var det som förvirrade mig, för att förra våren så fanns det både plant och planteringsjord. Och jag fick höra att det var viktigt att jag ej tog plantjorden utan valde planteringsjorden.
Då blandar jag blomjord med lite lecakulor till pelargonerna sedan? Är det en bra lösning? Då slipper jag ju köpa massa olika sorter!
Blomjorden med leca blir jättebra till pelargonerna.
Fjortispower
17-03-2013, 18:30
Plantjord och planteringsjord låter som samma sak, egentligen även blomjord. Dock skiljer det sig alltid näringsmässigt och i struktur från sort till sort.
CITAT (vinga @ 17-03-2013, 15:13)

Tack för hjälpen! U-jord till dahliorna får det bli!
Problemet är att ingen affär här har planteringsjord, de får in den först om flera veckor. Är plantjord och planteringsjord samma sak? Det var det som förvirrade mig, för att förra våren så fanns det både plant och planteringsjord. Och jag fick höra att det var viktigt att jag ej tog plantjorden utan valde planteringsjorden.
Då blandar jag blomjord med lite lecakulor till pelargonerna sedan? Är det en bra lösning? Då slipper jag ju köpa massa olika sorter!
Plant och planterings jord är samma sak, det är nästan bara torv.
Den svindyra pelargonjorden har små lekra kulor bara några mm.
Mina pelargonior växer i vanlig billig påsjord ...
Några flyttade in från växthuset, w35
Spalje pelargoner 17 Juli
12 meter "spalje" pelargoner 14 maj
Har upptäckt att mina frösådder tar sig oavsett jord. Dom dumma fröerna förstår inte bättre.

5 säckar jord för hundringen brukar inköpas tillsammans med kogödsel eller långtidsverkande kraftfoder. Jösses vad det växer i landen. Strör även ut blodmjöl för att förhoppningsvis gödsla o även stoppa rådjuren. I krukor försöker jag däremot ha så bra jord som möjligt eftersom en kruka innehåller ju relativt liten mängd jord. Mycket gräsklipp lägger jag också i landen.
Ja, man har verkligen all rätt och orsak till att bli förvirrad!
Vissa säger att det finns inte någon bättre jord än U-jord (i alla fall för krukodling) medan andra säger att det går lika bra med 5 för 100:-påsarna...
Oavsett så gäller det nog att komma ihåg att fylla på med näring efter några veckor. Kan ju erkänna att det är där jag brister... Fast jag brukar ju slänga på gräsklipp lite här och där så växterna får inte gnälla allt för mycket!
Och pelargonerna på altan får lite Blomstra (eller liknande) vid varje vattning...
hattstugan
17-03-2013, 21:35
Köper aldrig annat än 5 för 100 kr! Växer gör det utan de dyra jordarna! Köpte Weibulls Proffsjord ett år och aldrig mer den skitjorden!
Lite gödning i någon form behövs oavsett jord!
Sår oftast fröerna i vanlig jord då såjord är så f*****at svår att vattna upp! Funkar bra!
Inte 17 finns det såjord i naturen heller eller speciella jordar för det eller det!
Tack för alla svar! Då kommer jag att köra samma som förra året. Den vanliga billiga jorden som ni också pratar om! Men problemet är att ingen här har fått in den ännu, och mina dahlior är redan alldeles för stora för sina små såjordskrukor. Det enda som finns i affärerna här är blomjord och såjord för tillfället...Men, men de får väl klara sig nån vecka till innan planteringsjorden kommer in!
Jaj-51, vilka fina pelargoner! Hoppas mina små pyttingar också växer till sig! De är för tillfället ca 3 cm!
Leopardcookie
18-03-2013, 09:36
Har ni plantagen där du bor? De har Hasselfors P-jord (planteringsjord). Och Granngården har U-jord redan nu.
Ingen plantagen, men granngården har vi. Då ska jag dit idag, var där nyligen och då visste de inte ens när de skulle få in... fast det var planteringsjord jag frågade efter. Åh hoppas de har u-jord här också!
Fast undvik Plantagens billiga, den där i vita påsar med tryck. Den är FULL med ogräsfrön. I alla fall var den det för två år sedan och jag såg att det även förra året växte ogräs upp ur påsarna i butiken.
Hej
Det kan man köpa billiga jord och blandar dem med naturligt gödsel ( 4 påsar jord ska blanda med en påse naturligt gödsel + lite grov sand ), men du vet att efter några månader blir jord fattig på grund att växter sug näring av dem, så behöver man ta bort översta 10 cm från gamla jord och lägga nya jord blandning istället för dem gamla cm jord som vi bort dem.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.