|
Om man gör ett litet skutt åt sidan från tråden som handlar om när man blir svensk så kanske man kan fundera över vad som gör oss stolta över att vara just svenska. Man kan ju tex vara stolt över när man ser att nån använder en skiftnyckel att det var en svensk som patenterade den, Johan Petter Johansson. Eller hur? Eller som häromdan i ett sånt där göromprogram från England där dom bar en massa grejor i stora kassar från IKEA. Svenskt! Eller när Sverige eller något svenskt nämns i tv-serier. Jed Bartlet i Vita huset hade ju tex fått nobelpriset i ekonomi. Såg för ett tag sen att Sherlock Holmes skulle rädda nån som skulle gifta sig med en svensk prinsessa. Säkert påhittat men iaf... Och för att fortsätta med tv-serier så kör ju Barnaby Volvo. Liksom kommissarie Frost som ju körde en blå en. Svenske kocken i Mupparna! Fler mer eller mindre allvarliga saker man kan vara stolt över som svensk? Svenska musiker eller låtskrivare som slår utomlands med megastora stjärnor finns ju också. Andreas Carlsson skrev ju I Want It That Way till Backstreet Boys och I'm Alive till Celine Dion. Bland annat... Något som ni är stolta över som svenskar?
Chili Linkan
17-03-2013, 12:46
Vill passa på att citera legendaren Errol Norstedt:
Sverige där björkarna susar och elvarna brusar, där vi går över dagg stänkta berg och djupa dalar igenom gran skog och tallars salar upp på lingonröda tuvor tågar vi förbi stugor hör fåglar som kvittrar och midsommar jäntor som fnittrar du gamla du fria vill du leva eller dö, nu är det din tur
Jag tackar gatu kontoret för go nit å stil när ni varje morgon hämtar min bil bostadsförmedlingen som registrerar min bön å låter mig hoppas I kön och jag tackar alla kanslin för texter och brev där jag slapp förstå vad ni skrev
Jag tackar för alla punkare och alkohollister så min fru och mina barn slipper gå ensamma på stan och mormor och morfar tackar för nygammal vals och för å slipper gå ut alls
Så jävlar bra
Jag tackar massmedia som gör livet rikare igenom att får mig att förstå att knarkkungar, rånare, advokater åå skattesmitare har det så svårt så
Jag tackar alla stads planerare för att inte gamla hus får finnas så man slipper ha nå o minnas
Åå jag tackar skolsystemet för dess nya budskap så vi undgår kunskap, heil!
Förordningar, förbud, regler åå lagar så ingen roar sig eller vet hur man klagar åå karensdagarna blir fler så jag måste vara sjuk längre o mera
Jag tackar alla politiker och deras ordflöde så att jag inte behöver bestämma över mitt eget öde, jag tackar arbetsgivare och fackföreningar för att ni slåss om våra löner så ja slipper ha egen fond till mina söner och polisen för att dom motoriserar och expanderar så man slipper möta nån som patrullerar
Åå sjukvården för personalkvot och enhetsproduktionen så vi avärger relationer och emotioner jaa!
Jag tackar för ungdomarnas fria uppfostran utan stränga vaner dom gör så roliga mönster i Stockholms tunnelbaner hihihi
Jag tackar utvecklingen och företagens samvete så vi slipper bry oss om arbete och jag tackar alla datamaskiner och deras koder så jag slipper finna på egen order och slipper tänka själv helt radikalt
Sverige där björkarna slutat susa och elvarna upphört att brusa där vi går bland kraftvärks berg och atomstängda dalar ned huggen gran skog och tallars tomma salar du gamla du fria vafan inte vara bra längre
Jubbe063
17-03-2013, 13:58
Stolt över vår välfärd, att vi ligger högt i lyckoranking, vår jänställdhet och jämlikhet samt hur långt vi kommit med de mänskliga rättigheterna.
CITAT (Jubbe063 @ 17-03-2013, 13:58)  Stolt över vår välfärd, att vi ligger högt i lyckoranking, vår jänställdhet och jämlikhet samt hur långt vi kommit med de mänskliga rättigheterna. Jag var stolt över dessa saker, men vi backar på de flesta, om inte alla områdena.
Chili Linkan
17-03-2013, 14:31
Precis kolla hur många som käkar psykofarmaka medeciner! Och antalen bara ökar. Och de som inte käkar dem super ner sig eller drogar sig för att skjuta undan sina bekymmer.
Håller med Anma, vi backar på samtliga områden.
malcolm
17-03-2013, 14:46
Jubbe063
17-03-2013, 15:09
CITAT (Anma @ 17-03-2013, 14:04)  Jag var stolt över dessa saker, men vi backar på de flesta, om inte alla områdena. Kan så vara, men nog är vi rätt bra relativt sett jämfört med resten av världen ;-) Få förunnat att få i ett land som Sverige där vi egentligen inte kan klaga på något. Fred, frihet och demokrati är en godis man kan suga på länge ;-)
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-03-2013, 15:12
Berith IKEA ägs av ett holländskt stiftelse och Volvo av Kineserna
Ingenting längre. Vi ses väl som det mest naiva landet norr om Sydpolen numera.
Monarda
17-03-2013, 15:23
Jag är stolt över att jobba på ett ursvenskt företag som exporterar worldwide. Så är jag väldigt stolt över att vara dalkulla och alla fina traditioner vi har här i Dalarna som jag vet uppskattas mycket av långväga besökare.
När man rankar Sverige o vår krona ute i världen som exempel på välskött ekonomi o föredöme för andra blir jag faktiskt stolt över Sverige. Svenska kronan är urstark o Sverige har högsta kreditbetyg. I en orolig värld sätter jag det som det viktigaste. Att bo i Norden är få förunnat. Tänk vilken union vi kunde bildat med våra nordiska grannländer. Alla stabila demokratier med starka ekonomier o gott om råvaror.
Huggorm
17-03-2013, 15:58
CITAT (gnon49 @ 17-03-2013, 15:31)  När man rankar Sverige o vår krona ute i världen som exempel på välskött ekonomi o föredöme för andra blir jag faktiskt stolt över Sverige. Svenska kronan är urstark o Sverige har högsta kreditbetyg. I en orolig värld sätter jag det som det viktigaste. Att bo i Norden är få förunnat. Tänk vilken union vi kunde bildat med våra nordiska grannländer. Alla stabila demokratier med starka ekonomier o gott om råvaror. Nja, det finns trots allt en del särdrag mellan de olika nordiska länderna, och jag tycker det är bra som det är nu att det är olika länder men som man kan flytta fritt mellan. Desto större länder, desto längre är folk från makten. Se bara på EU, vi förlorar allt mera av vår självbestämmanderätt dit.
Piccante
17-03-2013, 16:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-03-2013, 15:12)  Berith IKEA ägs av ett holländskt stiftelse och Volvo av Kineserna IKEA ägs väl av svenskar men skattetekniskt har bolaget och stiftelsen säte utomlands. Volvo personvagnar ägs av ett kinesiskt bolag men Volvo lastvagnar och övriga dotterbolag är väl ett svenskt företag.
surströmming o snus är väl fortfarande svenskt? I övrigt så är nog alla kända svenska varumärken i utländsk ägo misstänker jag. Större företag kan ju inte överleva ekonomiskt i lilla Sverige. Volvo PV ligger ju risigt till trots kinesiska ägare. Scenariot är nog att all biltillverkning flyttar till Kina när man plockat russinen ur kakan här i Sverige. Ganska logiskt faktiskt.
Chili Linkan
17-03-2013, 18:55
Må så vara, men är svarta tänder och rutten fisk nånting att vara stolt över kan man undra?
CITAT (Chili Linkan @ 17-03-2013, 18:55)  Må så vara, men är svarta tänder och rutten fisk nånting att vara stolt över kan man undra? Surströmming förstår jag mig inte på, så jag ska inte yttra sig. Hade inte grönländarna nån tradition av att gräva ner fisk i sanden och låta den mogna i typ 6-8 månader? Snus: Det är ju beroendeframkallande och skadar tandköttet, i olika mån från person till person. Men jag tycker ändå att snus är en bra produkt för nikotinberoende men som inte vill röka. Man slipper lukta skit och slipper vara till olägenhet för sin omgivning. Och ja, jag snusar. Har rökt i 18 år men nu slutat och gått över helt till snus, och jag mår fan så mycket bättre. Angående att vara stolt över att vara svensk, så vet jag inte om jag kan säga att jag är det. För det första är det väl knappt PK längre att uttrycka stolthet över att vara svensk. Det dröjer inte länge innan nån skriker rasist och så är hela karusellen igång. Vi påstås ha yttrandefrihet? Nja. Om man har rätt åsikter. Har man "fel åsikter" som inte passar i etablissemanget blir man genast utfryst och utpekad. Sen har vi ett ganska nytt påfund: Näthat. Ett bra sätt för de styrande att peka ut de som har åsikter om saker de inte gillar. Vi kallar det näthat! Njae. Jag är inte särskilt stolt över att vara svensk längre. Vi håller på att förlora vår identitet. Företagen flyr sverige. Troligtvis pga det höga skattetrycket. Och att klara sig som enskild företagare är väl heller inte så lätt, även om det går. Hade jag varit singel och barnfri hade jag flyttat utomlands för längesen.
CITAT (MrLeaf @ 17-03-2013, 20:14)  Surströmming förstår jag mig inte på, så jag ska inte yttra sig. Hade inte grönländarna nån tradition av att gräva ner fisk i sanden och låta den mogna i typ 6-8 månader?
Snus: Det är ju beroendeframkallande och skadar tandköttet, i olika mån från person till person. Men jag tycker ändå att snus är en bra produkt för nikotinberoende men som inte vill röka. Man slipper lukta skit och slipper vara till olägenhet för sin omgivning.
Och ja, jag snusar. Har rökt i 18 år men nu slutat och gått över helt till snus, och jag mår fan så mycket bättre.
Angående att vara stolt över att vara svensk, så vet jag inte om jag kan säga att jag är det. För det första är det väl knappt PK längre att uttrycka stolthet över att vara svensk. Det dröjer inte länge innan nån skriker rasist och så är hela karusellen igång.
Vi påstås ha yttrandefrihet? Nja. Om man har rätt åsikter. Har man "fel åsikter" som inte passar i etablissemanget blir man genast utfryst och utpekad.
Sen har vi ett ganska nytt påfund: Näthat. Ett bra sätt för de styrande att peka ut de som har åsikter om saker de inte gillar. Vi kallar det näthat!
Njae. Jag är inte särskilt stolt över att vara svensk längre. Vi håller på att förlora vår identitet. Företagen flyr sverige. Troligtvis pga det höga skattetrycket. Och att klara sig som enskild företagare är väl heller inte så lätt, även om det går.
Hade jag varit singel och barnfri hade jag flyttat utomlands för längesen. Hur menar du nu? Att skriva: "Jag ska skära ut dina bröst och steka dem i smör" till en programledare och nyhetsuppläsare. Är det åsikter om saker man inte gillar? Att säga: " Jag hatar dig din jäv*a feministfi**a, gå och dö för du är inte värd att leva" till en bloggare. Är det åsikter som bör få framhållas? För mig är det inget annat än rent och skärt hat. Näthat. Sorry för OT.
Aqvakul
17-03-2013, 21:19
Jag är stolt över att jag lever i ett land som är bättre än de flesta andra. Vi har lyckats kombinera frihet och trygghet på ett ganska bra sätt. Vi har på det hela taget en öppen attityd inför förändringar och en känsla för vad som är rätt och rimligt. Klimatet kan man väl diskutera, men det bjuder på omväxling liksom vår vackra natur.
hattstugan
17-03-2013, 21:46
Är inte stolt över att vara svensk!!
Känner mig som en minoritet i mitt eget land! Här gillas inte svenskar så värst bra av myndigheterna efter mina erfarenheter de senaste månaderna!
Kunde jag skulle jag ge mig av från det här landet så fort det bara går!
Jubbe063
17-03-2013, 21:48
CITAT (hattstugan @ 17-03-2013, 21:46)  Är inte stolt över att vara svensk!!
Känner mig som en minoritet i mitt eget land! Här gillas inte svenskar så värst bra av myndigheterna efter mina erfarenheter de senaste månaderna!
Kunde jag skulle jag ge mig av från det här landet så fort det bara går! Vad hindrar dig?
hattstugan
17-03-2013, 21:57
Tja ett startkapital kanske! Har inte ens till en biljett nånstans!
Jubbe063
17-03-2013, 22:08
CITAT (hattstugan @ 17-03-2013, 21:57)  Tja ett startkapital kanske! Har inte ens till en biljett nånstans! ok
hattstugan
17-03-2013, 22:54
Borde kanske vara stolt över att vara svensk då jag bor i staden där Rörtången och Skiftnyckeln uppfanns och har tillverkats men nej! Allt idag handlar om att utplåna svenskarna! Tyvärr så ser jag på livet i Sverige idag!
Piccante
17-03-2013, 23:04
CITAT (Aqvakul @ 17-03-2013, 21:19)  Jag är stolt över att jag lever i ett land som är bättre än de flesta andra. Vi har lyckats kombinera frihet och trygghet på ett ganska bra sätt. Vi har på det hela taget en öppen attityd inför förändringar och en känsla för vad som är rätt och rimligt. Klimatet kan man väl diskutera, men det bjuder på omväxling liksom vår vackra natur. Det som Sverige får beröm för internationellt är bland annat att vi har ett trygghetssystem som är unikt. Var bara härom dagen som jag såg ett tv-klipp från USA där en nobelpristagare i ekonomi sa att han såg upp till Sverige för att vi har lyckats kombinera hög skatt som moms med en stark välfärd. I USA anser de ju att alla skatter är av ondo och enbart minskar konsumtion medan han såg att vårt skattesystem inte hämmar konsumtion utan växlar pengar till välfärd så att alla kan få fri skolgång och sjukvård. Sverige anses som en av de bästa kreativa ekonomierna där vi är duktiga på forskning och utveckling och är väldigt öppna för nya intryck och är globala. Tyvärr så känner jag själv att jag blir allt mer negativt inställd till att bo här. Jag har suttit i ändlösa diskussioner på ett annat forum där personer spyr ut floder av ilska och avund mot just detta vårat öppna förhållningssätt mot världen och mot de personer som söker sig hit. När nära var 10e svensk säger sig sympatisera med en rörelse som tycker vi ska vända oss inåt och sitta här i vår introverta lilla bubbla med våra dalahästar och käka falukorv så vill jag emigrera istället!
hattstugan
17-03-2013, 23:21
Ligger nog rätt mycket i det som du skriver Piccante!
Många vågar inte uttrycka vad de känner i rädsla för reprissalier!
Jag vill härifrån men kan inte!
Aqvakul
18-03-2013, 07:21
CITAT (hattstugan @ 17-03-2013, 22:54)  Borde kanske vara stolt över att vara svensk då jag bor i staden där Rörtången och Skiftnyckeln uppfanns och har tillverkats men nej! Allt idag handlar om att utplåna svenskarna!Tyvärr så ser jag på livet i Sverige idag! Menar du att svenskfödda diskrimineras???
CITAT (Anma @ 17-03-2013, 20:22)  Hur menar du nu? Att skriva: "Jag ska skära ut dina bröst och steka dem i smör" till en programledare och nyhetsuppläsare. Är det åsikter om saker man inte gillar? Att säga: " Jag hatar dig din jäv*a feministfi**a, gå och dö för du är inte värd att leva" till en bloggare. Är det åsikter som bör få framhållas? För mig är det inget annat än rent och skärt hat. Näthat.
Sorry för OT. Du behöver ju knappast dra det till extrema ytterligheter heller. Det borde vara uppenbart för de flesta normalbegåvade att det inte var så jag menade, och är du läskunnig så ser du att ingenstans i texten har jag skrivit att jag menar att man offentligt ska få framföra åsikter om att skada någon. Ledsen om jag rackar ner på dig. Jag tycker bara att det borde vara ett grundläggande krav för en moderator att kunna läsa en text och förstå andemeningen av den.
Intressanta svar. Men jag trodde nog att ni skulle räkna upp en massa saker som räknas som svenska.  Joodå nog räknas väl IKEA och Volvo som svenska... Eller annat med anknytning till Sverige. För ett tag sen var Colin Firth gäst hos James Lipton i The Actors Studio och fick frågan vad han trodde eller helst ville att Gud skulle säga när han kom till himlen. Colin Firth svarade "I loved you in Mama Mia!" Ha!
Jag kan inte säga att jag är stolt precis men otroligt glad att jag bor i ett land med så mycket vacker natur.
*Stintan*
18-03-2013, 11:47
CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 07:44)  Du behöver ju knappast dra det till extrema ytterligheter heller. Det borde vara uppenbart för de flesta normalbegåvade att det inte var så jag menade, och är du läskunnig så ser du att ingenstans i texten har jag skrivit att jag menar att man offentligt ska få framföra åsikter om att skada någon.
Ledsen om jag rackar ner på dig. Jag tycker bara att det borde vara ett grundläggande krav för en moderator att kunna läsa en text och förstå andemeningen av den. Fast nu är ju inte Anma moderator längre  Finns det överhuvudtaget någon som kan vara stolt över att vara människa idag?
Ugglemormor
18-03-2013, 11:58
Känner mig mer internationell än svensk, kanske beroende av att det går inte trycka mig i den fyrkantiga mallen = normal svensk. Stoltheten för att vara svensk har nästan försvunnit, men ett + är den vackra naturen där vi får (än så länge) visstas i........
Aqvakul
18-03-2013, 12:10
CITAT (*Stintan* @ 18-03-2013, 11:47)  Fast nu är ju inte Anma moderator längre  Har jag missat något? CITAT (Aqvakul @ 18-03-2013, 12:08)  Har jag missat något? Det hade jag tydligen... fast borde inte hennes namn tas bort från "listan" då?
Jag som trodde att ni skulle rada upp massor med sånt som räknas som svenskt. Finns väl dom som tjoar högt när Zlatan gör mål tex. Inbillar mej att det är många här som räknar honom till det svenska. (Jag gör det inte.)
Ugglemormor
18-03-2013, 13:33
Berit,
Inte jag heller, men kan känna en viss stolthet med de duktiga, med utländskt ursprung, som lyckats bra inom flera nadra områden än enbart idrotten. De tillför oss något av sig själva när de själv känner någonslags tillhörighet till vårt land........
Jag tror själv att den invandringen som skett till vårt land har gjort sitt till att vi svenskar kan känna en viss osäkerhet... detta är bara mina undringar om saken .......
CITAT (MrLeaf @ 18-03-2013, 07:44)  Du behöver ju knappast dra det till extrema ytterligheter heller. Det borde vara uppenbart för de flesta normalbegåvade att det inte var så jag menade, och är du läskunnig så ser du att ingenstans i texten har jag skrivit att jag menar att man offentligt ska få framföra åsikter om att skada någon.
Ledsen om jag rackar ner på dig. Jag tycker bara att det borde vara ett grundläggande krav för en moderator att kunna läsa en text och förstå andemeningen av den. För det första. Jag är inte moderator längre, se här. Tyvärr har Odlas tekniskt ansvarige inte tagit bort moderator-rättigheter ännu. Men i praktiken är jag inte längre moderator. För det andra så har den stora debatten om näthat handlat om just sådana saker som uttrycks på nätet. Du kanske har missat det?
Låt mig säga såhär; Jag är svensk, det är en del av min identitet på gott och ont. Och jag är stolt över och tycker om mig själv som den jag är. För övrigt tror jag inte att svenskar och Sverige varken är bättre eller sämre än andra nationaliteter och andra länder. Gita CITAT (Anma @ 18-03-2013, 15:10)  För det första. Jag är inte moderator längre, se här. Tyvärr har Odlas tekniskt ansvarige inte tagit bort moderator-rättigheter ännu. Men i praktiken är jag inte längre moderator. Va, var det inget kul att vara moderator. Tänk jag trodde du gillade att bestämma vad andra fick tycka och skriva. Gita
CITAT (Gita @ 18-03-2013, 20:59)  Va, var det inget kul att vara moderator. Tänk jag trodde du gillade att bestämma vad andra fick tycka och skriva. Gita Tänk att du har fel i alla dina antaganden. Det var kul, för det mesta. Min ambition är aldrig att bestämma vad andra ska tycka, varken som moderator eller annars. Så. Nu kommenterar jag inte den saken mer. Vare sig här eller någon annanstans.
Nu får ni ge er !ska ni ge er på Moderatorerna också  det är lågt tycker jag .Vad är det för människor här som tycker allt är okej precis allt ? Ni får ursäkta !har aldrig varit med om sådana påhopp på Moderatorer i något forum .
CITAT (Motti @ 18-03-2013, 21:54)  Nu får ni ge er !ska ni ge er på Moderatorerna också  det är lågt tycker jag .Vad är det för människor här som tycker allt är okej precis allt ? Ni får ursäkta !har aldrig varit med om sådana påhopp på Moderatorer i något forum . Nu får du väl i alla fall försöka precisera vad du menar. jag förstår ingenting. Vadå påhopp? Gita
Man ifråga sätter inte Moderatorerna på ett Forum ! Och ditt utalande om inte Anma" tycket om att vara Moderator längre "var spydigt !Man kan utala sig på ett snyggare sätt och mycket trevligare också .
CITAT (Gita @ 18-03-2013, 22:00)  Nu får du väl i alla fall försöka precisera vad du menar. jag förstår ingenting. Vadå påhopp? Gita Man kan tolka det du skrev till mig som påhopp, inte så mycket sak men väldigt mycket person.
Visste inte du hoppat av som Moderator Anma !det var tråkigt tycker jag  jag fick mig en tillsägelser av dig men troligtvis var dom väl menade  Synd !det behövs bra Moderatorer här .
Ja näthatet går ju ofta ut på vi o dom. Svenskar o invandrare i hetsigt meningsutbyte där hatet ofta lyser igenom. Olika värderingar som ibland verkar vara oförenliga. Och där skiljer sig inte svenskar o invandrare åt, båda grupperna spyr galla över varandra. "Ni svenskar" eller "ni invandrare" är ordval som knappast raserar några murar. Nu är det ju inte så illa i verkliga livet, men näthatet är ett symptom som måste tas på allvar. Kriget i MÖ skapar konflikter även hos oss.
gnon 49 !det här med vi och dom ?jag har inte en susning om vilka som är invandrare eller inte så mycket efter som de alldrig umgåts med invandrare ! Min svärdotter är halvungerska en av mina bästa vänninor är från Eritrea ,har många andra vänner som är ex invandrare från Mackedonien mm .Och så sitter det folk här och skriker att jag är invandrar fientlig ! otroligt ! helt jäkla otroligt !
Ber om ursäkt föra inlägget här det bara försvan en massa text !
Jubbe063
18-03-2013, 22:54
Egna barn och andras ungar
Egna barn och andras ungar
Piccante
18-03-2013, 23:05
CITAT (Motti @ 18-03-2013, 22:06)  Man ifråga sätter inte Moderatorerna på ett Forum ! Och ditt utalande om inte Anma" tycket om att vara Moderator längre "var spydigt !Man kan utala sig på ett snyggare sätt och mycket trevligare också . Anma hade nog sina skäl till att sluta, men det är upp till Anma att berätta eller inte. Man får respektera de val folk gör och inte hoppa på dom i efterhand.
Jo du har så rätt !men det är lätt för en del att kasta sten i glashus bara för att man om man är Moderat! jag tror jag umgås mer med invandrare än många sossar och andra vänstersympatisörer !Jag är uppvuxen med invandrare och har som sakt många vänner från olika länder och etniska ursprung .Och min älskade svärdotter är halvungerska !skulle jag då som Moderat vara invandrarhatare ? Bullskitt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|