fiddeli2
17-03-2013, 14:13
Hej
Har en gräsmatta som är ojämn, gropig och full med mossa. Förut har jag inte varit så störd av varken mossan eller ojämnheterna men nu har det gått lite väl långt...

Någon som har tips eller erfarenhet hur man lättast/bäst får en fin gräsmatta? Vi har ganska lerig jord. Är det bäst att ta fram jordfräsen och börja om "från början" eller är det lika effektivt att använda mossmedel, fylla på med jord i groparna etc?
Vore tacksam för svar

Hoppas ni har en trevlig helg!
VackraFia
18-03-2013, 11:19
kommer att följa den här tråden. Loggade in för att skapa en i princip identisk.
gick ut i trädgården idag och bröt nästan benen i groparna nu när marken är hård.
funderar på hur dyrt det kan vara att leja ut Jobbet till någon annan. vår gräsmatta är nämligen på ca 800kvm
till vackra fia
Hej
Vi tar den här jobb ibland, man kostnaden vill några på timma jobb, och andra bestämmer vi med kunderna på hela slut summan med material eller utan material,
det finns många kunder tycker de betala och bestämma över materialen som behöver.
H.Bassam
till fiddeli 2
Stroller Plus+ Mossa. det räcker att använda den på grund att innehåller kväve också,
mossa kan blir svarta efter 2 veckor, men gräset blir lite ljusare men de kommer igen efter några tid avstånd från behandling, den kan byta färger på kläder och stenar, gärna kan du läsa Råd för användning noga före behandling.
Obs
du kan använda den i vår och hösten, men om kommer inte regn efter behandling, du behöver vattnar för att du får bra resultat.
H.Bassam
Tycker nog att gräsmattan jämnar ut sig en del när värmen kommer. Nu är den rejält knölig. Vill man jämna till, och det vill man ju ibland, så fyller jag bara på med jord eller uppgrävd grässvål så sköter moder natur om det o groparna är snart ett minne blott. Om nu inte grävlingen

är framme för då ger man nästan upp.
VackraFia
18-03-2013, 20:23
Vi flyttade hela rabatter förra året så vi har ordentligt med gropar som aldrig kommer att bli fina av sig själv.
Ska be om ett kostnadsförslag för att få det gjort. Känns som att man kan kratta ihjäl sig utan att det blir riktigt bra
Gossen Ruda
18-03-2013, 22:11
Min enkla uppfattning är att på lerjord växer alltid mossan bättre än gräset, sen kvittar det vad man bekämpar med. Det hjälper bara för stunden, sen tar mossan över ändå. Jag skulle provat med att lägga på ett par cm sandjord, ev efter att först ha skalat bort det översta lagret. Jag har inte testat detta själv bör nog påpekas.
Håller med några av uttalandena här ovan.
Under vintern blir det extra knöggligt, en del kommer att lämna till sig när tjälen släpper. Är det inte så stora gropar man kan toppdressa, dvs strö ut någon-några cm sand eller jord (finns speciell att köpa om man vill det) och då kommer gräset växa igenom och därmed höja nivån.
Är det mer gropar kan det vara bättre att gräva bort svålen, fylla på med jord och lägga tillbaka svålen.
Sedan måste man ju tänka på det här med varför det finns mossa i gräsmattan. På vissa ställen trivs den bättre (typ skuggigare partier) och då kan man ju kämpa ihjäl sig med att få bort den. Där spelar det nog inte så stor roll om man gräver upp och gör om, mossan kommer tillbaka i alla fall.
Och tänk också på att gräset slutar växa när hösten kommer medan mossan fortsätter tills det blir kallt och sätter sedan på våren igång före gräset. Så nu när det blir barmark brukar det se rätt trist ut, mossa överallt och torrt dött gräs...
Man brukar väl rekommendera att man ska gödsla gräset för att det ska trivas och växa bättre än vad mossan gör, inte hälla ut obehagligheter mot mossan.
VackraFia, 2005 borrade vi för ny vattenbrunn på vår gräsmatta och ni kan ju tänka er hur gräset så ut sedan... Jag har inte gjort så där jättemycket arbete med att fixa till det, hällt ute lite jord på de värsta ställena osv. Han som grävde upp gräsmattan skrapade av svålen och la den åt sidan så jag kunde sedan pussla ihop den rätt bra. Ett område räckte det inte till och då tog jag alla de förbenade grästussarna som kom i trädgårdslandet och tryckte ned dem med några cm emellan. De växte fort ihop till en hel gräsmatta, fortare än om jag sått nytt. Och dessutom blev det samma typ av gräs som jag redan hade.
Jag har verkligen inte kämpat ihjäl mig för att få det snyggt, idag syns det bara två tre svackor efter massakern men jag får skylla mig själv för att jag inte har varit där och fyllt på med jord med jämna mellanrum, dvs så fort gräset börjar ta sig ordentligt igenom. Eg en väldigt liten arbetsinsats i förhållande till att gräva upp och börja om. det tar ju dock lite tid...
fiddeli2
19-03-2013, 21:46
Hej!
Tack för svaret jag förstår precis vad du menar, tyvärr såg gräsmattan nästan lika illa ut i somras
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.