ninale
Jag vattnar alla mina sommarblommor direkt med vattenslangen med vatten som pumpas från sjön.

Jag skulle vilja ha tips från er med vad jag kan gödsla i mina krukor, när jag inte använder vattenkanna så faller ju alternativet med flytande gödsel bort.

Har ni provat typ VitaGro långtidsgödsel som är granulat man blandar i jorden och ska räcka hela sommaren, eller något liknande som funkar bra?
Eva i Skåne
Jag har använt långtidsgödning av granulattyp, minns inte namnet, och tycker det funkar bra.

Det går även att använda lite blåkorn eller liknande, som man använder i rabatterna. Hur många kan jag inte säga, men kanske runt 10 korn i en normalstor kruka, prova dig fram.
Blåkorn är betydligt billigare än långtidsgödning för krukväxter.
Oscar Lagerberg
Mitt tips är att du använder ett gödsel med en balanserad mängd kväve 2-5 %.

Ett sådant är Algomin Trädgårdsgödsel som du kan använda i samband med planteringen. Du myllar ner en till ett par matskedar (beroende på krukstorlek) i jorden i samband med att du planterar. Den är fri från kväve och bränner således inte rötterna och ger jorden rätt näringsbalans. Gödsel med högre mängder kväve är inte avsedda för blommor, utan snarare gräsmattor, och riskerar därför att bränna rötterna om de används i samband med plantering.

Har du redan plantera din blommor är förslaget att du myllar ner lite Algomin Professional Garden i topskiktet av jorden så fungerar granulatet som små reserver som fäller ut näring när du vattnar. Den innehåller förutom alla mikronäringsämnen även lite kväve, 4 % som driver tillväxten.

Viktigt när det gäller gödsling av blommor är att man är relativt försiktig med kvävetillförseln så att man inte riskerar att få blommor med mycket blad och långa själkar. Man vill ju ha många och fina blommor. Kväve gör nämnligen att det gröna på plantor växer. Detta blir extra viktigt vid till exempel odling av potatis då konsekvensen av kvävegödsling blir att man bara får blast sad.gif

Lycka till

Oscar Lagerberg
Algomin AB

Anna-Karin Lundberg
Aha, intressant Oscar! Det ska jag prova i vår, då jag har ganska mycket blommande växer i krukor. Dels har jag en samling dahloir som planteras varje vår och där är det lätt att blanda gödsel i jorden vid plantering, dels är det krukor med liljor som övervintras i sina krukor och bara planteras om när de vuxit sig för stora. Jag har köpt ny jord varje vår, provat både billig och dyr och varje höst lagt sommarens använda jord på rabatterna. I höstas sparade jag jorden i tunnor, bara för att jag var snål. Jag hade köpt av den dyrare jorden och vattnat med biobackt, så jag tänkte att jag kanske kunde blanda upp den gamla jorden med ny till våren. Och nu fick jag nytt hopp, om jag också blandar i Algomin Trädgårdsgödsel så kan det funka?
Oscar Lagerberg
Nu är jag ingen expert på jord men om du har köpt en bra jord så bör det inte vara några problem att "återanvända" den till dina Lilljor. Bra eller dyr jord, som du kallar det, är alltid värt investeringen! Jag har sett skillnaden och den är stor!

Att sedan berika jorden med Algomin Trädgårdsgödsel i samband med planteringen eller tidigt under säsongen gör att du garanterat vet att du inte kommer ha några näringsproblem.

Men med växter är ju aldrig någonting säkert. Det är många faktorer som spelar in: Mullhalten i jorden, hur mycket eller lite vätska den håller, hur mycket luft det är i jorden och så vädret förstås. En generell regel gällande en bra jord är att man skall försöka få till 1/3 av vardera vatten, mullämnen och luft. Då trivs de flesta växter. Det som oftast är svårast att få till är luften men har man växtmaterial som inte bryts ner så fort (bark, lecakulor) så skapar det en bra struktur som gör jorden luftig.

Lycka till

Oscar Lagerberg
Algomin AB

lassej
Jag fick ett tips av en trädgårdsmästare för många år sedan, Crysan. Jag använder det både i utekrukorna när jag planterar och även till krukväxterna. Mina växter växer mycket bra. Toppen att slippa näringsvattna varje gång. Jag fyller på ett par gånger under sommaren.
IKS
Kan också tipsa om Chrysan, mycket bra organiskt gödsel. Annars finns en långtidsverkande sort som är små kulor du blandar runt i jorden som heter Osmocote. Tror plantskolor och dylikt brukar använda sådant. Gödslet är temperaturstyrt om jag inte minns fel vilket innebär att den inte släpper näring för sent på säsongen utan mest under högsommarvärmen.
ninale
Tack för alla bra tips. Jag ska nog testa Chrysan i sommar, det verkar vara ett bra alternativ.
addo
Är du säker på att det inte räcker med enbart sjövatten? Jag klarar mig fint på enbart näringsfattigt akvarievatten, det är kanske inget för riktigt kväveälskande växter men annars borde det fungera utmärkt så länge du inte pumpar vattnet från en fjällsjö.
Eva i Västerås
Akvarievatten är helt suverän kvävegödning, riktigt näringsrikt och välbalanserat.
Det är kvävet som man måste minska och därför byter vatten i akvariet.
addo
CITAT (Eva i Västerås @ 03-04-2013, 12:36) *
Akvarievatten är helt suverän kvävegödning, riktigt näringsrikt och välbalanserat.
Det är kvävet som man måste minska och därför byter vatten i akvariet.

Jo men om man har lika liten belastning som jag och byter den mängden vatten som jag gör så hinner inte näringsnivåerna byggas upp så mycket wink.gif

Det finns för övrigt fler anledningar till att byta vatten i sitt akvarium än enbart att minska kvävet även om det är kvävet som brukar nämnas då det är den viktigaste anledningen för 99% av alla akvarister.
jaj-51
CITAT (ninale @ 17-03-2013, 17:14) *
Jag vattnar alla mina sommarblommor direkt med vattenslangen med vatten som pumpas från sjön.

Jag skulle vilja ha tips från er med vad jag kan gödsla i mina krukor, när jag inte använder vattenkanna så faller ju alternativet med flytande gödsel bort.

Du kan använda flytande gödning med en sån här Garden pryl.
ninale
Nej, någon näring i vattnet i sjön har jag inte, det är Skellefteälven som passerar så det är alldeles för rent för att innehålla några näringsämnen.
Däremot så såg Gardenas gödningsmunstycke ut som något som jag skulle kunna ha nytta av i växthuset där jag har droppbevattning och skulle få jämnare gödselfördelning med flytande näring.

Tack för tipset tummenupp.gif
jaj-51
På gardena prylen passar "vanlig trädgårdsslang" men trycket på kommunalt vatten är troligen i mesta laget.
Eget vatten har ofta lägre tryck och det borde fungera utan problem.

Själv skulle jag vilja slippa blanda och bära vattenkannor .... i år kommer det att bli ännu fler jättepelargonier att pyssla om -smile.gif)
josohl
Jag brukar ha ren kogödsel ("ko-på-påse") i nedersta 1/3 av mina krukor med sommarblommor och chili. I mittenlagret lite blandat ko och jord och överst vanlig jord. Då får växterna näring allt eftersom rötterna växer ner djupare under sommarens gång. Har funkar jättebra för mig (vattnar bara med vanligt vatten).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon