tuppmamman
Jag har satt frön av den nya luktärten som ska passa i ampel (den heter Sugar ´n spice).

Ska den toppas? Hur,när och var? De är snart en decimeter långa, någon enstaka börjar få mer än ett bladpar.

Mycket tacksam för svar (vill ha fint i krukorna i sommar *ler*)
Fenja
Jag odlar ´Cupid´ som är en gammal lågväxt sort att ha i amplar eller urnor. Min erfarenhet är att ju mer jag toppar ju mer förgrenar den sig, ta av vid andra bladparet när de kommit upp så buskar den sig nerifrån.
Mvh
Fenja
tuppmamman
Ok, tack för svar, då testar jag det.

Förresten, har för mig jag läst nån stan att man kan sätta "det avklippta" (kallar man det stickling i ett sånt fall?) i vatten och rota den, gäller det luktärt tro? Jaja, jag kan ju alltid prova....
Maria zon 6
Oj, har du Sugar'n'spice som redan är så höga?!?
Inser att jag ligger långt efter - ska nog ta å sätta mina frön nu!

På påsen står det "need no pilling", vad innebär det?
Kan det vara så att man inte behöver plocka blommorna hela tiden
för att den ska fortsätta blomma, eller?
tuppmamman
Jag är faktiskt förvånad över hur fort de grodde, har för mig att luktärter ("vanliga" sorter) tar lite tid på sig. Eller så är det för att jag inte brukar förså inne, ute tar det kanske längre tid. Hur som, snart är det två bladpar, de växer faktiskt riktigt fort, vete katten var jag ska göra av dem snart...än är det ju inte varmt ute...

Jag hoppas att no pilling betyder det du tror, det skulle ju underlätta väldigt.

Vet du om man kan sätta det avklippta som stickling?

jaja, pröva kan man ju alltid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon