Hej!
Jag är helt och hållet nybörjare på allt vad växter heter men fick för mig att så lite Basilika för att ha i köket. Nu börjar de små liven bli lite större och snart dags för att plantera om till mina krukor där jag hade tänkt ha dem.
Frågan är nu, de har blivit väldigt väldigt långa och skrangliga. Kan man plantera dem lite djupare så de blir lite buskigare eller är det inte en bra idé?
Något annat jag kanske bör tänka på när jag planterar om dem?
Hej
Du kan plantera om dem lite djupare men det är bättre att krukorna står på fönstret med lite sol. Det är bra om krukorna står i köket,.
H.Bassam
Var försiktig när du planterar ned, de kan lätt brytas av. När de sedan kommer igång och börjar växa bör du toppa dem så att det bildas nya skott i bladvecken. Då får du en buskigare liten växt.
Basilika gillar sol, värme och fukt - gillar inte att torka ut eller stå i drag.
Eva i Skåne
20-03-2013, 12:45
Vet inte hur du tänkt göra, men det är inte lönt att sätta en planta i varje kruka. Då blir du bara besviken, för
så buskiga blir dom inte.
Lycka till!
Läs nästa inlägg Lashis. Detta var visst inte så klokt skrivit av mig
Eva, det där har jag funderat på... Jag håller med om det men jag tror att det finns olika sorters basilika och de växer på olika sätt. Den där typen man köper i affären, den blir ju bara löjlig med en planta i resp kruka.
Men jag vet att för många år sedan sådde jag en småbladig sort och där blev varje en liten buske, där skulle de planteras en och en.
Och så såg jag för flera år sedan ett engelsk program där de sådde MASSOR med basilika, de satte också en och en och det var en stor planta som de sedan planterade ut i trädgården. De hade den som kantväxt i det stora kökslandet. Hela familjen var med när de skulle ta hand om skörden! Herrejisses vad basilika de måste äta...
Eva i Skåne
23-03-2013, 10:18
Jaha Peztis, jag tänkte inte så långt, men du har rätt. När du säger det så kan jag minnas att min svägerska berättat samma sak.
Bry dig inte om mitt tidigare svar Lashis, men lycka till i alla fall!
Eva,
Hoppas du inte kände dig trampad på, för det var inte meningen.
Eva i Skåne
24-03-2013, 13:51
CITAT (Peztis @ 24-03-2013, 13:33)

Eva,
Hoppas du inte kände dig trampad på, för det var inte meningen.
Nej, inte alls. Tvärtom är det väl bra att svaren blir bra för den som frågar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.