Siri112
Har skt i forum fr att hitta svar p hur mnga plantor ni planterar i era pallkragar, inte hittat s mycket. Har bland annat hittat en sammanstllning i i boken kkstrdgrden av Lena Israleeson. Dr har de delat in en pallkragar i 30x 30 cm rutor och berknar att man ex kan plantera 9 spenatplantor el 16 mortter el 1 broccoli i en sdan ruta. Jag har odlat i pallkragar under flera r men jag tycker inte att jag kan f in s mnga plantor ven d jag har delat in den i rutor. Jag vet inte om jag gr ngot galet och skulle drfr vara intresserad av att veta hur mnga plantor ni fr plats med i en pallkrage. Vore kul om ngon har lust att dela med sig av en " exempel pallkrage"

Tack p frhand
Garden bliss
Det dr r svrt tycker jag. Det jag har kommit fram till hittills r att det fr plats 8 potatisplantor eller 8-10 broccoliplantor frdelat p tv rader i en pallkrage (120 x 80 cm). Jag stter sttlk med 10-15 cm avstnd (t alla hll och till kanten rknat). Mortter, rdisor, dill och persilja sr jag med 10-15 cm avstnd mellan raderna och s gallrar jag i flera omgngar till "lagom" avstnd mellan plantorna medan de vxer. Det har funkat bra.
tufflah
De du nmner om rutor p 30x30 kallas SFG (sqare foot garden) och fr att rkna ut hur mnga planter de fr plats i varje ruta r ltt.
Kolla p psen hur ttt plantotna ska st och s tar du 30/ ttheten.

Sker du p sqare foot garden p google bildsk fr du upp massor med ritningar som kan hjlpa dig med. Jag r dock lite osket att jag staavar rtt wink.gif men de brukar google kunna lsa hehe.
Siri112
Tack fr bra tips. tummenupp.gif
Hittade mnga inspirerande bilder p ntet. Nu hoppas jag att kylan snart slpper greppet.
tufflah
CITAT (Siri112 @ 23-03-2013, 16:06) *
Tack fr bra tips. tummenupp.gif
Hittade mnga inspirerande bilder p ntet. Nu hoppas jag att kylan snart slpper greppet.

Va s lite.

Ja de fr vi verkligen hoppas. Jag r s sjukt trtt p all sn nu. Vill ha vr nu. Helst redan igr. ;P
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon