|
turtles
18-03-2013, 14:23
Skulle vilja ha tips på bra svenska filmer som man kanske har missat, så om ni har några så vore det snällt...för nu när jag tänker på det så har nog inte sett en enda Ingemar Bergman-film :whistle:
skånepåg
18-03-2013, 15:41
Hur många lingon finns det i världen, Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden, Luftslottet som Sprängdes, Babas bilar, 7 miljonärer, I rymden finns inga känslor, Livvakterna, Äkta människor, Fuck up
Alla filmer av Ulf Malmros, särskilt Smala Sussie.
turtles
18-03-2013, 18:47
Tackar för tipsen. Har sett ett par av dem, men ett par nya har jag också  Funderar på att se den nya filmen Bäst före (Kjell Bergqvist, Brasse brännström m.fl) som har premiär på fredag den verkar bra http://www.sf.se/filmer/Bast-fore/
malcolm
18-03-2013, 20:39
Bröllopsfotograrfen, rallybrudar tycker jag är bra liksom alla Beck- och Wallanderfilmer.
Film från 60 och 70-talet , En kärlekshistoria av Roy Andersson och Harry Munter av Kjell Grede - rekommenderas.
Ja Roys filmer är sevärda !föresten är vi gammla kompisar Roy och jag ,ja gammla kompisar då .Han gjorde ju Gilliap också och"Sånger från från första våningen " .Roy är en bra kille och generös  han har gjort många Krabbmackor till mig när jag var tonåring
Jag älskar "Sunes sommar", haha det är väl egentligen en barnfilm men den är så kul
Tycker att filmen Bäst före ser intressant ut. Den har premiär idag faktiskt, drama-komedi med Kjell Bergqvist och Brasse Brännström http://www.youtube.com/watch?v=sSCMikNj5kc
Rebecca
22-03-2013, 11:53
Kan bara hålla med om Smala Sussie och Sunes Sommar. Riktiga klassiker som man MÅSTE ha sett!
Potatishandlaren med Rolf Lassgård o Bulan med Thomas von Brömsen
Biggan_
22-03-2013, 23:36
CITAT (turtles @ 18-03-2013, 14:23)  Skulle vilja ha tips på bra svenska filmer som man kanske har missat, så om ni har några så vore det snällt...för nu när jag tänker på det så har nog inte sett en enda Ingemar Bergman-film :whistle: Om det är en Ingmar Bergman-film du vill se så är nog Fanny och Alexander en av de bättre.
turtles
26-03-2013, 12:36
Tackar för de andra tipsen som jag har fått i denna tråd. Så då har man lite att se under påsk då  Vart ingen bio för mig i helgen så jag fick aldrig se filmen Bäst före.
Halaj! Den bästa sommaren. En feelgood-film med bl.a. kjell Bergkvist: http://www.imdb.com/title/tt0204932/reviews?ref_=tt_urv//T
Är det någon som har sett Känn Ingen Sorg som hade premiär i fredags? Ser ganska bra ut på trailern tycker jag http://www.youtube.com/watch?v=CgxLw-Vdbh4
Men ni glömmer de bässta!!
Repmånad Sällskapsresan 1 å 2
Motorsågen är en sevärd film det med!
Bengalow
23-07-2013, 12:54
Vad med "Pensionat Paradiset" eller "Åsa-Nisse i raketform"...blähä för svensk "film"...
mamamaggan
23-07-2013, 13:13
Ingmar Bergmans Sjunde inseglet med den berömda scenen där riddaren spelar schack med döden . Inspelat vid Hovs Hallar
CITAT (mamamaggan @ 23-07-2013, 14:13)  Ingmar Bergmans Sjunde inseglet med den berömda scenen där riddaren spelar schack med döden . Inspelat vid Hovs Hallar  Suverän film
Eva i Skåne
23-07-2013, 13:59
Jag tycker om Richard Hoberts filmer om de sju dödssynder. Glädjekällan Händerna Höst i paradiset Spring för livet Ögat Där regnbågen slutar Födelsedagen
Anki på Öland
23-07-2013, 15:41
CITAT (Bengalow @ 23-07-2013, 13:54)  .........blähä för svensk "film"... Håller med dig!
skånepåg
23-07-2013, 21:43
Jag såg Hypnotisören för några dagar sen och Mikael Persbrandt är alltid bra http://www.imdb.com/title/tt1556243/
7e kompaniet Under solen hmmmm den där med Micke Nyqvist om en kör?
Finns det några som helst bra svenska filmer ?
Aqvakul
26-07-2013, 05:54
CITAT (Motti @ 25-07-2013, 23:36)  Finns det några som helst bra svenska filmer ?  Absolut! Några är nämnda här i tråden redan. Jan Troell är en fantastisk regissör. Han tänker verkligen i bilder. "Maria larssons eviga ögonblick", eller klassikern "Här har du ditt liv" är två favoriter. "Masjävlar" gillade jag också.
CITAT (Motti @ 25-07-2013, 23:36)  Finns det några som helst bra svenska filmer ?  Självklart - Smultronstället av Ingmar Bergman är min absoluta favorit.
Hästmannen  av Peter Gerdehag
Eva i Skåne
26-07-2013, 14:41
Potatishandlaren nämnde någon tidigare. Alla Lars Mohlins filmer är underhållande. Kommer inte ihåg alla nu men Midvinterblot, Den tatuerade änkan och Badjävlar inte att förglömma. Änglagård 1 och 2 gillar jag också. Har inte sett den nyaste. Ska man vara lite barnslig så tycker jag Dunderklumpen är en pärla
Hästmanen kommer från våra trakter här och den filmen har vi set tre gånger ! Ja Potatishandlaren har vi set också den var bra .Men ofta upplever jag att man inte hör vad dom säger i Svenska filmer och grå och trista är dom och väldigt tystlåtna .Måste säga att jag föredra Engelska och Amerikanska filmer !Jönsson ligan var kul ,Morrhår och Ärtor och Göta kanal .
Aqvakul
28-07-2013, 20:40
CITAT (gunsta @ 26-07-2013, 10:11)  Självklart - Smultronstället av Ingmar Bergman är min absoluta favorit. Bergmans bästa!
Ingemar Bergman
Fanny och Alexander
Bengalow
28-07-2013, 21:06
Nej, Ingmar Bergman ger jag inte så mycket för, inte till en biobiljett i alla fall. Den svenska film som gjort störst intryck på mig var Hans Alfredssons "Den enfaldige mördaren". Jösses vad jag mådde illa efter att ha sett den, för att den var så bra! Att det finns/funnits elaka människor visade han här. Riktigt elaka.
Skulle vilja påstå att Fanny och Alexander är den enda bra filmen som Bergman gjort i så fall ! Roy Andersson har också gjort några riktigt bra filmer men det kanske jag tycker eftersom jag umgåts med honom en sommar på Akademiska restaurangen i Lund där han jobbade som kypare ,min far jobbade där då och min farbror drev AF .
tomas99
29-07-2013, 10:44
Åsa Nisse filmerna, är mycket bra, utom den sista.
*Stintan*
29-07-2013, 13:11
Tycker svenska filmer oftast är skräp. Det finns några som jag tyckte var bra då jag såg dom för en massa år sen. T.ex. Äppelkriget, 1939 och Hillmanfilmerna. Tror knappast att jag skulle tycka samma idag. Dokumentärer däremot finns det en del bra som bl.a.Tom Alandh gjort som t.ex Gustav och Maria - en kärlekshistoria. Hästmannen var också fin liksom några andra liknande.
Ytterligare en svensk film som jag tycker om är, Flicka och hyacinter. En Ekman-film från tidigt femtiotal med bl a Eva Henning och den fantastiske Anders Ek. Mycket sevärd.
kerstin z5-6
29-07-2013, 21:13
Se upp för dårarna , Vingar av glas
bägge kan ses gratis
badabing
02-08-2013, 17:54
Det har kommit ut en del nya svenska filmer på Headweb såg jag. Där kan man nog hitta en hel del, har ni läst hyllningarna till filmen om Håkan Hellström? Var längesen jag såg en svensk film få så bra respons http://www.expressen.se/noje/recensioner/f...vad-han-gjorde/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|