Shulle
Hej,

Jag sedan flera r byggt min egna odlingsldor av byggvaruhusvirke. Men en sak jag aldrig blir riktigt klar ver r om jag ska snitta upp en svart sopsck och kl insidan av ldan med den. Knns trist att stta plast nr odlingen fr vrigt r ekologisk. Kan sdan plast avge ngra skadliga mnen? Man lser ju regelbunder om hormonstrande, cancerogena saker. Ftalater m.m.

De ldor jag har byggt utan plast hller sig fortfarande vldigt vl efter ca 5 r r. Den ldsta r nd en knslig konstruktion, fyra meter lng, halv meter hg, med en tvrgende stdbalk p mitten. Hur lnge kan de tnkas hlla obehandlade och oplastade?

(Och hur r det med att mla utsidan av odlingsldan? Finns det skadliga mnen i frgen som man inte ska ha nra jorden man odlar i?)

Tack!

// S
Bassam

Hej
Om det finns risk med svart plast psarna, risken r mycket lite, det r bsta frgen r olja utan frgen, och det finns mnga i affrer som sljer oljor frger, men hur mnga r lever ldorna, det beror p hur mycket man sktsel dem, du kan sjlv knna och bestmma nr de blir trasiga.

H.Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon