Whiskuchi
19-03-2013, 09:09
Jag ska helt göra om entresidan, vi ska dränera om och ta bort den vedervärdiga verandan och uteplatsen som är där nu. Det är sydvästläge och
väldigt varmt om somrarna. Jag är inte så värst förtjust i rabatter utan är mer busktypen (lättskött är min melodi

) och har barn som tycker det är roligt med ätbart.
Har ni några tips och idéer på vad som skulle kunna bo på framsidan?
Kanske en spaljé/pergola på en del av ytan där något ätbart kan klättra? Vet inte vilken zon du har men det finns ju härdiga druvor. Taggfria björnbär har jag vid min uteplats (växer i en egen "ruta" så det inte smiter iväg).
Vinbärsbuskar är väldigt fina och det finns många olika sorter och olika höjder. Gillar dina barn bären bör du ju ha en av vardera färg!
Kanske inte så innovativt men...
Whiskuchi
19-03-2013, 11:12
Zon glömde jag skriva, 3-4 är det. Svarta vinbär har vi redan i mängd (tidigare ägare satte dem) och de flesta lämnas orörda. Jag satte en vit vinbärsbuske förra året.
Hur rymningsbenägna är björnbär? Eller det kanske vore roligare att ha en staketdruva mot huset, funkar det?
Björnbär kan tydligen vara oerhört invasivt! Och det som kommer upp som rotskott har gärna taggar även om det man planterade inte har det (om jag har förstått det rätt).
Men jag planerade det i en egen ruta med stenkanter så jag hoppas det håller sig där. Många goda björnbär blir det i alla fall och jag finns också här i zon 3-4 och uteplatsen är vänd mot söder.
Träd är ju faktiskt ganska lättskött också, och skuggar lite så att det inte blir så varmt. Körsbär kan ju vara trevligt, det behöver ju inte beskäras. Stella finns toppympad på en svagväxande grundstam så det inte blir så stort.
Hur ser det ut i övrigt, passar det med en liten miniallé? Jag är ju svag för stadslika planteringar med planteringar i cirklar eller fyrkanter under träden. Men det är ju inte alls säkert att det passar hos dig =)
Whiskuchi
20-03-2013, 09:40
Huset står ganska nära gatan så det får inte plats så mycket. Men ett litet träd vore onekligen trevligt, frågan är bara var det isf skulle stå. Såhär ser det ut nu.
Whiskuchi
20-03-2013, 09:59
Just ja, de ynkliga små pinnarna i nederkant är en aroniahäck som inte är så mycket för världen än
Whiskuchi
22-03-2013, 09:24
Skulle det funka att spaljera upp ett persikoträd mot väggen?
Jag tänker silvrigt-grått bladverk till det huset. Det gula teglet är väldigt fint mot oliv- och lindblomsgrönt.
Jag tycker faktiskt verandan ser mysig ut, kanske i behov av lite tlc, men den kanske är värre på närmre håll?
En ide är kanske att göra om det till en öppen, fräsch och stabil pergola med nya stolpar i en grövre dimension? Falu svart för att binda ihop mot taket tror jag hade blivit riktigt snyggt. Eventuellt i samma grå som grunden, men falufärg håller sig snyggare längre, speciell om det ska växa saker på det.
Jag har ritat in två entréfyrkanter, fyllda med lavendel. Träden gärna något silvrigt, typ silverpäron. Lättskött som tusan. Om man vill kan man ju sätta tre till åt höger i bild. Med ett större avstånd till entréträden, och kanske rundlar under istället för fyrkanter.
På den nya pergolan, så växer det taggfria björnbär och klätterhortensia. De tycker jag är snygga nog för att vara vid en entré även vintertid. En liten kantväxt hade även kunnat vara smultron. De gör sig fint till silvrigt blad.
[attachment=75517:whiskuchi.jpg]
Är man ute efter mer färg så kan någon alunrot eller daggkåpa fungera bra också. De är lättskötta, tåliga och ser oftast rätt ok ut på vintern.
Whiskuchi
22-03-2013, 13:35
Åh bild och allt, tackar tackar! Verandan sitter ihop med ett fruktansvärt fult uterum och skämmer hela huset så de ska bort. Det var inte alls dumt med två träd vid grindstolparna, det måste jag föreslå för min man!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.