snusamor
I sommras byggde jag en varmkompostbeholdare. Den var effektiv, och jord blev det. Jag tok ut jorden i botten och lad tillbaka det som inte var ferdigt i slutet på okt. Då va komposten halvfull, och jag fortsette att fylla på matavfall utöver vintern, men från des och endå tils nu har det varit veldigt kalt här jag bor...-15-20 gr i långa perioder, och min kompost fick det för kalt så den har frusit. Men hur får jag igång den igen...måste jag bara vänta tils värmen kommer eller fins det ett sett att kicka igång den.??
Tapio
Halaj!

Tycker min varmkompost kommer igång av sig själv på våren även om den varit en fryst klump på vintern. Annars kan jag väl tänka mig att gräsklipp kan vara bra. Gräs har ju extremt stor yta i förhållande till sin volym och det borde vara bra.

//T
kerstinbern
Men ingen har tillgång till färskt gräs på länge.

Varmkomposten måste vara isolerad och ständigt fyllas på med näringsrikt avfall om den inte skall frysa. Kan man inte ta in den och tina den, så tror jag inte att man få igång den med t ex varmt vatten.
Eva i Västerås
Dom som påstår att isolerade komposter aldrig fryser måste bo i ett annat klimat än vi.
Det brukar kunna bli en isklump efter långa kallperioder. men det kommer igång när det går upp över 0 under en längre period..
När temperaturen utanför börjar gå över 0 i medel över dygnet kan man hälla på lite varmvatten och hjälpa till om man vill.
Fast finns det färskt material brukar det starta av sig själv efter ett tag när det går över 0.
Ingen fara alltså. Fast du får nog vara tålmodig.
Gossen Ruda
Nedbrytarna tar vintersemester när det blir kallt men så fort komposten börjar tina börjar de jobba igen. De finns det en massa godsaker som samlats så då kommer den snabbt igång igen. Tror det är sämre att hålla på med varmvatten, komposten brukar ändå vara för blöt.
snusamor
Tack för alla goda råd. Då vet jag att den kommer igång så småning om. Jag bor uppe i bergen i norge...650 möh. här blir rejelt kalt på vintern, och i år henger vintern i riktigt lenge ser det ut til...
så i maj kanske unsure.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon