Leopardcookie
19-03-2013, 11:08
Har fått hem lökar i veckan och tänkte ha alla i kruka över sommaren.
Vilka är bäst att förkultivera?
Vad vill de ha för jord under förkultivering/utplantering i kruka?
Kan jag förkultivera i något annat kärl innan krukan eller vill de ha sin kruka från början som de sen ska stå i? Tänkte ha dom i terrakottakrukor och de är ju ganska tunga att bära.
Kan man sätta några av dom i lager? Alltså några djupare och några ytligare för längre blomning.
Om jag inte ska förkultivera någon sort, hur ska jag förvara lökarna tills det är dags?
De jag har är:
Holländska iris 'Ideal'
Anemoner 'Mr. Fokker'
Bukettliljor 'Fabiola'
Gladiolus 'Plumtart'
Dahlia 'deco Blue'.
ingrids
19-03-2013, 13:11
Någon formuist tipsade om att förodla dahlia i plastkasse. Den gillar visst inte att man stör rötterna. Jag gjorde det och man bör nog ställa påsen på en bricka och sticka några hål samt vika ner kanterna lite, det möglade lite på jorden men gick bra att rädda så fort jag såg det. Jag brukar starta för tidigt, redan i mars, men april är nog rätt lagom för dahlia. De andra sorterna har jag inte testat.
Leopardcookie
20-03-2013, 09:21
Nu har vi fått massor av snö igen i Småland. Jag vill ju plantera mina lökar NU! När i april är lagom? Början på april eller mitten, slutet? Jag vill ju sätta lökarna NU! Är det en jättedålig idé? Vad händer om man sätter dom för tidigt? Att de blir för stora inomhus? Kan man inte toppa dom oftare då?
Dahlian sätter jag nog direkt i krukan.
Brukar du bara lägga påsen i krukan sen eller hur gör du för att inte störa rötterna sen, Ingrid?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.