Full version: Magnolia
Ewa Gbg
Hej!
I november "blev jag med hus" och i trädgården finns en magnolia som är 2-3 meter hög. Har ännu inte haft nöjet att få se den blomma men däremot så har jag hittat ca 30 frön. Efter att ha läst en o annan artikel i odla.nu så har jag förvarat dessa i kylskåpet efter jag avlägsnade höljet omkring.
I helgen, 27/3, så har jag satt 4 av dem (efter att ha legat i vatten i en vecka) i såjord och med plastlock. Ännu har inget hänt men jag undrar ju hur jag ska göra på bästa sätt när de väl kommer, om de kommer.....?
Kan jag "vårda" dem inomhus tills kanske nästa vår då de kanske är mogna att planteras ut? Hur länge klarar sej de andra fröna i kylskåpet?

wacko.gif

Jag bor i Göteborg vilket jag tror jag förstått motsvarar zon 2...
Pesco
Vet ej, kanske hittar du svar i nya svenska magnoliaboken, kolla under småprat för en liten recension.
Åsa, mälardalen zon 2
1 vecka i vatten lät i mesta laget många frön kan dö av syrebrist efter en sådan behandling 1 dygn brukar vara lagom. Kallstratifiering innan sådd har inte alltid någon effekt utan man kan behöva så fröna först så att de börjar suga upp vatten och sedan kallstratifierar man.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon